| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,690 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,778,670 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,432,939 |
پرورش تفکر خلاق از طریق باز طراحی کتب درسی دوره ابتدایی: تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1404، صفحه 144-161 اصل مقاله (560.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66150.1236 | ||
| نویسنده | ||
| زهرا جامه بزرگ* | ||
| گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با بهرهگیری از رویکردی نوین در تحلیل محتوای کتابهای درسی، با هدف شناسایی عناصر تفکر خلاق در کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه سوم ابتدایی انجام شد. بدین منظور، ابتدا بر اساس ادبیات نظری، مؤلفهها و عناصر تفکر خلاق تبیین گردید و سپس محتوای کتاب یادشده بر اساس این مؤلفهها تحلیل شد. روش پژوهش: روش تحقیق، ترکیبی از تحلیل محتوای کیفی و کمی است. در ابتدا برای شناسایی و استخراج مولفههای تفکر خلاق ، تحلیل محتوای استقرایی به کار گرفته شد. برای جمع آوری منابع معتبر از مرور نظاممند استفاده شد. معیارهای ورود و خروج و چگونگی ارزیابی و انتخاب منابع معتبر تعیین و از 36 منبع جمعآوری شده 14 منبع انتخاب شد، که کلیه منابع انگلیسی و سال انتشار مقالات از 2020 تا 2024 است. بعد از کدگذاری و تبیین مقولههای اولیه و ثانویه، شش مولفه به عنوان معیارهای تفکر خلاق در کتاب درسی مشخص شدند. سپس از چکلیست محقق ساخته که ضریب توافق کاپا و الفای کرونباخ آن تعیین شد، ابزاری برای تحلیل محتوای کمی کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ایتدایی مبتنی بر مولفههای تفکر خلاق تدوین شد. دادههای کمی با استفاده ازآمار توصیفی، آزمون خی دو و آزمون مونتکارلو R کد در نرم افزار 18-Stata تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی نشان میدهد هرچند شش مؤلفه تفکر خلاق (ذهن باز، حل مسئله خلاق، محتوای مبتنی بر استیم، کار تیمی، فناوریهای تعاملی و هوش موفق) در طراحی کتاب حضور دارند، اما توزیع آنها نامتوازن است. بررسی آماری تفاوت معناداری (05/0p> ) در پراکندگی مؤلفهها بین بخشهای کتاب نشان نداد، اما تحلیل کیفی، بیانگر غلبه هوش تحلیلی و محتواهای استیم در مقایسه با مؤلفههای ذهن باز و فناوریهای تعاملی است که در تصاویر و پرسشها کمرنگ ترهستند. فعالیتهای گروهی و پروژه محور نیز کمتر به چالشهای واقعی و چندمرحلهای میپردازند. این ناهماهنگی ممکن است مانع پرورش هوش موفق (ترکیب توانمندیهای تحلیلی، عملی و خلاق) شود. پیشنهاد میشود در بازنگری کتاب، با افزودن تصاویر پرسش برانگیز، مسائل بازپاسخ و سناریوهای فناورانه، زمینۀ تقویت خلاقیت و کاربرد عملی مفاهیم فراهم شود. نتیجهگیری: مولفههای تفکر خلاق مانند پرورش ذهن باز، حل مساله خلاق، محتوای کتاب مبتنی بر استیم، تشویق کار تیمی و ارایه فعالیتهای پروژه محور ، کاربرد تکنولوژیهای تعاملی و هوشمند، تقویت هوش تحلیلی و موفق، لازم است بهصورت متوازن در بخشهای مختلف کتاب درسی از جمله نوشتار، تصاویر، فعالیتها و پرسشها لحاظ شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حل مسئله خلاق؛ ذهن باز؛ فناوریهای تعاملی؛ محتوای مبتنی بر استیم؛ هوش موفق | ||
| مراجع | ||
|
Ahmadi, S. & Tahmasebzadeh Sheikhlar, D. (2025). Feasibility of Using Artificial Intelligence in Elementary Education in Iran. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 4(1), 1-14. doi: 10.22034/cipj.2024.61325.1125. [in Persian] Alborzi, M., Khoshbakht, F. & Salmanzadeh, F. (2024). The Study of Problem Solving Stages and the Characteristics of Problem Solvers in selected Children's Animations. Journal of Children's Literature Studies, 14(2), 1-24. doi: 10.22099/jcls.2023.43457.1934. [in Persian] Al-Mutawah, A. M., Alghazo, Y. M, Mahmoud, E. Y, Preji, N., &Thomas R. (2021). Designing a Need-Based Integrated Steam Framework for Primary Schools in Bahrain. International Journal of Education and Practice, 9(3),602-612. DOI: https://doi.org/10.18488/journal.61.2021.93.602.612 Bakkay, M. C., Pizenberg, M., Carlier, A., Balavoine, E., Morin, G., & Charvillat, V. (2019). Protocols and software for simplified educational video capture and editing. Journal of Computers in Education, 6(2), 257-276. https://doi.org/10.1007/s40692-019-00136-6 Dewey, J. (2022). How we think. DigiCat Diab, H., Daher, W., Rayan, B., Issa, N., & Rayan, A. (2024). Transforming Science Education in Elementary Schools: The Power of PhET Simulations in Enhancing Student Learning. Multimodal Technologies and Interaction, 8(11), 105-115. https://doi.org/10.3390/mti8110105. Doyle, A. (2024). What Is Creative Thinking? Definition & Examples of Creative Thinking. https://www.thebalancemoney.com/creative-thinking-definition-with-examples-2063744 Dyer, E. B., Jarry-Shore, M., Fong, A., Deutscher, R., Carlson, J., & Borko, H. (2023). Teachers’ engagement with student mathematical agency and authority in school-based professional learning. Teaching and Teacher Education, 121, 103881. