| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,437 |
| تعداد مقالات | 17,704 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,810,921 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,449,890 |
واکاوی نقش سنت در زندگی اصیل از دیدگاه هایدگر | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.70315.4347 | ||
| نویسندگان | ||
| کوکب دارابی1؛ وحید رستمی* 2 | ||
| 1گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران | ||
| 2گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| مقاله حاضر با هدف واکاوی جایگاه سنت در ساختار اگزیستانسیال دازاین و تبیین نقش آن در تحقق زندگیِ اصیل در اندیشهی هایدگر سامان یافته است. در افق هستیشناسی بنیادین هستی و زمان، سنت نه صرفاً میراثی منتقلشده از گذشته، بلکه نحوهای از واقعبودگیِ تاریخی است که در آن دازاین پرتاب میشود و از رهگذر آن با امکانهای خویش روبهرو میگردد. مساله اصلی این مقاله این است که انسانِ پرتابشده در بستر سنت چگونه میتواند اصیل زندگی کند؟ روش پژوهش بر تحلیل مفهومی و تفسیر پدیدارشناختی مفاهیم بنیادین پرتابشدگی، تاریخمندی، مصممیت و هستیبهسویمرگ است تا نسبت سنت با اصالت و آزادی در سطح هستیشناختی آشکار گردد. یافتهها نشان میدهد که محتوای زندگی اصیل توسط سنت تعیین می شود و در اندیشة هایدگر، اصالت و خود مختاری عبارت است از نقش بازی کردن در ارزش های موجود در یک سنت. صادق بودن با میراث و سنت خود، همان صادق بودن با عمیق ترین خویشتن خویش است. سنت، در مقام تحقق تاریخی واقعبودگی، هم محدودیت و هم آزادی را توأمان در خود دارد؛ زیرا در هر سنتی وجوه بازدارنده و گشاینده در کنار یکدیگر حضور دارند. بنابراین آزادی دازاین در درون مرزهای سنت، بهمثابه افق تاریخمندیِ خود او، ممکن میشود و زندگیِ اصیل نه گسستی از گذشته بلکه نحوی از بازگشودگیِ مسئولانهی وجود است؛ گشودگیای که در آن دازاین با پذیرش پرتابشدگی، سنت را از انفعال تاریخی به امکانِ فهمِ خویش دگرگون میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هایدگر؛ سنت؛ زندگی اصیل؛ دازاین؛ معنای زندگی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |
||