تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,807 |
تحلیل نمادها و کهنالگوها در بخشی از خسرو و شیرین نظامی | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 6، دوره 55، شماره 224، اسفند 1390، صفحه 115-130 اصل مقاله (182.72 K) | ||
چکیده | ||
چکیده آنچه «خسرو و شیرین» نظامی را به عنوان یکی از شاهکارهای زنده و پویای زبان و ادب فارسی در یک رابطه بینامتنیت با متونی قرار میدهد که ریشه در اندیشههای کهن بشری دارد و از آبشخور ناخودآگاه جمعی و مفاهیم نمادین آن بهرهمندند، بخشهایی است که در هالهای از نمادها پیچیده شده است و کشف استعارات غریب و پیچوخمهای آن جز با فرا رفتن از بافت غنایی متن ممکن نیست. یکی از این بخشهای برجسته، داستان به گنجخانه رفتن خسروپرویز و خوابی است که پیش از آن میبیند. در یک رویکرد نمادین به این بخش از منظومه خسرو و شیرین، مجموعهای گسترده از مفاهیم نمادین و رازناک به دست میآید که تمامی آنها نمودگر کهنالگوی باززایی یا به تعبیر یونگی آن، فرایند فردیت است؛ کهنالگویی که درونمایة اصلی منظومه را تشکیل میدهد. گنجخانه، گنجهای پنهان، کلید طلایی، صندوق مرمرین درون طاق، طلسم طلایی و شمایل حضرت محمد(ص) از برجستهترین نمادهای موجود در این بخش از منظومة خسرو و شیرین است که درونمایه سمبلیک داستان را شکل میدهد و مفاهیم نمادین آنها ارتباطی عمیق با کهنالگوی نوزایی و نتیجة حاصل از آن، یعنی دستیابی به کمال دارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,971 |