| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,435 |
| تعداد مقالات | 17,668 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,682,605 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,358,015 |
از دانش تا خرد: آموزش، هویت و برنامه درسی در شکلدهی به زندگی امروز | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.68479.4158 | ||
| نویسنده | ||
| لیلا دوبختی* | ||
| دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
| چکیده | ||
| آموزش در قرن حاضر دستخوش تحولی عمیق شده است و دیگر محدود به کلاسهای درس یا نظامهای قدیمی نیست. یادگیری امروزی تحت تأثیر فناوری، جهانیشدن، و نیازهای در حال تغییر جوامع شکل میگیرد. دیگر تنها هدف آموزش انتقال دانش نیست، بلکه کمک به رشد افرادی است که بتوانند با انعطافپذیری، هوش هیجانی و آگاهی جهانی در جامعه ایفای نقش کنند. از تجربه شخصیام بهعنوان یک معلم، شاهد بودهام که چگونه ابزارهای دیجیتال، اگر با دقت استفاده شوند، میتوانند خلاقیت را برانگیزند و یادگیری را فراگیرتر سازند. فناوریهایی مانند هوش مصنوعی فرصتهای هیجانانگیزی را پیش روی ما میگذارند، اما درعینحال پرسشهای اخلاقی مهمی را مطرح میکنند، که ما را وادار میسازند تا به دانشجویان بیاموزیم چگونه بهصورت انتقادی بیندیشند و مسئولانه عمل کنند. در این بین، ما به عنوان معلم دیگر صرفاً انتقالدهندگان اطلاعات نیستیم، بلکه راهنما، مشاور و تفسیرکنندههای فرهنگی هستیم که به دانشجویان برای پیمایش در جهانی پیچیدهتر یاری میرسانیم. ویژگیهایی مانند تابآوری هیجانی و آگاهی اخلاقی به عناصر اصلی آموزش تبدیل شدهاند. این دگرگونی، ما را بهسوی هدفی عمیقتر در آموزش سوق میدهد. آمادهسازی دانشجویان برای بازار کار کافی نیست؛ ما باید به آنها کمک کنیم مهارتها و نگرشهایی را در خود پرورش دهند که برای مواجهه با نااطمینانیها و مشارکت مؤثر در جامعهشان ضروریاند. در جهانی که دائماً در حال تغییر است، آموزش باید هم قطبنما باشد و هم زیربنایی برای تحقق فردی و پیشرفت جمعی. این مقاله تلاش دارد تا به روشنسازی توسعه برنامه درسی از زوایا و دیدگاههای مختلف در عصر مدرن بپردازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ زندگی؛ هویت؛ برنامه درسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||