| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,508 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,648,912 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,794,722 |
تنشگرهای تحصیلی و واکنشها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک-های مقابله | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 12، بهمن 1387، صفحه 101-122 اصل مقاله (231.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فریبرز گراوند1؛ امید شکری2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی | ||
| چکیده | ||
| با هدف بررسی اثر میانجیگر سبکهای مقابله در رابطه بین تنشگرهای تحصیلی و واکنشها به تنشگرهای تحصیلی, 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) به پرسشنامه تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI؛ گادزلا, 1991؛ نقل از گادزلا و بالوگلو, 2001) و پرسشنامه مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (CISS؛ اندلر و پارکر, 1990) پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی, از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر دو الگو, تنشگرهای تحصیلی با واکنشها به تنشگرها رابطه مثبت و معنیدار؛ با سبک مقابله مسالهمدار رابطه منفی و معنیدار و با سبک مقابله هیجانمدار رابطه مثبت و معنیدار دارد. همچنین, نتایج نشان داد که رابـطه بین تـنشگرهای تحـصیلی و واکنـشها به تنـشگرها از طریق سـبکهای مـقابله مسالهمدار و هیجانمدار میانجیگری شد. در هر دو الگو، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیشبینیکننده الگو، 75/0 از واریانس واکنشها به تنشگرهای تحصیلی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر, بر ضرورت بازشناسی نقش میانجیگر سبکهای مقابله در بررسی رابطه بین تنشگرهای تحصیلی با تنیدگی (مسالهمدار و هیجانمدار) و واکنشها نسبت به تنشگرهای تحصیلی تاکید می کند. تلویحات برای روان شناسان تربیتی بحث میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تنشگرهای تحصیلی؛ واکنشها به تنشگرها؛ سبکهای مقابله؛ میانجیگر؛ مدلیابی معادلات ساختاری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,487 |
||