| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,484,114 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,742,319 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی برکارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 29، اردیبهشت 1392، صفحه 43-66 اصل مقاله (1.81 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| منصور بیرامی* | ||
| دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| نارساخوانی حالتی است که در آن پیشرفت خواندن پایینتر از حد مورد انتظار، بر حسب سن، آموزش و هوش کودک میباشد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی خودتنظیمی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن بود. بدین منظور دو نفر دانشآموز پسر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز مشکلات ویژه یادگیری تبریز انتخاب شدند؛ و به مدت 10 جلسه آموزش خودتنظیمی دریافت نمودند. پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه منفرد و با پیگیری دو هفتهای به انجام رسید. به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن، حافظه رقمی وکسلر آندره ری استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمودنیها در عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی پیشرفت داشتند و این پیشرفت در پیگیری دو هفتهای پایدار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفتآموزش خودتنظیمی به بهبود عملکرد خواندن و کارکرد های اجرایی دانشآموزان کمک میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نارساخوانی؛ خودتنظیمی؛ کارکردهای اجرایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,829 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,574 |
||