| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,438 |
| تعداد مقالات | 17,714 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,831,883 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,462,937 |
فانتزی یونانی در متون ایرانی: بررسی بنمایة موران طلاکاو و آدمکهای ستیزهجو | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1404 اصل مقاله (1.29 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2025.69171.3856 | ||
| نویسنده | ||
| احسان پورابریشم* | ||
| استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| چکیده | ||
| با مطالعة متون کهن ادبی، بنمایههایی به نظر میرسد که نشان آنها را در متون علمی قدیم نیز مییابیم؛ بنمایههایی خیالی و آشنا که به اشکال گوناگون در گذر قرون تکرار و تثبیت شدهاند، تا به امروز که به عنوان فانتزی شناخته میشوند؛ در بعضی منظومههای حماسی مانند گرشاسپنامه، کوش نامه و شهریارنامه، قهرمان به وادی موران عظیمالجثه و درنده میرسد و با آنان میستیزد؛ این موران ساکنان زمین زر بودند؛ سرزمینی که با توجّه به توصیف اسکندرنامه (و روایت اسکندر در دارابنامه) و منظومههای حماسی کهن، رستنگاه زر بوده است. بنمایة دیگر، آدمکهای افریقایی است که در عجایبنامههای کهن در حال ستیز با کلنگها یاد شدهاند و پیشینة ادبی آن تا ایلیاد هومر میرسد. وجهشبه این دو بنمایه را میتوان اغراق در توصیف جثّه دانست که بدینگونه با فانتزی پیوند میگیرد. پژوهش حاضر، با مداقّه در متون ادبی (بهویژه متون پهلوانی) و علمی کهن، ابتدا به بررسی دو بنمایة مذکور در منظومة فکری ایرانی میپردازد و سپس پیشینة این حضور را در متون یونان و روم باستان بازمیجوید و نشان میدهد که آنچه در متون کهن ایرانی-اسلامی ذکر شده، سرچشمة باختری دارد و با توجّه به پژوهشهای اخیر، مایهور از حقیقت است و در گذر زمان، با ترجمه و دادوستدهای فرهنگی به متون ایرانی منتقل شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فانتزی؛ موران طلاکاو؛ زمین زر؛ آدمک؛ پیگمی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||