| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,426,864 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,180,744 |
تاثیر 8 ماه تمرین با مهارت حرکتی بنیادی در یک محیط شناختی حرکتی مبتنی بر رویکرد TARGET بر ترکیب بدن و عملکرد حرکتی کودکان دارای وضعیت اقتصادی پایین | ||
| ذهن، حرکت و رفتار | ||
| دوره 4، شماره 2، آبان 1404 اصل مقاله (1.15 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.66466.1166 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حسین زمانی1؛ کریم بهارلویی* 2؛ ایوب هاشمی3؛ حمید قبادی4؛ منصور هیلاوی نیسی5 | ||
| 1گروه تربیت بدنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران | ||
| 2گروه تربیت بدنی ـ واحد بهبهان - دانشگاه آزاد اسلامی- بهبهان- ایران | ||
| 3گروه تربیت بدنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
| 4گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 5گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان رسول اکرم اهواز، اهواز، ایران | ||
| چکیده | ||
| تحقیقات در حوزه مهارت های حرکتی بنیادی و ترکیب بدن مورد غفلت واقع شده است. بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر 8 ماه مداخله مهارت حرکتی بنیادی مبتنی در یک محیط شناختی حرکتی بر ترکیب بدنی و عملکرد حرکتی کودکان با وضعیت اقتصادی پایین می باشد. جامعه این تحقیق کودکان پسر 8-6 سال بودند که از بین آن ها 118 کودک به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم بدنی شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل مجموعه ارزیابی حرکتی برای کودکان، مقیاس متعادل وزنه استاندارد برای اندازه گیری وزن، استادیومتر برای اندازه گیری قد و دستگاه ترکیب بدن امپدانس بیوالکتریک برای اندازه گیری توده چربی (FM)، توده بدون چربی (FFM) و ترکیب بدن (BMI) بود. در ابتدا، عملکرد حرکتی، اندازه های ترکیب بدن، قد، وزن و BMI به عنوان نمرات پیش آزمون گروه ها ثبت گردید. دوره تمرین شامل 8 ماه، دو جلسه در هفته و 30 دقیقه فعالیت بود. پس از اتمام مداخله 8 ماهه تمرینی مجددا پس آزمون عملکرد حرکتی، اندازه های ترکیب بدن، قد، وزن و BMI از آزمودنی ها گرفته شد. نتایج دادههای آماری بهبود عملکرد حرکتی(001/0=P)، کاهش معنادار توده چربی(001/0=P) و ترکیب بدنی (001/0=P) و افزایش معنادار توده بدون چربی (001/0=P) را در نتیجه هشت ماه تمرینات مهارتهای حرکتی بنیادی نشان داد. یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که این مداخله میتواند سبب بهبود عملکرد حرکتی شود و افزایش FM را به تأخیر بیندازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارت حرکتی بنیادی؛ جو انگیزشی-خبرگی؛ ترکیب بدن؛ کودکان با وضعیت اقتصادی پایین | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |
||