| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,609 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,258,798 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,077,136 |
بررسی ارتباط میان ادراک راهبردهای آموزشی معلمان با شکوفایی توانایی و از خودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404، صفحه 152-164 اصل مقاله (522.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65882.1230 | ||
| نویسندگان | ||
| کمال نصرتی هشی1؛ حمیدرضا دهقان* 2؛ محمد عظیمی3؛ الناز کوهی نوده4 | ||
| 1استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 4کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: نظامهای تعلیم و تربیت در سراسر جهان در پی دستیابی به متغیرهای مثبت و انگیزه بخش هستند تا از طریق شناسایی توانمندیهای دانشآموزان در راستای تأثیرگذاری بر انتشار و تولید آگاهی، ارتقاء توانایی یا افزایش نیکی در جهان بهره ببرند و درنتیجه، محصلان بتوانند معنای بزرگتری برای تحصیل خویش در جهان هستی بیابند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان ادراک از راهبردهای آموزشی معلمان با شکوفایی توانایی و از خودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اردبیل بود که برابر 7750 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد نمونه برابر 367 نفر بدست آمد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بری اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه راهبردهای آموزشی معلمان توسط عظیمپور (1393)، پرسشنامه شکوفایی توانایی توسط لفرانکویس و همکاران (1977) و پرسشنامه ازخودبیگانگی تحصیلی دیلون و گروات (1976) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و ضریب رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که میان ادراک از راهبردهای آموزشی معلمان با شکوفایی توانایی دانشآموزان ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد و محوریت دانشآموز 0/21، آموزش مبتنی بر گروه 0/17، ایجاد تمرکز و انگیزه 0/16، تدارک محیط بهینه 0/22 و آمادهسازی 0/20 تغییرات شکوفایی توانایی دانشآموزان را پیشبینی میکند. همچنین میان راهبردهای آموزشی معلمان با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنیداری دارد و محوریت دانشآموز 0/12-، آموزش مبتنی بر گروه 0/14-، تدارک محیط بهینه 0/13- و آماده سازی 0/18- تغییرات ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت ادراک از راهبردهای آموزشی معلمان میتواند با شکوفایی توانایی دانشآموزان ارتباط داشته باشد و دانشآموزان در سایه تلاشهای معلم برای آموزش بهتر، یادگیری صحیح و در عین حال کیفیت آموزشی بالاتری انگیزه بالاتری خواهند داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| از خودبیگانگی تحصیلی؛ راهبردهای آموزشی؛ شکوفایی توانایی | ||
| مراجع | ||
|
Almoslamani, Yousef. (2022). The impact of learning strategies on the academic achievement of university students in Saudi Arabia. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 8(1), 23-41. https://educt.cfu.ac.ir/article_2484.html?lang=en. [In Persian]. Amani Saribagloo, J., Sepehrian-Azar, F. and Vahedi, S. (2014). Multilevel analysis of adolescents' academic alienation: the roles of school culture and basic psychological needs. Research in School and Virtual Learning, 2(5), 43-54. doi: 20.1001.1.23456523.1393.2.5.4.0. [In Persian]. Amirlotfi, R. (2022). Analysis of educational strategies affecting the targeted management of students' academic achievement with ADHD in elementary school. Research in Teaching Integrated and Multi-Grade Classes, 2(3), 15-24. https://educt.cfu.ac.ir/article_2484.html?lang=en. [In Persian]. Azimpour, E. (2014). Explaining teachers' educational and disciplinary strategies based on self-determination theory. Master’s thesis, Shahid Madani University of Azerbaijan]. Department of Education. [In Persian]. Azizi Mahmoudabad, M., Hosseini Khah, K. and Mozafari, T. (2017). Determining the Effect of Self-regulation Strategy- training on the Ability of Solving Unusual Problems. Quarterly Journal of Education Studies, 3(11), 121-136. https://researchbt.cfu.ac.ir/article_625.html?lang=en. [In Persian]. Azizifar, S. N. and Hosseinpour, M. (2020). The Effect of Group Discussion and Lecture Teaching Methods on Students' Academic Performance in Pedagogical Curriculum. Educational Development of Judishapur, 11(Supplement), 1-10. doi: 10.22118/edc.2020.217395.1258. [In Persian]. Cooper, J. J., & Ozansoy, K. (2022). The Impacts of Strategies in Teaching on Students’ Performance in School. Near East University Online Journal of Education, 5(2), 12–18. DOI: https://doi.org/10.32955/neuje.v5i2.631 De Luca, S. M., Franklin, C., Yueqi, Y., Johnson, S., & Brownson, C. (2016). The relationship between suicide ideation, behavioral health, and college academic performance. Community mental health journal, 52(5), 534-540. DOI: 10.1007/s10597-016-9987-4 Dillon, V. & J. A. Grout. (1976). Schools and Alienation. The Elementary School Journal 76(8). 