| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,441 |
| تعداد مقالات | 17,724 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,850,080 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,479,188 |
بررسی برنامههای درسی آموزش تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از منظر تأکید بر آموزش مهارتهای معلمی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1404، صفحه 39-50 اصل مقاله (445.69 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65878.1229 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه دهقانی1؛ سیروس اسدیان* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| 2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه برنامههای درسی رشته آموزش تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان به مهارتهای معلمی انجامگرفته است. روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی با رویکرد کمی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته آموزش تربیتبدنی در پردیسهای دانشگاههای فرهنگیان تبریز بود که بخش عمدهای از واحدهای درسی خود را گذرانده و در آستانه فارغالتحصیلی قرار داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، ۱۰۳ نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد که سه مؤلفه مهارتهای حرفهای، ارتباطی و شناختی معلمی را موردسنجش قرار میداد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/92 برآورد گردید. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون t تک نمونهای تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه درسی آموزش تربیتبدنی تا حد زیادی به مهارتهای سهگانه معلمی (حرفهای، ارتباطی و شناختی) توجه داشته و این مهارتها در فرایند آموزش به دانشجو-معلمان انتقالیافتهاند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان اذعان داشت که وضعیت طراحی و اجرای برنامه درسی رشته آموزش تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان نسبتاً مطلوب است و اهداف مرتبط با تربیتمعلم از منظر مهارتی تا حد زیادی تحققیافتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش تربیتبدنی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مهارتهای ارتباطی؛ مهارتهای حرفهای؛ مهارتهای شناختی؛ مهارتهای معلمی | ||
| مراجع | ||
|
Ali, B. J., & Anwar, G. (2021). Academic teaching skills: Determining the methods of teaching to undergraduate students. International Journal of English Literature and Social Sciences, 6(1), 155-162. Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). The development of a 21st century skills and competences scale directed at teaching candidates: Validity and reliability study. Pamukkale University Journal of Education Faculty, 40(40), 160-175. Artacho, E. G., Martínez, T. S., Martín, J. L. O., Marín, J. A. M., & García, G. G. (2020). Teacher training in lifelong learning—The importance of digital competence in the encouragement of teaching innovation. Sustainability, 12(7), 2852. https://doi.org/10.3390/su12072852 Asadian, S., Ghasemzadeh, A., GHolizadeh, H. (2017). The Role of Professional Ethics and Professional Qualifications on Teacher’s Self-Efficacy. Ethics in Science and Technology, 12(3):34-44. [In Persian] Asadian, S., Piri, M. and SaadatFar, R. (2017). Effective Teaching in Higher Education Based on Professional Experiences of Professors and Its Relationship with Self-Reported Teaching. Journal of higher education curriculum studies, 8(15), 113-134. [In Persian]. Bardach, L., & Klassen, R. M. (2020). Smart teachers, successful students? A systematic review of the literature on teachers' cognitive abilities and teacher effectiveness. Educational Research Review, 30, 100312. Coşanay, G., & Karalı, Y. (2022). Examination of classroom teachers' 21st century teaching skills. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 9(1), 432-448. Jakhanwal, M. S. (2021). Professional and communication skills for teachers. ZBW - Leibniz Information Centre for Economics. http://hdl.handle.net/10419/228530 Kafashi, M., & Parsa, F. (2014). The Investigation of the Level of Guidance School Teachers in Terms of Communicative Skills in District Four of Tehran in 2012-2013. Journal of Educational Management Research, 6(2), 159-191. [In Persian] Khorooshi, P., & Mohammadi Vandishi, Z. (2016). Examining the professional competencies of student-teachers from the perspectives of instructors and students at Farhangian University of Isfahan. Teacher Professional Development, 2(2), 1-14. [In Persian] Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805-820. Kuloğlu, A., & Karabekmez, V. (2022). The relationship between 21st-century teacher skills and critical thinking skills of classroom teacher. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(1), 91-101. Liakopoulou, M. (2011). The professional competence of teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher's effectiveness? International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 66-78. Mistareehi, H. H. (2021). The range of personal and technical skills 21st century teachers have from the perspective of school principals at the first directorate of education in Amman, Jordan. International Journal of Higher Education, 10(1), 134-146. Moghaddasi, Z., Javadipour, M., & Dehghani, M. (2016). A Study on Teachers’ Attitudes towards Primary School Teachers’ Competencies in Tehran. Research in Guidance and Counseling Education, (4), 1–10. [In Persian] Mohammadi Khangah, M., & Hosseinzadeh, O. A. (2015). Presenting and Verifying an Effective Teaching Model for Teachers at Tabriz University. Instruction and Evaluation, 8(31), 77–97. [In Persian] Mortazavizadeh, H., & Nasr Isfahani, A. R. (2017). Studying the problems concerning the internship (teaching practice) course from the Farhangian University students' point of view. Educational Research Journal, 4(34), 60–74. http://erj.khu.ac.ir/article-1-118-fa.html[In Persian] Mousapour, N., & Ahmadi, A. (2016). Macro design (architecture) of teacher training curriculum (National teacher training curriculum of the Islamic Republic of Iran). Farhangian University Press. [In Persian]. Ngang, T. K., Yunus, H. M., & Hashim, N. H. (2015). Soft skills integration in teaching professional training: Novice teachers' perspectives. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 835-840. Ngang, T. K. (2020). The importance of soft skills acquisition by teachers in higher education institutions. Kasetsart Journal of Social Sciences, 41(1), 22-27. Norman, G. (2010). Likert scales, levels of measurement and the "laws" of statistics. Advances in Health Sciences Education, 15(5), 625-632. Orishev, J., & Burkhonov, R. (2021). Project for training professional skills for future teachers of technological education. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, (2), 16. Reynolds, D. (2006). Teacher effectiveness. Presentation at the Teacher Training Agency Corporate Plan Launch 1998-2001. ITA. Rowan, B. (1994). Comparing teachers' work with work in other occupations: Notes on the professional status of teaching. Educational Researcher, 23(6), 4-17. Tican, C., & Deniz, S. (2019). Pre-service teachers' opinions about the use of 21st century learner and 21st century teacher skills. European Journal of Educational Research, 8(1), 181-197. Valica, M., & Rohan, T. (2013). Development of the professional competence in the ethics teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 865-872. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |
||