| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,485,068 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,742,408 |
بررسی تحول حافظهی کاری در کودکان 7-5 ساله | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 14، مرداد 1388، صفحه 1-22 اصل مقاله (223.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| طاهره الهی1؛ پرویز آزادفلاح2؛ علی فتحیآشتیانی3؛ رضا پورحسین4 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) | ||
| 4استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله تحول حافظهکاری در کودکان 5 تا 7 ساله (پیشدبستانی تا پایه دوم ابتدایی) بررسی شد. برای سنجش مدار آوایی از تکلیف فراخنای ارقام مستقیم، مؤلفهی دیداری ـ فضایی از فراخنای Corsi و برای سنجش مجری مرکزی از تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای شمارش و آزمون استروپ ماه ـ خورشید استفاده شد. نمونهی تحقیق شامل 90 کودک (در هر پایه 30 نفر) با میانگین هوشی 106ـ105 بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت گروههای پیش دبستانی ـ پایهی اول و پیش دبستانی ـ پایهی دوم در تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای Corsi، فراخنای ارقام وارونه و فراخنای شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه ـ خورشید هم تفاوت پیشدبستانی ـ پایهی دوم معنادار بود. تفاوت پایههای اول و دوم فقط در فراخنای ارقام مستقیم و فراخنای شمارش معنادار بود. نتایج تحقیق نشاندهندهی تحول تمام مؤلفههای حافظهکاری بود، به این نکته هم باید توجه داشت که سرعت تحول بخش دیداری ـ فضایی و بازدارندگی مجری مرکزی کمتر بود و با تمایز بیشتر گروهها از هم معنادار میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حافظهی کاری؛ تحول؛ کودک | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,003 |
||