| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,441 |
| تعداد مقالات | 17,729 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,879,050 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,502,440 |
روانسنجی مقیاس تصویری ارزیابی شایستگیهای حرکتی پایه ادراک شده کودکان: SEMOK-1-2 | ||
| ذهن، حرکت و رفتار | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.67091.1174 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین صمدی* 1؛ سعید آهار1؛ مائده آخوندزاده1؛ جلیل مرادی2؛ سکینه جعفری3 | ||
| 1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، بخش علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| 2گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
| 3گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان | ||
| چکیده | ||
| هر دو شایستگیهای حرکتی واقعی و ادراک شده نقش مهمی در تحقیقات رشد حرکتی و رشد فیزیکی و روانی کودکان دارند. علیرغم اهمیت این موضوع در کودکان خردسال، ابزارهای بسیار کمی در این حوزه وجود داشته و برخی نسخههای متنی فاقد توجیه برای درک کودکان در سنین پایینتر است. هدف مطالعه، روانسنجی ابزار شایستگیهای حرکتی پایه ادراک شده در کودکان پایه اول و دوم دبستان (SEMOK-1-2) بود. این مقیاس هشت گویهای دو بعد حوزههای شایستگی «حرکت خود» و «حرکت شی» ارزیابی میکند. تعداد 187 کودک 8-6 ساله پایه اول و دوم ابتدایی (79 دختر و 108 پسر) به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب و مقیاس هشت سؤالی شایستگی حرکتی ادراک شده را تکمیل کردند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ابزار از روایی سازه به روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که نسخۀ فارسی این پرسشنامه از ساختار دو عاملی (هشت سؤالی) پرسشنامۀ اصلی حمایت میکند و دارای همسانی درونی مطلوبی است. شاخصهای برازش دارای مقادیر قابل قبولی بود. نتایج این پژوهش نشان میدهد نسخۀ فارسی مقیاس تصویری «شایستگی حرکتی پایه ادراک شده در دوره کودکی» روایی و پایایی قابل قبولی داشته و میتواند برای ارزیابی شایستگیهای حرکتی ادارک شده در زمینه تربیت بدنی استفاده شود. بنابراین به معلمان ورزش و مربیان توصیه میشود از این ابزار برای ارزیابی شایستگی حرکتی ادراک شده کودکان کلاس اول و دوم ابتدایی استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شایستگی حرکتی؛ رشد حرکتی؛ کودکان؛ فعالیت بدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||