| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,652 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,506,471 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,251,673 |
دگردیسی فرش از یک ابژهی هنری به یک سوژهی مفهومی: مطالعهای جامعهشناسانه پیرامون تغییر کارکرد فرش دستباف در جامعه معاصر. | ||
| جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
| دوره 14، شماره 2، آذر 1404، صفحه 125-147 اصل مقاله (1012.37 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2025.68041.1877 | ||
| نویسندگان | ||
| ایمان زکریایی کرمانی* 1؛ زهرا کارگر2 | ||
| 1دانشیار گروه فرش، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری گروه هنر اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هنر فرش دستباف در تاریخ خود همواره دارای دو وجه کاربردی و زیباییشناسانه بوده و کارکردهای متعددی در حوزههای مختلف اجتماعی ایفا کرده است. با این حال در دوران معاصر، این هنر با دگرگونیهای عملکردی و معنایی مواجه شده که آن را از یک هنر کاربردی-زیبا به هنری صرفاً زیباییشناسانه در جایگاه واقعی Art تبدیل کرده است. در نتیجه، فرش دستباف بازتابی فراتر از کاربرد سنتی خود یافته و در قالب هنر مفهومی (کانسپچوآل آرت ) در جامعه معاصر بازنمایی میشود. پرسش اصلی پژوهش آن است که از منظر جامعهشناسی فرهنگی، چه عواملی در تغییر جایگاه و کارکرد فرش دستباف و تبدیل آن به یک سوژه مفهومی مؤثرند؟ پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. چارچوب نظری پژوهش، جامعهشناسی فرهنگی است و با تکیه بر شاخصهای این رویکرد به تحلیل الگوهای مفهومی فرش دستباف پرداخته شده است. نمونههای مورد مطالعه بهصورت هدفمند شامل 8 مورد از آثار مجموعه هنری نامیرا، تولید هنرمند معاصر محسن موسوی سیرت است. بر اساس این سِگمنت هنری میتوان به بررسی فرش به عنوان یک سوژه مفهومی پرداخت و آن را به این حوزه تعمیم داد. جمعآوری اطلاعات بر اساس منابع مکتوب، منابع تصویری و در جهت شناسایی عوامل مؤثر بر تغییر کارکرد فرش دستباف در جامعه معاصر ایران، با 13 نفر از خبرگان در این حوزه مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت پذیرفته است. یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای هویت، تکنولوژی، قدرت، نهادها، تقابل و مقاومت فرهنگی، و نوآوری و تغییرات فرهنگی بهعنوان شش عامل اصلی از منظر جامعهشناسی فرهنگی بر تغییر کارکرد فرش دستباف تأثیرگذارند. این عوامل میتوانند در سطوح جمعی و فردی، نقش کلیدی در بازتعریف فرش دستباف بهعنوان یک سوژه مفهومی ایفا کنند. استفاده آگاهانه از این عوامل توسط کنشگران این حوزه، میتواند به ارتقای جایگاه جهانی این هنر بینجامد | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرش دستباف معاصر؛ جامعهشناسی فرهنگی؛ نمایشگاه نامیرا؛ هنر مفهومی | ||
| مراجع | ||
|
ایمانی، ا. (1392)، راهکار رقابت پذیری فرش دستباف و افزایش سهم آن از بازار فروش فرش. نشریه پژوهش هنر، شماره 1(2)، ص 75-80.
اجتهد نژاد کاشانی، س.، پرویز اجلالی، ح. (1393)، کدو کاو نظری –مفهومی درباره توسعه فرهنگی از منظر جامعهشناسی، نشریه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، پیاپی 64، ص 35-72.
اسمیت، د. (1384)، برآمدن جامعهشناسی تاریخی، ترجمه سیدهاشم آقاجری، چاپ چهارم، تهران، انتشارات مروارید.
اسمیت، ف. (1387)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسین پویان، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
کشاورزی، ا. (1398)، مطالعه تطبیقی حامیان هنری دورههای ایلخانی و تیموری، نشریه پژوهش در علوم انسانی، شماره 4 (23)، ص 31-44.
باکاک، ر. (1386)، صورتبندیهای فرهنگی جامعه مدرن، ترجمه مهران مهاجر، تهران، نشر نی.
پیوزی، م. (1384)، یورگن هابرماس، ترجمه احمد تدین، تهران، انتشارات هرمس.
