| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,435 |
| تعداد مقالات | 17,670 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,638,884 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,330,790 |
تأثیر مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش با نقش میانجی توسعهی حرفهای | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.68001.1165 | ||
| نویسندگان | ||
| احسان گرایی* 1؛ سعید فرحبخش2؛ معصومه طیبی اصل3 | ||
| 1دانشیار، علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
| 2دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: نقش منابع انسانی متخصص و دانش آنها در موفقیت سازمانها انکارناپذیر است. آموزشوپرورش بهعنوان یک ابرسازمان از این قاعده مستثنی نیست، چنانچه که در آییننامهی رتبهبندی معلمان بر توسعهی شایستگیهای عمومی، حرفهای و تخصصی تأکید شده است. در همین راستا، واکاوی رابطهی مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی و نقش واسطهای توسعهی حرفهای کارکنان هدف اصلی این مطالعه است. روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعهی پژوهش شامل 140 نفر از کارکنان آموزشوپروش شهر خرمآباد است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان، 103 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با پرسشنامهها وتجزیهوتحلیل آنها با نرمافزارهای SPSS26 و SmartPLS3 انجام شد. یافتهها: مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی دارد (357/0=β). مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر توسعهی حرفهای دارد (531/0=β). توسعهی حرفهای تأثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی دارد (241/0=β). نتایج: مدیریت دانش هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی دارد (485/0=β). اصالت و ارزش: توجه به تبدیل دانش و تجربیات ضمنی کارکنان به دانش عینی و جریان آن در سازمانی میتواند زمینهسازی بروز خلاقیت باشد. همچنین تناسب میان دورههای دانشافزایی و نیازهای حرفهای کارکنان در توسعهی حرفهای کارکنان و بروز خلاقیت سازمانی مؤثر است | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت دانش؛ خلاقیت سازمانی؛ توسعهی حرفهای؛ کارکنان آموزشوپرورش؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |
||