| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,440 |
| تعداد مقالات | 17,724 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,847,417 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,477,039 |
بررسی اثربخشی برنامه درسی هنر آمیخته به طنز بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1404، صفحه 1-16 اصل مقاله (514.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/lbcij.2025.67712.1279 | ||
| نویسندگان | ||
| امین شیخکانلوی میلان1؛ شهرام رنجدوست* 1؛ بهبود یاریقلی2 | ||
| 1گروه مطالعات تربیتی و برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
| 2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: خلاقیت نقش مهمی در پیشرفت فردی و اجتماعی ایفا میکند و آموزش هنر میتواند بستری مناسب برای پرورش آن باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی برنامه درسی هنر آمیخته به طنز بر ابعاد خلاقیت دانشآموزان پرداخته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونهگیری بهصورت تصادفی از میان دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱–۱۴۰۲ انجام شد. در مجموع، ۶۰ دانشآموز پسر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش برنامه درسی هنر آمیخته به طنز قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل از این آموزش بهرهمند نشد. برای سنجش خلاقیت، از پرسشنامه خلاقیت تورنس (۱۹۷۹) استفاده شد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره (ANCOVA) در نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه درسی هنر آمیخته به طنز تأثیر معناداری بر خلاقیت دانشآموزان دارد (F=1/533 ،p=0/043). ضریب اتا (0/749) حاکی از تأثیر زیاد این مداخله بر خلاقیت بود. میانگین نمرات خلاقیت در گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که استفاده از طنز در آموزش هنر میتواند نقش مؤثری در تقویت خلاقیت دانشآموزان ایفا کند. پیشنهاد میشود در تدوین و اجرای برنامههای درسی، بهویژه در حوزه هنر، از رویکردهای خلاقانهای همچون تلفیق طنز استفاده شود تا زمینه پرورش خلاقیت دانشآموزان بیش از پیش فراهم آید. همچنین توصیه میشود پژوهشهای آینده با نمونههای گستردهتر و در مقاطع تحصیلی مختلف انجام گیرد تا کارآمدی این رویکرد در شرایط متنوع آموزشی مورد ارزیابی قرار گیرد. بهرهگیری از نتایج چنین مطالعاتی میتواند به ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری و توسعه مهارتهای خلاقانه در میان نسل جوان منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش هنر؛ پایه ششم؛ خلاقیت؛ طنز؛ هنر | ||
| مراجع | ||
|
Abedi, J. (1993). Creativity and a new method for its measurement. Psychological Researches, 2(1–2), 46–54. https://sid.ir/paper/425227/fa [in Persian]. Afshar-Kohan, Z. (2016). The impact of a humor-integrated mathematics curriculum on students' mathematical creativity. Allameh Tabataba'i University. [in Persian]. Amini, M., Satari, S., & Rastgoo, A. (2021). Validation of the effects of education assessment in elementary schools. Educational Leadership and Management Quarterly, 4, 217-238. [in Persian]. Ansieh, A., Arjomandnia, G., Lavasani, A., & Afrooz, G. (2021). Investigating the intelligence, personality, and creativity profiles of gifted students. Innovation and Creativity in Humanities, 11(1), 1-22. [in Persian]. Arghandwal, N. A., Wali, A. Z., Popal, A. W., & Nabavi, S. A. (2022). Humor: A teaching tool to use rather than ignore. Paper presented at the International Conference on Multidisciplinary Research. Arjomandi, B. (2018). Effectiveness of creativity development programs in the art curriculum on the creativity of elementary students. Royesh Psychology Journal, 7(4), 65-88. [in Persian]. Beers Fägersten, K. (2017). English-language swearing as humor in Swedish comic strips. Journal of Pragmatics, 121, 175-187. Bishara, S. (2023). Humor, motivation and achievements in mathematics in students with learning disabilities. Cogent Education, 10(1). doi:10.1080/2331186X.2022.2162694 Bognar, B., & Ibraković, V. (2009). Creativity in teaching plant production. Educational Journal of Living Theories, 2(2), 232-256. Branch, R. M. (2019). