| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,598 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,239,574 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,065,428 |
Investigating the Compatibility of Neuroscience and Education from the Perspective of Philosophy of Education | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.69323.4216 | ||
| نویسندگان | ||
| آزاد محمدی1؛ حمید احمدی هدایت* 2 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی مقاله بررسی و تحلیل انتقادی امکانسنجی برقراری پیوند میان علوم اعصاب و تربیت با طرح این سوال است که چه نوع رابطهای میان آنان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت موجه و قابل پذیرش خواهد بود. برای پاسخ به این سوال از روش تحلیلی مفهومی و مرور انتقادی متون استفاده شد .در این پژوهش سعی شده است ضمن مرور انتقادی برخی پیشنههای مطرح شده در بارهی پیوند علوماعصاب با تربیت، از سه رویکرد تبعیتخواه، تقابلی و تعاملی، میان این دو دانش سخن گفته شود و از رویکرد تعاملی رویکرد قابل دفاع این پژوهش سخن بگوییم. در این زمینه با اشاره به سخنان فیلسوفان تعلیم و تربیت همچون هوک، برودی، فرانکنا، نیاز فلسفهی تربیت به تغذیه از مبانی علمی تربیت را مورد واکاوی قرار دهیم و بهصورت مصداقی نشان دهیم که چگونه یافتههای علوم اعصاب و عصب-شناسی میتواند به فلسفهی تربیت در زمینهی تعیین اهداف، روش یادگیری، و بسط مفاهیم اساسی در تربیت مانند شناخت و تفکر به کمک تربیت و فیلسوفان تربیت بیایند. در این پژوهش با اتخاذ رویکرد دوگانهگرایی ملایم بهعنوان رویکرد فلسفهی تربیت در برخورد با یافتههای علوم اعصاب، اشاره شده است که ماهیت فلسفهی تعلیم و تربیت متضمن توجه همزمان به "است" و "باید" در عرصهی تربیت است. در این زمینه به برخی یافتههای جدید در عرصهی علوم اعصاب اشاره شده است تا با تحلیل آنها نشان داده شود که چگونه این یافتهها موجبات بینشهای زیادی برای فیلسوفان تربیت میشود تا با مداقههای فلسفی، یافتههای علوم اعصاب را در ترکیبی سازوار با "باید"ها قرار دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه تعلیم و تربیت؛ عصب شناسی؛ علوم اعصاب تربیتی؛ عصب-تربیت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |
||