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103881. Faraji A, Kian M, Abbasi E, Hoseini A. (2020). Designing an Empirical Sciences Curriculum Framework Based on Creativity in the Early Elementary School. Educ Strategy Med Sci, 13(5), 444-453. URL: http://edcbmj.ir/article-1-2383-fa.html [in Persian] Glăveanu, V.P. (2018). Educating which creativity. Journal Thinking Skills and Creativity, 27, 25–32. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.11.006 Golkari, M., Rastgou, M., & Moghadam, M. T. (1400). The effect of blog-based curriculum on the creativity of secondary school students in Birjand city, Journal of Educational Technology, 7(3), 212- 221. https://doi.org/10.22061/tej.2013.157 [in Persian] Guan, H. (2023). Advantages and Challenges of Using Artificial Intelligence in Primary and Secondary School Education. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 22, 377–383. https://doi.org/10.54097/ehss.v22i.12469 Guilford, J. P. (2017). Creativity: A quarter century of progress. In Perspectives in Creativity (pp. 37-59). Routledge. Hamidizadeh, K. & Amirian, F. (2021). Investigating the Challenges of Teaching Elementary School Social Studies in Cyberspace. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 1(1), 58-72. doi: 10.22034/cjpj.2021.13627.[in Persian] Hetzroni, O., Agada, H., & Leikin, M. (2019). Creativity in autism: an examination of general and mathematical creative thinking among children with autism spectrum disorder and children with typical development. Journal of autism and developmental disorders, 49(9), 3833-3844. DOI: 10.1007/s10803-019-04094-x Jamebozorg, Z. (2024). Educational design based on meta-rationality for the realization of a Hekmi Human. Tehran, Allameh Tabataba'i University Press. [in Persian] Jamebozorg, Z. (2023). Artificial intelligence and the human learning process: A systematic review of international experiences. Journal of Namibian Studies: History, Politics, Culture, 34, 7164-7184. DOI https://doi.org/10.59670/jns.v34i.2970 Jamebozorg, Z., & Sarkeshikiyan, S. M. (2023). The effectiveness of Education design based on gamification on students' motivational strategies and social skills. Rooyesh, 12(1), 51-62. Jamebozorg, Z., Sarkeshikiyan, S. M., & Sadat Sarkeshikiyan, M. (2022). The developing pedagogical and psychological trends and MOOCs: A Systematic Review. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 13(3), 401-413. DOI: https://doi.org/10.47750/pnr.2022.13.03.062. Kajbaf, M. B., Ashouri, J., & Ashouri, M. (2013). Investigating the relationship between motivational strategies, learning strategies, and creativity with mathematical progress in gifted students in Isfahan. Journal of Education and Learning Studies, 5(1), 65-85. doi: 10.22099/jsli.2013.1937 [in Persian] Karamipourchaharrah-Gashin, G., Alipourana, M., & Mehrabi, Kifayat. (1403). Investigating the importance of cultivating students' creativity and dynamism. Quarterly Journal of Strategic Research in Education, 2(23). 445- 459. https://dl.pantajournals.ir/uploads/pdf/20251151826916.pdf [in Persian] Keramati N. D. S., M., & Khajeh, A. (1404). The effect of flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education. Curriculum and Learner-Centered Education, 4(2), 48- 61. doi: 10/22034 /cipj.2025/63815/1175 [in Persian] Khazaei, S., Alipanahian, R. & Valipour, R. (2019). The Content Analysis of The Sixth Grade’s Persian Textbook of Elementary School (Writing and Reading Skills) Based on Gagne’s Learning Outcomes. Research and Innovation in Primary Education, 1(1), 63-74. DOI: 20.1001.1.26765500.1398.1.1.8.8[in Persian] Krassmann, A. L., Melo, M., Peixoto, B., Pinto, D., Bessa, M., & Bercht, M. (2020). Learning in virtual reality: Investigating the effects of immersive tendencies and sense of presence. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 270-286). Springer, Cham. DOI:10.1007/978-3-030-49698-2_18 LAN, T. H., & Williams, D. (2022). Scientific process skills and creativity. In T. H. Lan & D. Williams (Eds.), The Routledge International Handbook of Creativity in Education (pp. 267-278). Routledge. Lizarraga, M. L., Baquedano, M. T., Mangado, T. G., & Cardelle-Elawar, M. (2010). Enhancement of thinking skills: Effects of two intervention methods. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 30-34. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.12.001 Masoumi N., R., Fathi A., Eskandar, M., Firouz, & Adib, Y. (2013). Designing a model for liberalizing the primary school curriculum: A qualitative study. Educational and School Studies, 12(1), 387-423. DOI: 10.48310/pma.2023.2862 [in Persian] Mettler, J., Khoury, B., Zito, S., Sadowski, I., & Heath, N.L. (2023). Mindfulness-based programs and school adjustment: A systematic review and meta-analysis. Journal of School Psychology, 97, 43-62. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2022.10.007. Mojtahedzadeh, M. (1401). Investigating the criteria of intellectual health in the textbooks of the sixth grade of elementary school. Master's thesis, Electronic Azad University. [in Persian] Mould, O. (2018). Against creativity. Verso Books Mukti, F. D. (2023). Transformation of education in elementary schools: utilization of artificial intelligence-base learning media in the digital ERA.DIRASATUL IBTIDAIYAH, 3(2), 229–240. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i2.10200 Ochoa, X., Daradoumis, T., & Gašević, D. (2023). Supporting online collaborative work at scale: A mixed-methods study of a learning analytics tool. British Journal of Educational Technology, 54(4), 1476–1497. https://doi.org/10.1145/3573051.3596165 Rathore, A., Sultana, N., Jawad Zareen, S., Ahmed, A., Hons, B., Jammu, A., Kashmir, P., & Kashmir, J. (2023). Artificial Intelligence and Curriculum Prospects for Elementary School. Pakistan Journal of Humanities and Social Sciences, 11, Article: 4635. https://doi.org/10.52131/pjhss.2023.v11i4.1909 Roshanaei, M., Olivares, H., & Lopez, R. (2023). Harnessing AI to Foster Equity in Education: Opportunities, Challenges, and Emerging Strategies. Journal of Intelligent Learning Systems and Applications, 15, 123–143. https://doi.org/10.4236/jilsa.2023.15400 Schmutz J. B., Outland N., Kerstan S., Georganta E., & Ulfert A.S).2024(. AI-teaming: Redefining collaboration in the digital era. Current Opinion in Psychology, 58, 101837. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2024.101837. Schweitzer, K. (2024). How to Design a Curriculum for Elementary Education. https://online.uncp.edu/degrees/education/mat/elementary-education/design-curriculum-for-elementary-education/ Sodikova, D. (2023). Formation of creative relationships through students using the creativity of Eastern thinkers. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2020(1), 104-110. https://www.researchgate.net/publication/374629285_Formation_of_creative_relationship_through_students_using_the_cre_2#fullTextFileContent Sternberg, R.J. (2020). The augmented theory of successful intelligence. In the Cambridge Handbook of Intelligence, 2nd ed. Edited by Robert J. Sternberg. Cambridge: Cambridge University Press, 2: 679–708. [link] Sujarwo, D.S., & Nurzengky I. (2022). Developing 21st Century Skills: Critical Thinking Skills in Case-Based Learning in Social Studies. Edukasi IPS, 6(2), 14–23. https://doi.org/10.21009/EIPS.006.02.02 Taheri, R. & Pennington, S. E. (2024). The Role of Teacher Education in Improving Digital Literacy: A Pre-Service Teacher Case Study. Networks: An Online Journal for Teacher Research, 25(2). https://doi.org/10.4148/2470-6353.1385 Supreme Council of Education (2011). Theoretical foundations of fundamental change in the formal public education system of the Islamic Republic of Iran. [in Persian] UNESCO. (2012). Education for Sustainable Development Sourcebook. In The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216383 W E Forum. (2025). The Future of Jobs Report.In World Economic Forum. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/ Zarei, M., Zainalipour, H., & Samavi A. (2022). Designing a STEAM-based Educational Learning Package of Social Sciences Textbooks Based on the Thinking Design Model and Evaluating its Effectiveness on Problem-Solving Ability, Creativity, and Attitudes of Primary School Students, Iranian Journal of Educational Sociology, 5(3), 54 - 66. https://iase-idje.ir/article-1-1183-en.pdf Zourmpakis, A-I., Papadakis, S. & Kalogiannakis, M. (2022). Education of preschool and elementary teachers on the use of adaptive gamification in science education. Int. J. Technology Enhanced Learning, 14(1), 1 –16. DOI: 10.1504/IJTEL.2022.10044586 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||