| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,657 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,507,779 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,252,105 |
مدلیابیساختاری تغییر و تحولات تعاونگرایی در جامعه ایران | ||
| جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
| دوره 14، شماره 2، آذر 1404، صفحه 20-45 اصل مقاله (1.14 M) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2025.66648.1866 | ||
| نویسندگان | ||
| سید ضیاء هاشمی1؛ مجید فولادیان2؛ محمود تیموری* 3؛ مصطفی تیموری4؛ سید احمد میرمحمدتبار5 | ||
| 1گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 3گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، صندق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 4گروه توسعه روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
| 5گروه جامعهشناسی دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش: شناخت تغییر و تحولات تعاونگرایی در جامعه ایران به ارائه تصویر و سیمایی واقعگرایانه از وضعیت این ارزش اخلاقی میانجامد و گامی ضروری برای درک و فهم وضعیت تعاونگرایی و مبنایی برای ورود درست به فرایند سیاستگذاری اجتماعی و فرهنگی است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر مبتنی بر روش تحلیل ثانویه دادههای موجود است و جامعه آماری این دادهها، شامل کلیه شهروندان مقیم داخل ایران میباشد که نمونه آماری آن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی با حجم 12956 نفر در تمام استانهای کشور انتخاب شده است. براساس چارچوب نظری تحقیق، تعاونگرایی رفتاری - گرایشی از طریق آزمون معادلات ساختاری با بکارگیری نرمافزار AMOS تبیین شد. یافتهها: نتایج آزمون معادلات ساختاری، نشانگر برازش خوب مدل بر دادهها است. طبق مدل مورد نظر، مسئله تعاونگرایی در بعد گرایشی - رفتاری تحت تأثیر عوامل مختلفی از قبیل سطح دانش و آگاهی شهروندان نسبت به شرکتهای تعاونی، نگرش به تعاونی و عملکرد آن، پنداشت از ارزشهای اخلاقی حاکم بر جامعه، سابقه عضویت و فعالیت افراد در نهادهای اجتماعی مختلف و در نهایت سرمایه اجتماعی شهروندان اعم از؛ روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی بینشخصی و اعتماد اجتماعی نهادی و تعمیمیافته قرار دارد. نتیجهگیری: نتایج، نشانگر این است که با وجود ماهیت اقتصادی شرکتهای تعاونی در شرایط کنونی، شرط موفقیت آنها به بستر اجتماعی، در جامعه باز میگردد. لذا، سیاستگذاران باید بر تقویت زیرساختهای اجتماعی و اعتماد نهادی به عنوان گامی بنیادین برای توسعه تعاونگرایی در ایران تمرکز کنند. لذا، سیاستگذاران باید بر تقویت زیرساختهای اجتماعی و اعتماد نهادی به عنوان گامی بنیادین برای توسعه تعاونگرایی در ایران تمرکز کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرمایه اجتماعی؛ مشارکت اجتماعی؛ دانش و آگاهی؛ تعاونگرایی؛ جامعه ایران | ||
| مراجع | ||
|
منابع
امیرنژاد، ح.، مزرعه ف.، زاهدیان تجنکی، ر. (۱۳۹۷)، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت مالی تعاونیهای کشاورزی شهرستانهای منتخب استان مازندران، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، دوره 5، شماره 10، صص ۲۶-۲۰.
انصاری، ح. (۱۳۸۱)، پژوهشی در تعاونیهای روستایی ایران مطالعه موردی شرکت تعاونی روستایی شباهنگ شهریار، مؤسسه تحقیقات تعاونی، قم: انتشارات امابیها.
انصاری، ح. (۱۳۸۲)، بررسی راهکارهای توسعه و ترویج مشارکتهای مردمی و فرهنگ کار جمعی در جامعه از طریق تشکلهای تعاونی (طرح پژوهشی ملی). تهران: وزارت تعاون و مؤسسه تحقیقات تعاونی دانشگاه تهران.
انصاری، ح.، جورابلو، م، پورافکاری، ن.، هاشمیانفر، س. ع. (1394)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت اعضای تعاونیهای تولیدی کشاورزی و مقایسۀ آن با تعاونیهای تولیدی صنعتی در استان تهران، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 4، شماره 13، صص 98-73.
ایمانی، ب.، ولدبیگی، ر. (1398)، واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی با استفاده از مدل ارزیابی متوازن: مطالعه موردی شرکت تعاونی روستایی پیراقوم شهرستان اردبیل، روستا و توسعه، دوره 22، شماره 2، صص 44-27.
باباخانی، ا.، و واحدی، م. (1396)، بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی در میزان موفقیت تعاونیهای شیلات استان ایلام، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 6، شماره 22، صص 79-53.
برفی زاده، ل.، غنیان، م.، و سواری، م. (1401)، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیهای تولید روستایی در استان لرستان، فصلنامه اقتصاد فضاو توسعه روستایی، دوره 11، شماره 42، صص 46-25.
