تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,929 |
سبکشناسی انتقادی شعر شاملو (بررسی لایههای بلاغی و کاربردشناختی) | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 14، دوره 72، شماره 240، اسفند 1398، صفحه 335-356 اصل مقاله (529.92 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2020.10294 | ||
نویسندگان | ||
فریبا میرزامحمدنیا1؛ محمد علی گذشتی* 2؛ عالیه یوسف فام3 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی, واحد علوم و تحقیقات تهران مرکز , دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی, دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی تهران. ایران | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی, واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی , تهران. ایران | ||
چکیده | ||
سبکشناسی انتقادی رویکرد جدیدی است که ریشه در زیباییشناسی انتقادی دارد و به تأثیر از دیدگاههای مکتب فرانکفورت پدید آمده است. بررسی متغیرهای سبکی یک متن از منظر انتقادی به کشف ایدئولوژی متن و چگونگی رابطة متن با مرکز سلطه منتهی میشود. در اشعار شاملو از منظر سبکشناسی انتقادی لایة کاربردشناختی و لایة بلاغی و واژگانی قابلبررسی هستند. ذیل لایة کاربردشناسی به بررسی دو متغیر سبکی تکثیر معنا و نوع نگاه هنجارشکن شاملو به اسطورهها پرداخته شده و تحلیل این شاخصهها به یاری نظریة زیباییشناسی انتقادی صورت پذیرفته است. ذیل لایة بلاغی و واژگانی دو متغیر سبکی باستانگرایی و تکرار مورد واکاوی قرار گرفته که از منظر زیباییشناسی انتقادی این شاخصهها در خدمت هنجارگریزی زمانی و تقبیح الگوی قدرت در دوران مدرن و نفی سلطه و سرکوب قرار میگیرند. در این بررسیها، اشعار شاملو در موضعی نفیگرا نسبت به مرکز سلطه قرار دارند. او به یاری شاخصههای سبکی، تکساحتی شدن انسان مدرن و الگوی قدرت در جوامع معاصر را نقد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی انتقادی؛ سبکشناسی انتقادی؛ شاملو | ||
مراجع | ||
- آدورنو، تئودور، ماکس هورکهایمر، (1389). دیالیکتیک روشنگری، مترجمان: مراد فرهادپور، امیر مهرگان، تهران: گام نو. - آدورنو، تئودور و دیگران، (1385). جامعهشناسی انتقادی، مترجم: حسن چاوشیان، تهران: اختران. - آقاگلزاده، فردوس و مریم غیاثیان، (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی». نشریة زبان و زبانشناسی، دورة سوم، شمارة پنجم، 39-54. - ابراهیمی مینق، جعفر، محمد امیری، مهدی عامری، (1386). «مکتب فرانکفورت و نظریة انتقادی (آراء و نظریهها)». پژوهشنامة علوم اجتماعی، سال اول، شمارة چهارم، 65-86. - احمدی، بابک، (1376). خاطرات ظلمت (دربارة سه اندیشگر مکتب فرانکفورت)، تهران: مرکز. - استریناتی، دومینیک، (1387). مقدمهای بر نظریة فرهنگ، مترجم: ثریا پاکنظر، تهران: گام نو. - اسلامی، شهرام و کاظم امیری، (1374). «نظریة زیباییشناسی تئودور آدورنو». مجلة بوطیقای نو، زیر نظر منصور کوشان، جلد اول، 1-21. - ایگلتون، تری، (1368). نظریة ادبی، مترجم: عباس مخبر، تهران: مرکز. - بنحبیب، شیلا، (1375). «مدرنیته و تناقضهای نظریة انتقادی». مترجم: حسن چاوشیان، مجلة ارغنون، شمارة 11و12، 351-378. - بووی، آندرو، (1386). زیباییشناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، مترجم: فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگستان هنر. - پنیکوک، الستر، (1378). «گفتمانهای قیاسناپذیر». مترجم: سید علی اصغر سلطانی، فصلنامة علوم سیاسی، شمارة 4، 118-157. - پورعظیمی، سعید، (1396). من بامدادم سرانجام (یادنامة احمد شاملو)، تهران: هرمس. - پییر، گاستالا، (1336). زیباییشناسی تحلیلی، مترجم: علینقی وزیری، تهران: دانشگاه تهران. - درپر، مریم، (1391). «سبکشناسی انتقادی رویکردی نوین در بررسی سبک بر اساس تحلیل گفتمان انتقادی». فصلنامة علمیـپژوهشی نقد ادبی، سال پنجم، شمارة 17، 59-70. - درپر، مریم، (1393). «لایههای مورد بررسی در سبکشناسی انتقادی داستان کوتاه و رمان». دو ماهنامة جستارهای زبانی، دورة 5، شمارة 5 (پیاپی 12)، 65-94. - روحانی، مسعود، (1390). «بررسی کارکردهای تکرار در شعر معاصر (با تکیه بر شعر سپهری، شاملو و فروغ)». مجلة بوستان ادب، سال سوم، شمارة دوم، پیاپی 8، 145-168. - سجودی، فرزان، (1380). «جایگاه هنر در فلسفه آدورنو». نشریة بیدار،شمارة 9، 20-27. - سلاجقه، پروین، (1384). امیرزادة کاشیها، تهران: مروارید. - سلدون، رامان، پیتر ویدوسون، (1380). راهنمای نظریة ادبی معاصر، مترجم: عباس مخبر، تهران: طرح نو. - شاملو، احمد، (1381). مجموعة آثار، دفتر یکم: شعرها، تهران: نگاه. - شعیری، حمیدرضا، (1391). «تحلیل نشانهـمعناشناختی خلسه در گفتمان ادبی». فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال نهم، شمارة 36و37، 129-146. - کاتانو، جیمزو، (1384). «سبکشناسی». مترجم: فرزین قبادی، نامة فرهنگستان، سال هفتم، شمارة 4، پیاپی 28، 112-121. - لوونتال، ل. 1386. رویکردی انتقادی در جامعهشناسی ادبیات، مترجم: شادرو، م. تهران: نی. - مارکوزه، هربرت، (1362). انسان تکساحتی، مترجم: محسن مؤیدی، تهران: امیرکبیر. - محبتی، مهدی، (1380). بدیع نو، تهران: سخن. - مورابی، نولان، (1387). «تغییر مسیر زیباییشناسی آدورنو، سدههای میانی و آیندة گذشته»، مترجم: شهابالدین امیرخانی، مجلة زیباشناخت، سال نهم، شمارة 19، 85-108. - نوابخش، مهرداد، (1385). «بررسی نظریة زیباشناختی و صنعت فرهنگ در اندیشة آدورنو». فصلنامة علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال دوم، شماره هشتم، 88-103. - نوذری، حسینعلی، (1382). نظریة انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: آگاه. - هابرماس، یورگن، (1375). «درهمتنیدگی اسطوره و روشنگری: ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو». مترجم: علی رضویان، ارغنون، شماره 11و12، 291-316. - یاراحمدیان، سید مهدی، (1393). «مروری بر نظریة فرهنگ مکتب فرانکفورت». فصلنامة علمی-تخصصی فرهنگ پژوهش، ویژة علوم اجتماعی، شماره 17، 49-72.
- Cutting, J. )2002(. Pragmatics and Discourse, London: Routiedge.
- Fowler, R. Hodg & Kress & Trew. )1979(. Language and Control, London: Routledge and Kegan Paul.
- Nørgaard, N. Busse& Montoro. )2010(. Key Terms in Stylistics, London and NewYork: Continuum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 812 |