| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,286,281 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,089,857 |
جنبه های شناخت شناسانه و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاور | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقاله 4، دوره 3، شماره 210، شهریور 1388، صفحه 75-92 اصل مقاله (260.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد جواد صافیان* 1؛ عبدالله امینی2 | ||
| 1استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| فلسفۀ شوپنهاور، تا آنجا که به جهان به عنوان بازنم ود، نحوة شناخت و رابط ۀ میان فاعل شناسا و متعلق شناخت می پردازد، هم سو با فلسف ۀ نظری کانت و شناختشناسی اوست. هم رسالۀ دکترای شوپنهاور و هم بخش اول اثر مشهور جهان به عنوان اراده و بازنمود او صبغ ۀ شناخت شناسی کانتی دارند . خود شوپنهاور نیز اذعان کرده است که ف لسفهاش مبتنی بر فلسف ۀ کانت است . وی در حوز ة شناخت شناسی انقلاب کپرنیکی کانت را می پذیرد. هر چند جنب ۀ شناختشناسی (جهان به عنوان بازنمود ) فلسف ۀ او مبتنی بر فلسف ۀ کانت است، اما او از پیروی صرف اندیش ۀ کانت اجتناب میکند. یکی گرفتن علیت با ماده، تقلیل مق ولات دوازده گانۀ فاهمه به یک مقوله، زمان و مکان و علیت را صور اصل جهت کافی دانستن و ... نمونههای ابتکاری وی در برابر دیدگاه کانتی هستند. لذا میتوان گفت او در صدد گذر از فلسفۀ کانت است. از طرف دیگر، فلسف ۀ شوپنهاور ایدئالیستی است . وی متعلق شناخت را بازنمود و تصور فاعل شناسا می داند. اما جنب ۀ ایدئالیستی فلسف ۀ وی تنها در ساختار جهان به عنوان بازنمود مطرح است، نه جهان به عنوان اراده . به بیان دیگر، ایدئالیسم تنها جنب ۀ برون ذاتی و پدیداری جهان را در برمی گیرد . این نوشتار در صدد است تا جایگاه شناخت شناختی و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاور را از دریچۀ فلسفۀ نظری کانت نشان دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اصل جهت کافی؛ ایدئالیسم؛ جهان به عنوان بازنمود؛ جهان به عنوان اراده؛ شناختشناسی؛ فاعل شناسا؛ متعلق شناخت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,910 |
||