چلبی، م. (1375)، جامعهشناسی نظم: تشریح نظری نظم اجتماعی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
حیدری، ف.، نادری مهدیی، ک.، یعقوبی فرانی، ا.، حیدری، ع. (1394)، شاخصهای شناسایی تعاونیهای موفق کشاورزی، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 4، شماره 14، صص 60-39.
دواس، دی. ای. (1385)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
دولتی، ن.، نادری مهدیی، ک.، سعدی, ح. (1391)، شناسایی عوامل ساختاری- برونسازمانی مؤثر بر رکود شرکتهای تعاونی دهیاریهای استان همدان، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 1، شماره 4، صص ؛ 103-85.
زادتوت آغاج، ا. (1388)، عوامل موثر بر رکود تعاونیهای غیرفعال شهرستان زنجان و راهکارهای لازم جهت احیای آنها، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 20، شماره 207-206، صص 76-59.
زارعشاهآبادی، ا.، اسلامی، ب.، مهدیپور خراسانی، م. (1391)، بررسی تأثیر میزان سرمایه اجتماعی در موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 3، شماره 11، صص 214-183.
زارعشاهآبادی، ا.، حاجیزاده میمندی، م.، سیارخلج، ح. (1394)، عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مرتبط با موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد. توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 1، صص 127-156.
زرگرانی، س.، ریاحی، و.، افراخته، ح. (1402)، عوامل موثر بر مشارکت اعضای شرکتهای تعاونی روستایی در استان تهران (مطالعه موردی: تعاونیهای شهرستان شهریار)، مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، دوره 18، شماره 1، صص 269-257.
شامرادیان، س. (1398)، شناسایی عوامل مؤثر بر عدم موفقیت شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان سنندج با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره. پایاننامۀ کارشناسیارشد رشتۀ مدیریت کسبوکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
شوکت فدایی، م.، خالدی، م.، اینانلو، ک. (1392)، ارزیابی عوامل موثر در موفقیت شرکتهای تعاونی تامین کننده نیاز دامداران استان قزوین، نشریه پژوهش در علوم باغبانی، دوره 3، شماره 2، صص 66-57.
عطائی، پ.، ایزدی، ن.، یعقوبی فرانی، ا. (1395)، مستندسازی تجربیات مدیریتی تعاونیهای تولیدی موفق استان همدان، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 5، شماره 18، صص 28-1.
غفاری، غ. ر. (1392)، سنجش سرمایه اجتماعی در ایران / 1383 (موج اول)، تهران: شورای اجتماعی کشور.
غفاری، غ. ر. (1394)، سنجش سرمایه اجتماعی در ایران / 1393 (موج دوم)، تهران: دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
غفاری، غ. ر. (1397)، سنجش سرمایه اجتماعی در ایران / 1397 (موج سوم)، تهران: شورای اجتماعی کشور.
فاریابی، م.، احمدوند، م. (1394)، عوامل مربوط به موفقیت تعاونیهای تولید روستایی در جنوب استان کرمان، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 4، شماره 16، صص 129-103.
الفتی، ج.، رنگریز، ح.، احمدی، ک.، رضایی، ب. (1399)، عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی تولیدی استان کرمانشاه. فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 9، شماره 34، صص 146-119.
فوکویاما، ف. (1384)، سرمایه اجتماعی و جامعه مدنی، در سرمایه اجتماعی: اعتماد، دمکراسی و توسعه. گردآوری: کیان تاجبخش. ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان. تهران: نشر شیرازه.
فیضآبادی، ح.، مجدی، ع. ا.، حسنی درمیان، غ. ر.، وکیلی، ه. (1401)، تحلیل جامعهشناختی مشارکت اعضا در تعاونیهای کشاورزی با تاکید بر اصول تعاون (مورد مطالعه: تعاونیهای کشاورزی استان خراسان شمالی)، توسعه محلی (روستائی-شهری)، دوره 14، شماره 2، صص 529-546.
قلیفر، م.، بنیاسدی، ن. (1391)، عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی استان زنجان از دیدگاه مدیران: کاربرد روش AHP، نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 8، شماره 2، صص 91-77.
کردعلیوند، س.، غنیان، م.، خسرویپور، ب.، یزدانپناه، م. (1396)، کاربرد فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی در اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت تعاونیهای روستایی استان لرستان، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 6، شماره 21، صص 85-67.
کریمی، ف.، نوریپور، م.، هدایتینیا، م.، محمدی تمری، ز. (1393)، واکاوی سازههای اجتماعی مؤثر بر موفقیت تعاونیهای تولید روستایی، پژوهشهای روستایی، دوره 5، شماره 18، صص 354-333.
گرنفل، م. (1389)، مفاهیم کلیدی بوردیو، ترجمهی محمدمهدی لبیبی، تهران: نشر افکار.