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer Science & Business Media. Clark, J. H. (2019). The state kills, we kill, everyone kills: Cracking and framing the field with humor. Political Geography, 68, 131-138. Ghobadifard, M., & Yaser, M. (2024). Investigating the impact of art on students' creativity growth and progress. Paper presented at the Conference on Management and Education Research in Education. [in Persian]. Haydon, G., Reis, J., & Bowen, L. (2023). The use of humour in nursing education: An integrative review of research literature. Nurse Education Today, 126, 105827. Khakzad, F. (2015). The effect of teaching the Thinking and Research course using participatory, synectics, and traditional methods on creativity and social adaptability of sixth-grade students in Piranshahr. University of Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences. [in Persian]. Kim, B., & Ho, W. (2018). Emergent social practices of Singapore students: The role of laughter and humour in educational gameplay. International Journal of Child-Computer Interaction, 16, 85-99. Kioumarthi, G. (2019). Familiarity with the role of art in advancing educational activities in schools. Madreseh Publications. [in Persian]. Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Leat, D., & Whelan, A. (2023). Innovative pedagogies in relation to curriculum. In International Encyclopedia of Education (Fourth Edition) (pp. 132-141). Mahdavi Nejad, G., Mahdavi Nejad, M., & Silvayeh, S. (2013). The impact of artistic environments on students' creativity. Educational Innovations, 12. [in Persian]. Mirzazadeh-Haddadan, C., Chalabi, A., Mostafanajad, N., & Naeibi, M. (2024). Fostering creativity through art education: The role of art in enhancing self-expression, problem-solving skills, and appreciation of diverse cultures and perspectives. Paper presented at the Iranian Conference on Management and Humanities Research. [in Persian]. Najafi, S., & Shiri, K. (2024). Implications of art education in the development and cultivation of students' creativity. Paper presented at the National Conference on Management, Psychology, and Behavioral Sciences. [in Persian]. Resalati, S., Sarani-Shendo, F., & Farshasalar, M. (2024). Investigating the impact of music and art education on the development of normative intelligence and students' creativity. Paper presented at the Iranian Conference on Management and Humanities Research. [in Persian]. Rezaei, M. (2019). Developing a theoretical model of aesthetic and artistic education in the formal and general education system of the Islamic Republic of Iran. [in Persian]. Robinson, K. (2011). Out of our minds: Learning to be creative: John Wiley & Sons. Schleicher, A. (2019). Teaching Excellence through Professional Learning and Policy Reform: Lessons from Around the World: OECD Publishing. Schmidt, M., & William, L. (2011). The Relationship of Arts Education to Student Motivation, Self-Efficacy, and Creativity in Middle Schools. University of North Carolina. Sheikhlar, R., & Mahdi, R. (2024). Analysis of user interface graphics in Google’s culture and art application based on Guilford’s creativity components. Rahpouyeh Visual Arts, 7(1), 49-58. [in Persian]. Song, K., Williams, K. M., Schallert, D. L., & Pruitt, A. A. (2021). Humor in multimodal language use: Students’ Response to a dialogic, social-networking online assignment. Linguistics and Education, 63, 100903. Tong, P., & Tsung, L. (2020). Humour strategies in teaching Chinese as second language classrooms. System, 91, 102245. Torrance, E. P. (1974). The Torrance tests of creative thinking: Norms-technical manual. Princeton, NJ: Personal Press. Van Dooren, W., Lem, S., De Wortelaer, H., & Verschaffel, L. (2019). Improving realistic word problem solving by using humor. The Journal of Mathematical Behavior, 53, 96-104. Van Praag, L., Stevens, P. A., & Van Houtte, M. (2017). How humor makes or breaks student-teacher relationships: A classroom ethnography in Belgium. Teaching and Teacher Education, 66, 393-401. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |
||