| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,485,136 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,742,411 |
بررسی عددی بهبود عملکرد پمپ گریز از مرکز روغن با پرههای جدا کننده | ||
| مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| مقاله 2، دوره 46، شماره 4، بهمن 1395، صفحه 9-18 اصل مقاله (2.67 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| میر بیوک احقاقی* 1؛ محمّدتقی شروانی تبار2؛ محمّد وجدی3؛ محمّد نمازی زاده4 | ||
| 1دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3استادیار، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 4دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| در این تحقیق بهشبیهسازی عملکرد پمپ در پمپاژ سیالات لزج پرداخته شده و با هدف افزایش کارایی آن، تغییراتی در هندسه پروانه ایجاد میگردد. تغییرات در هندسه پروانه عبارت از افزودن پرههای جداکننده با طولهای مختلف میباشد. معادلات حاکم به صورت شبه پایا و با روش چند دستگاه مختصات مرجع حل میشوند. برای مدلسازی آشفتگی، مدل توربولانسی k-ω SST با تابع دیواره استاندارد استفاده شده است. شارهای جابهجایی با طرح فراباد گسستهسازی شده و عبارتهای پخشی با توابع وزنی روش المان محدود تحلیل شدهاند. ارتباط بین فشار و سرعت نیز با میانیابی مرتبه چهارم ری-چاو صورتگرفته است. نتایج عددی تطابق قابل قبولی با دادههای تست تجربی پمپ داشته و حاکی از کاهش هد پمپ با افزایش لزجت سیال میباشد. با افزودن پرههای جداکننده به هندسه پروانه، افزایش قابل توجهی در هد پمپ بدست آمده و با مقدار هد پمپ در پمپاژ آب برابری میکند در حالیکه افت راندمان قابل چشم پوشی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پمپ گریز از مرکز روغن؛ پرهی جداکننده؛ پروانهی شعاعی؛ تلفات لزج؛ حل عددی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,553 |
||