گودرزی، ز.، خسرویپور، م.، برادران، م.، منصور، غ.، منفرد، ن. (1395)، نگرش مدیران تعاونیها در زمینۀ نقش عوامل آموزشی و ابتکار و نوآوری شغلی در کارآفرینی و موفقیت تعاونیهای کشاورزی، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 5، شماره 17، صص 142-125.
گیدنز، آ. (1386)، جامعهشناسی، با همکاری کارن بردسال، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
محبوبی، ا.، مقصودلو، س. (1393)، عوامل درون سازمانی مؤثر بر موفقیت تعاونی زنان روستایی (مطالعه موردی: تعاونی فدک در استان گلستان)، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 3، شماره 9، صص 61-41.
مظفری، م. م. (1394)، بررسی کارایی اقتصادی تعاونیهای کشاورزی شهرستان بوئینزهرا و اولویتبندی مشکلات پیشروی آنها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی، فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، دوره 2، شماره 4، صص 382-364.
ملتفت، ح.، مولائی، ج. (1404)، بررسی جامعهشناختی راهکارهای افزایش مشارکت اعضای تعاونیها در امور مربوط به شرکتهای تعاونی شهر اهواز، فصلنامه مطالعات توسعه پایدار شهری و منطقهای، دوره 6، شماره 1، صص 20-1.
نجاتیان، م.، قاسمی، ی.، میرغفوری، س. ح. (1394)، بررسی تاثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرایند خلق دانش (مورد مطالعه: شرکتهای تعاونی منتخب استان یزد)، پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره 7، شماره 13، صص 165-136.
نصرالهی، م.، الهیاری، م. ص.، صداقت حور، ش.، نورحسینی، س. ع. (1394)، عوامل مؤثر بر عدم موفقیت تعاونیهای چایکاران در استان گیلان، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 4، شماره 14، صص 126-111.
نظریان، م.، حسینی، م. (1396)، عوامل اقتصادی مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی استان تهران، فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 4، شماره 15، صص 134-119.
نکویی نائینی، س. ع.، قنبری، ی.، برقی، ح.، علیزاده، ن. (1395)، بررسی تأثیر مشارکت اجتماعی جامعه روستایی بر موفقیت تعاونیهای تولید روستایی: مطالعه موردی شهرستان اصفهان، روستا و توسعه، دوره 19، شماره 3، صص 138-121.
نورمن، ب. (1384)، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
هاشمی، س. ض.، فولادیان، م.، میرمحمدتبار، س. ا.، تیموری، م.، تیموری، م. (1401)، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی ها در ایران: مطالعهای فراتحلیل، توسعه محلی (روستائی-شهری)، دوره 14، شماره 1، صص 54-27.
هزار جریبی، ج. (1389)، بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونیها، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 1، شماره 2، صص 81-63.
یزدان پناه، ل.، صمدیان، ف. (1388)، عوامل موثر بر میزان موفقیت شرکتهای تعاونی، مطالعه موردی صنایع دستی استان کرمان، فصلنامه تعاون، دوره 20، شماره 203-202، صص 34-19.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980), Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs, N, J.: Prentice Hall, Inc. Bourdieu, P. (1984). Distinction. Translated by Richard Nice. Cambridge, MA: Harvard Univer. Carlberg, J. G., Ward, C. E., & Holcomb, R. B. (2006). Success factors for new generation cooperatives. International Food and Agribusiness Management Review, 9(1), 33-52. Chandool, N. (1997). Participation in Park Interpretive Programs and Visitors; Attitudes, Norms, and Behavior about Petrified Wood Theft (Doctoral dissertation, Virginia Tech). Coleman, J. S. (1994). Foundations of social theory. Harvard university press. Domingo, M. A. B. (1989). health belief model and-the theory of reasoned action. (Doctoral dissertation, University of Delaware). Fishbein, M., & Manfredo, M. J. (1992). A theory of behavior change. Influencing human behavior, 24(1), 29-50. Garnevska, E., Liu, G., & Shadbolt, N. M. (2011). Factors for successful development of farmer cooperatives in Northwest China. International Food and Agribusiness Management Review, 14(4), 69-84. Manousakis, T., Sergaki, P., & Van Dijk, G. (2021). Identification of strategies for enhancing member commitment in Greek agricultural cooperatives: The opinion of cooperative experts. Revista Nacional de Administración, 12(2). Muryani, E., Gunawan, A., & Halim Yustiyawan, R. (2022). The impact of member participation and innovation ability on the performance of the cooperatives of women’s kartini in the district of driyorejo, gresik regency. Journal of technology management & innovation, 17(3), 52-58. Putnam, R. D., & Leonardi, R. (1993). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton university press. Tregear, A., & Cooper, S. (2016). Embeddedness, social capital and learning in rural areas: The case of producer cooperatives. Journal of rural studies, 44, 101-110. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||