| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,491,003 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,743,832 |
مقایسهی اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی1، خودتنظیمی رفتار انگیزشی2 و خودتعلیمی کلامی3 بر نشانههای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه 4 | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 9، دوره 4، شماره 13، اردیبهشت 1388، صفحه 191-212 اصل مقاله (226.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا مرادی1؛ تورج هاشمی2؛ ولی ا.. فرزاد1؛ منصور بیرامی2؛ هادی کرامتی1 | ||
| 1دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
| 2دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتارهای توجهی، خود تنظیمی رفتارهای انگیزشی و خود تعلیمی کلامی بر نشانههای نقص توجه و بیشفعالی میپردازد. دانشآموزان پسر پایهی سوم ابتدایی مبتلا بهاختلال بیشفعالی هـمراه با نقص توجه شـهر تبریز بهعـنوان جامعهی مورد پژوهش انتخاب گردید. با بهرهگیری از روش غربالگری، مصاحبهی تشخیصی و پرسشنامهی علائم مرضی کودکان5 (CSI-4) تعداد 40 دانشآموز مبتلا به اختلال بیشفعالی همراه با نقص، بهعنوان نمونه انتـخاب شدند و در گروههای چـهارگانه (خودتنظیمی رفتارهای توجهی، خودتنظیمی رفتارهای انگیزشی و خودتعلیمی کلامی و کنترل) جایگزین شدند. برای تحلیل نتایج، از روش تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج تحلیلهای بهعمل آمده نشان دادند: الف) آموزش راهبردی خودتنظیمی رفتارهای توجهی اثرات معنادار بر کاهش نشانههای نقص توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه دارد. ب) آموزش راهـبردهای خودتنظیمی رفتـارهای انگیزشی و خودتعلیمی کلامی، اثرات معنادار بر کاهش نشانههای بیشفعالی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودتـنظیمی رفـتارهای تـوجهی؛ خـودتنظیمی رفتـارهای انگیزشی؛ خودتعلیمی کلامی؛ نقص توجه؛ بیش فعالی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 879 |
||