481-489. https://www.semanticscholar.org/paper/Schools-and-Alienation-Dillon-Grout. Fallahi, V., Mikaeli, N., Atadokht, A., Ahmadi, S. (2019). The role of self-regulation and alienation in Predict educational achievement motivation of students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 6(5),72-82. URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-649-fa.html. [In Persian]. Fan, W., & Wolters, C. A. (2014). School motivation and high school dropout: The mediating role of educational expectation. British Journal of Educational Psychology, 84, 22-39. DOI: 10.1111/bjep.12002 Fardanesh, H. (2019). Theoretical Foundations of Educational Technology. Tehran: Samt Publications. [In Persian]. Faryaj, K. (2017). The role of teachers in the flourishing of students' creativity. Paper presented at the 5th Scientific Research Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Damages of Iran. Ferrera, José Manuel Cordero and Gil, María. (2018). The effect of teaching strategies on student achievement: An analysis using TALIS-PISA-link. Journal of Policy Modeling, 40(6), 21-32. DOI: 10.1016/j.jpolmod.2018.04.003 Foladi-Khiawi, R., Rastgokhiavolo, Z., Raisi, K. (2012). Teaching cognitive and metacognitive skills in students' creative flourishing. Paper presented at the Fifth International Conference on Psychology, Educational Sciences and Social Studies. [In Persian]. Hassani, M. and Nadi, M. A. (2016). Investigating Psychometric Properties and Standardization of the Flourishing Scale among Female Students of the Third Grade of High School. Positive Psychology Research, 2(1), 63-74. doi: 10.22108/ppls.2016.21297. [In Persian]. Hemmati, R. and Pirniya, Z. (2017). Analysis of academic alienation among the students and its related factors. Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 6(1), 91-117. DOI: 10.22059/jisr.2017.61833. [In Persian]. Hosseini, SM, Momen, F (2021). Investigating the Relationship Between Self-Compassion and Body Management in Women. Women's Interdisciplinary Journal, 12(2), 23-34. DOI: 20.1001.1.27831175.1400.3.1.2.1. Keyhan., J, Kazemzadehbeytali., M. (2018). The effect of teacher autonomy support and causality orientations of autonomy on educational alienation of second grade high school students with mediating role basic psychological needs. Knowledge & Research in Applied Psychology, 3(19), 90-100. DOI: 10.30495/jinev.2019.670579. [In Persian]. Khani Chelkasari, F., Ahmadi, Sh., Salehi, S. (2022). The role of the teacher in students' academic motivation and strategies for increasing it. Journal of Islamic Sciences Research and Studies, 4(35), 76-93. https://joisas.ir/fa/showart-001473f5317409572edd06ea47e339e2. [In Persian]. Lefrançois, R., Leclerc, G., Dubé, M., Hébert, R., & Gaulin, P. (1997). The development and validation of a self-report measure of self-actualization. Social Behavior and Personality: An International Journal, 25(4), 353–365. https://doi.org/10.2224/sbp.1997.25.4.353. Legault, L., Green-Demers., I, Pelletier., L. (2006). Why do high school students lack motivation in the classroom? Toward an understanding of academic a motivation and the role of social support. J Educ Psychol, 98(3), 567–582. DOI: 10.1037/0022-0663.98.3.567 Mahmoudi M, Ranjdoust S, Azimi M. (2021). Determining the Role of Educational Strategies on Improving Academic Performance (case study: Students with learning disabilities). Educ Strategy Med Sci, 14(5),260-267. URL: http://edcbmj.ir/article-1-2006-en.html. [In Persian]. Malekiavarsin S, Dadashzadeh S, Fathiazar E, Khadivi A. (2021). The effect of the context -based approach in terms of the brain- based learning principles at the levels of learning Experimental Science among third grade elementary students. Educ Strategy Med Sci, 14(4), 220-228. URL: http://edcbmj.ir/article-1-2436-en.html. [In Persian]. Pourhosseini, E (2016). Analytical relationships between school culture and basic psychological needs with self-alienation education among first-year students of public secondary schools (boys) of Lorestan province, academic year 2014-2015 [PhD dissertation, Urmia University]. [In Persian]. Rafiei Pouralavi, M. (2021). Predicting students' academic alienation based on school culture and perceived social support. Fourth National Conference and First International Conference on New Models of Management and Business. [In Persian]. Ramdha, T. (2019). The effect of instructional strategies and self-confidence on students' ability to write descriptive text in Indonesian school. International Journal of Educational Best Practices, 3(1), 15-25. DOI:10.31258/ijebp.v3n1.p15-28 Seif, A, A. (2021). Educational Assessment and Evaluation Measurement, Tehran: Doran Publications. [In Persian]. Shirdel, F. (2019). The effect of teaching methods on students' learning. The 8th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies. [In Persian]. https://en.civilica.com/l/10570/pgn-3/ Turk, F. (2014). Alienation in Education. International Journal of Educational Policies, 8(1), 41-58.1307-3842. DOI: 10.22521/edupij.2022.111.4 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||