تامپسون، ج. (1377)، مفهوم فرهنگ، ترجمه علی قاسم نژاد و بهروز گرانپایه فرهنگ و جامعه، تهران، شریف
جوادی، م. (1400)، "جامعهشناسی فرش دستباف معاصر ایران با رویکرد رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی"، ششمین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، اجتماعی و سبک زندگی. https://civilica.com/doc/1251157
جهانبخش گنجه، ص. (1396)، بررسی تطبیقی مکاتب مطالعات فرهنگی و جامعهشناسی فرهنگی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی. شماره 32 (12).
جلالی، رستم. (1391)، نمونهگیری در پژوهشهای کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. شماره 1 (4).
چلبی، م. (1384)، جامعهشناسی نظم، چاپ سوم، تهران، نی.
چیتسازیان، ا. (1379)، فرش بررسی زمینههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر در گسترش هنر فرش در کاشان از دیدگاه دستاندرکاران صنعت فرش. نشریه فرهنگ اصفهان. شماره 16، ص 94-101.
چیتسازیان، ا.، جلولی، ا.، راودراد، ا. (1400)، تحلیل جامعهشناختی دنیای هنر فرش. نشریه فرهنگ و هنر. شماره 3(2). ص 54-77.
حافظ نیا، م. (1387)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات سمت.
زکریایی کرمانی، ا.، کارگر، زهرا. (1403)، آسیب شناسی فروش فیزیکی فرش دستباف در جوامع امروزی با رویکرد الگوی آسیبشناسی سازمانی هاریسون. نشریه هنرهای صناعی ایران. doi:10.22052/HSI.2024.254424.1167
زیمل، گ. (1380)، تضاد فرهنگ مدرن، ترجمه هاله لاجوردی، ارغنون، 225-249.
کوش، دنی. (1381)، مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمه فریدون وحیدا، تهران سروش.
لش، ا. (1384)، جامعهشناسی پستمدرنیسم، ترجمه حسن چاوشیان، تهران مرکز.
میرزایی، ع.، پیربابایی، م.، راودراد، ا.، عباس زاده، م.، وندشعاری، علی. (1395)، تبیین جامعهشناختی علل تحول یا ثبات در نظام طراحی قالی معاصر ایران. گلجام. شماره 12(29)، ص 29-44.
نبوی، ح. (1392)، به سوی درک زیبا شناختی از فرهنگ: نظریهی «برنامه قوی» در جامعهشناسی فرهنگی جفری الکساندر، مطالعات جامعهشناختی، دوره 20(2)، ص 9- 43.
هال، جیمز. (1382)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، چاپ هفتم، تهران انتشارات فرهنگ معاصر.
خبرگزاری اسپوتنیک Sputnik Iran Media _, 2025/09/06 https://spnfa.ir
مارکس، ک.، انگلس، ف. (1984)، مانیفست حزب کمونیست. بازیابی در 2011. از فهرست آثار مارکس و انگلس. http://marxengels.public-archive.net/fa/ME0190fa.html
موسوی سیرت، م. (1403)، مصاحبه نیمه ساختاریافته، اصفهان، 20 خرداد 1403.
Alain de Libera, "When Did the Modern Subject Emerge?", American Catholic Philosophical Quarterly, Vol. 82, No. 2, 2008, pp.181–220.
Archer, M. S. (1995). Realist Social Theory: the Morphogenetic Approach. Cambridge University press. Bocock, Robert. (2007). Cultural Formations of Modern Society. Trans. Mehran Mohajer. Tehran: Ney. [In Persian] Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. Butler, Judith (1987), Subjects of Desire: Hegelian Reflections in Twentieth-Century France, New York: Columbia University Press. Calhoun, C. J. Gerteis, J, & Moody, J. (2007). Contemporary Sociological theory. Malden: Blackwell. Chelabi, Masoud. (2005). Sociology of Order. 3rd ed. Tehran: Ney. [In Persian] Chitsazian, Amirhossein. (2000). Cultural, Social and Economic Background of the Expansion of Carpet Art in Kashan. Nashriyeh-ye Farhang-e Esfahan, 16, 94–101. [In Persian] Chitsazian, Amirhossein; Jalouli, Azam; Ravadrad, Azam. (2021). Sociological Analysis of the Art World of Carpet. Nashriyeh-ye Farhang va Honar, 3(2), 54–77. [In Persian] Edgar, A, & Sedgwick, P. (2002). Cultural Theory, The Key Thinkers. London and New York: Routdge. Ejtehad Nejad Kashani, Seyyed Salar; Ejlali, Parviz; Hosein. (2014). Theoretical-conceptual exploration of cultural development from a sociological perspective. Nashriyeh-ye Olum-e Ejtemaei, 64, 35–72. [In Persian] Eyerman, R. (2006). Sociology and the art object: perspectives and debates. Sociology Compass, 3(6), 911–919. Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison (A. Sheridan, Trans.). New York: Pantheon Books. Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972–1977 (C. Gordon, Ed.). New York: Pantheon Books. Georg, Simmel. (2001). The Conflict of Modern Culture. Trans. Haleh Lajevardi. Arghanoon, 225–249. [In Persian] Giddens, A. (1986). The Constitution of Society: Outline of The Theory of Structuration. University of California Press. Hafeznia, Mohammad Reza. (2008). Introduction to Research Methodology in Humanities. 14th ed. Tehran: Samt Publications[In Persian] Hall, James. (2003). Dictionary of Subjects and Symbols in Eastern and Western Art. Trans. Roghieh Behzadi. 7th ed. Tehran: Farhang-e Moaser. [In Persian] Herrero, M. (2009). Art markets, sociology and the emotional art object. Sociology Compass, 3(6), 911–919. Imani, Elaheh. (2013). Strategies for the competitiveness of hand-woven carpets and increasing their market share. Nashriyeh-ye Pazhuhesh-e Honar, 1(2), 75–80. [In Persian] Jahanbakhsh Ganjeh, Sadegh. (2017). A Comparative Study of Cultural Studies and Cultural Sociology Schools. Faslnameh-ye Motale'at-e Miyanfarhangi, 32(12). [In Persian] Jalali, Rostam. (2012). Sampling in Qualitative Research. Majalleh-ye Tahghighat-e Keyfi dar Olum-e Salamat, 1(4). [In Persian] Johnson, P. D. (2008). Contemporary Sociological Theory: an Integrated Multi-Level Approach. New York: Springer. Keshavarzi, Elham. (2019). A Comparative Study of Art Patrons during the Ilkhanid and Timurid Periods. Pazhuhesh dar Olum-e Ensani, 4(23), 31–44. [In Persian] Khosh, Denis. (2002). The Concept of Culture in Social Sciences. Trans. Fereydoon Vahida. Tehran: Soroush. [In Persian] Lash, Scott. (2005). Jame'e-shenasi-ye postmodernism [Sociology of Postmodernism]. Trans. Hassan Chavoshian. Tehran: Markaz. [In Persian] McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill. Mirzaei, Abdollah; Pirbabaei, Mohammad Taghi; Ravadrad, Azam; Abbaszadeh, Mohammad; Vandshari, Ali. (2016). Sociological Explanation of the Causes of Change or Stability in Contemporary Iranian Carpet Design System. Goljam, 12(29), 29–44. [In Persian] Nabavi, Seyyed Hossein. (2013). Toward an Aesthetic Understanding of Culture: The “Strong Program” in Jeffrey Alexander’s Cultural Sociology. Motale'at-e Jame'e-shenakhti, 20(2), 9–43. [In Persian] Peuzey, Michael. (2005). Jürgen Habermas. Trans. Ahmad Tadayon. Tehran: Hermes. [In Persian] Robert B. Pippin, The Persistence of Subjectivity. On the Kantian Aftermath, Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Scott, J. (2007). Giddens and Cultural Analysis. In T. Edwards, Cultural Theory. SAGE Publications, (pp. 83-107). Smith, Dennis. (2005). The Rise of Historical Sociology. Trans. Seyyed Hashem Aghajari. 4th ed. Tehran: Mowarid. [In Persian] Smith, Philip. (2008). Cultural Theory: An Introduction. Trans. Hossein Pouyan. Tehran: Daftar-e Pazhuheshhaye Farhangi. [In Persian] Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Thompson, John. (1998). The Concept of Culture. Trans. Ali Ghasem Nejad & Behrouz Garanpayeh. Tehran: Sharif. [In Persian] Udo Thiel, The Early Modern Subject. Self-Consciousness and Personal Identity from Descartes to Hume, New York: Oxford University Press, 2011. Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Yoo, Youngjin, & Kim, Kyungmook. (2015). How Samsung Became a Design Powerhouse. Zakariaei Kermani, Iman; Karegar, Zahra. (2024). Pathology of Physical Sales of Handmade Carpets in Modern Societies with Harrison's Organizational Pathology Approach. Honarhaye Sanaei-ye Iran. [In Persian] Znaniecki, F. (1927). The object matter of sociology. American Journal of Sociology, 32(4), 529–544. https://doi.org/10.1086/214184. Zolberg, V. L. (2011). Studying the art object sociologically. In Constructing a Sociology of the Arts (pp. 45–65). Cambridge University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||