| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,441 |
| تعداد مقالات | 17,728 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,875,106 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,498,183 |
فیلم آگاهی: ادراک متقابل تماشاگر و فیلم | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.69286.4208 | ||
| نویسنده | ||
| پیام زین العابدینی* | ||
| استادیار دانشگاه تهران، دپارتمان هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مقاله به بررسی رابطه پویا و دوسویه میان تماشاگر و فیلم میپردازد و استدلال میکند که فرآیند تماشای فیلم صرفاً یک دریافت منفعلانه نیست، بلکه یک تعامل ادراکی متقابل است که ریشههای عمیقی در مفهوم «قصدیت» مرلوپونتی دارد. با تکیه بر مبانی پدیدارشناسی، این پژوهش نشان میدهد که چگونه ساختارهای روایی، سبکی و حسی فیلم، فرآیندهای شناختی و عاطفی تماشاگر را فعال میکند و در مقابل چگونه تجربیات، خاطرات و انتظارات تماشاگر، معنای فیلم را تکمیل و بازسازی میکند. این قصدیت دوسویه نه تنها از سوی تماشاگر به سمت فیلم جریان دارد، بلکه همانطور که سوبچاک مطرح میکند، فیلم نیز به مثابهی یک “بدن زنده” با نگاهی فعالانه، به تماشاگر نگاه میکند و در این تعامل ادراکی مشارکت میورزد. این مقاله مفهوم «حلقه ادراکی-تجربی» را پیشنهاد میکند. در این حلقه، فیلم از طریق روایت و عناصر فرمالش، تماشاگر را به مشارکت دعوت میکند و تماشاگر با ذهنآگاهی و همذاتپنداری، به فیلم معنا میبخشد. نتیجه حاصله نشان میدهد که معنای فیلم در یک فضای بینابینی، در محل تلاقی «متن» فیلمیک و «بافت» ذهنی تماشاگر شکل میگیرد و او نه تنها فیلم را ادراک میکند، بلکه خود نیز به شیوهای نزد فیلم ادراک میشود و به فیلم آگاهی ختم میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراک فیلم؛ شناخت گرایی؛ پدیدارشناسی؛ همذاتپنداری؛ تماشاگر فعال. بدنمندی فیلم | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||