| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,525 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,813,346 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,834,410 |
اثربخشی راهبرد یاددهی - یادگیری نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی -عاطفی در یادگیری درس زیستشناسی | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 8، بهمن 1386، صفحه 105-128 اصل مقاله (261.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| جواد مصرآبادی1؛ داوود حسینی نسب2؛ اسکندر فتحیآذر2؛ محمد مقدم2 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی | ||
| 2استاد دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی شیوههای ارائه نقشه مفهومی، ساخت نقشه مفهومی و عدم استفاده از نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی (یادداری، درک و حل مسأله) و عاطفی (نـگرش نسبت بـه مدرسـه، نگـرش نسبت بـه مـعلم و کـلاس، انگیزش/خود-نظم دهی، ادراک خود-تحصیلی و ارزشگذاری هدفها) در یادگیری درس زیستشناسی اجرا شد. اثرات کاربندیها بر بازدههای شناختی فراگیران از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی و بر بازدههای عاطفی از طریق پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه که هر دو دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفت. این پژوهش مبتنی بر یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون و پس آزمون بود. کلاسهای درسی از قبل تشکیل شده به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده در فرایند آموزش کلاسی به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیه نقشههای مفهومی از متنهای آموزش داده شده پرداختند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که هر دو شیوة ارائه و ساخت نقشه مفهومی در مقایسه با شیوة مرسوم آموزش بر متغیرهای یادداری و درک تأثیر مثبت بیشتری دارند، اما این دو روش اثر معنیداری بر عملکرد حل مسأله ندارند. در این مقایسهها هیچکدام از دو روش تهیه و ارائة برتری مشخصی نسبت به هم نداشتند. یافتهها در ارتباط با متغیرهای عاطفی نشان میدهند که ارائه نقشههای از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و کلاس میشود اما ساخت نقشههای مفهومی بر انگیزش و خودـ نظمدهی فراگیران تأثیر مثبتی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نقشه مفـهومی؛ عاطـفه تـحصیلی؛ پیشرفت تـحصیلی؛ حـل مسأله؛ درک؛ یادگیـری زیستشناسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,089 |
||