| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,593 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,224,331 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,055,654 |
گذر از شناختگرایی کلاسیک تا ادراک4E: بررسی تحولات نظری در انقلاب سوم علوم شناختی | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404 اصل مقاله (970.92 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.69426.4239 | ||
| نویسندگان | ||
| طیبه غلامی* 1؛ حسن حسینی سروری2 | ||
| 1پژوهشگر پسادکتری، گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
| 2استاد گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به بررسی تحولات نظری در علوم شناختی معاصر میپردازد؛ حوزهای که از نیمۀ قرن بیستم تاکنون، سه انقلاب عمده را پشت سر گذاشته است. پرسش اصلی مقاله آن است که چگونه گذار از شناختگرایی کلاسیک به رویکردهای نوین موسوم به ادراک4E، به بازاندیشی در ماهیت ذهن و شناخت انجامیده است. این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی و بر پایۀ تحلیل منابع نظری، مسیر تحول از شناختگرایی کلاسیک تا رویکرد ادراک4E را واکاوی میکند، یافتههای پژوهش نشانمیدهد که شناختگرایی کلاسیک، با تکیه بر بازنمایی محاسباتی و پردازش نمادین، در تبیین تعامل میان ذهن، بدن و محیط با محدودیتهایی مواجه است. در مقابل، رویکرد ادراک4E ـ شامل مؤلفههای بدنمند، بافتمند، وضعیتمند و گسترشیافته ـ شناخت را فرایندی پویا، موقعیتی و تعاملی با محیط تلقی میکند و نقش بدن، ابزارها و بافت محیطی را در سازماندهی فرایندهای شناختی برجسته میسازد؛ در پایان، نتایج این پژوهش نشان میدهد که تلفیق دیدگاههای کلاسیک و رویکرد 4E میتواند مسیر پژوهشهای آینده را به سوی الگویی جامعتر، واقعگرایانهتر و میانرشتهای هدایت کند؛ هرچند چالشهای روششناختی و عملیاتی همچنان پابرجا است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراک4E؛ ادراک بدنمند؛ ادراک بافتمند؛ ادراک وضعیتمند؛ ادراک گسترشیافته | ||
| مراجع | ||
|
افلاطون. (1380). دورة آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، ج 1، تهران، خوارزمی. اسپینوزا. (1400)، اخلاق، ترجمه لیلا امانت ملایی، تهران، ترنگ. اردبیلی، لیلا. (1403). نگاهی به شناخت بدنمند به منزلۀ نقطة اتصال میان علوم شناختی و علوم اجتماعی. جامعهپژوهی فرهنگی، 15(54)، 1-27. https://doi.org/10.30465/scs.2024.50657.2949 قریشی خوراسگانی, سیدجمال و کرباسیزاده، علی. (1400). رهیافتی هایدگری به طرح بدنمندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی. مجلة پژوهشهای فلسفی، 15(37)، 348-374. https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44940.2774 هادینژاد، توحید و بهنیافر، مهدی. (1402). گذار از رویکرد کارکردگرا در فلسفة ذهن به رویکرد بدنمند. مجلة پژوهشهای فلسفی، 17(43)، 153-175. https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49508.3084 Ardebili, L. (2024). A look at embodied cognition as a point of connection between cognitive and social sciences. Cultural Sociology Research, 15(4), 1–27. https://doi.org/10.30465/scs.2024.50657.2949 (in Persian) Aristotle. (1882). The parts of animals (W. Ogle, Trans.). Kegan Paul. Baddeley, A. (2007). Working memory, thought, and action. Oxford University Press. Brooks, R. (1991). Intelligence without representation. Artificial Intelligence, 47, 139–159. Bruineberg, J., Kiverstein, J., & Rietveld, E. (2018). The anticipating brain is not a scientist: The free-energy principle from an ecological-enactive perspective. Synthese, 195(6), 2417–2444. Carney, J. (2020). Thinking avant la lettre: A review of 4E cognition. Evolutionary Studies in Imaginative Culture, 4(1), 77–90. https://doi.org/10.26613/esic/4.1.172 Chiel, H., & Beer, R. (1997). The brain has a body: Adaptive behavior emerges from interactions of nervous system, body, and environment. Trends in Neurosciences, 20, 553–557. Chemero, A. (2009). Radical embodied cognitive science. MIT Press. Clark, A. (1989). Microcognition: Philosophy, cognitive science, and parallel distributed processing. MIT Press. Clark, A. (1997). Being there. MIT Press. Clark, A. (2010). Memento’s revenge: The extended mind, extended. In R. Menary (Ed.), The extended mind (pp. 43–66). MIT Press. Clark, A. (2013). Whatever next? Predictive brains, situated agents, and the future of cognitive science. Behavioral and Brain Sciences, 36(3), 181–204. Clark, A. (2016). Surfing uncertainty: Prediction, action, and the embodied mind. Oxford University Press. Clark, A. (2018). A nice surprise? Predictive processing and the active pursuit of novelty. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 17(3), 521–534. Clark, A., & Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7–19. Dewey, J. (1916). Essays in experimental logic. University of Chicago Press. Fodor, J. A., & Pylyshyn, Z. W. (1988). Connectionism and cognitive architecture: A critical analysis. Cognition, 28(1–2), 3–71. https://doi.org/10.1016/0010-0277(88)90031-5 Gallagher, S. (2005). How the body shapes the mind. Oxford University Press. Gallagher, S. (2023). Embodied and enactive approaches to cognition. Cambridge University Press. Ghorashi Khorasgani, S. & Karbasizadeh, A. (2021). A Heideggerian approach to embodiment and the problem of temporalization in cognitive sciences. Journal of Philosophical Research, 15(37), 348–374. https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44940.2774 (in Persian) Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Psychology Press. Goldman, A. I., & de Vignemont, F. (2009). Is social cognition embodied? Trends in Cognitive Sciences, 13(4), 154–159. Hadinajad, T., & Behniafar, M. (2023). From functionalist approach in philosophy of mind to embodied approach. Journal of Philosophical Investigations, 17(43), 153–175. https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49508.3084 (in Persian) Kosslyn, S. (1994). Image and brain: The resolution of the imagery debate. MIT Press. Lebiere, C., & Anderson, J. R. (2011). Cognitive constraints on decision making under uncertainty. Frontiers in Psychology, 2, 1–3. Menary, R. (Ed.). (2010). The extended mind. MIT Press. Merleau-Ponty, M. (2012). Phenomenology of perception (D. Landes, Trans.). Routledge. Moe, V. F. (2005). A philosophical critique of classical cognitivism in sport: From information processing to bodily background knowledge. Journal of the Philosophy of Sport, 32(2), 155–183. Maturana, H., & Varela, F. (1980/1972). Autopoiesis and cognition: The realization of the living. D. Reidel. Newen, A., De Bruin, L., & Gallagher, S. (2018). The Oxford handbook of 4E cognition. Oxford University Press. Noë, A. (2004). Action in perception. MIT Press. Peirce, C. S. (1887). Logical machines. American Journal of Psychology, 1(1), 165–170. Plato. (2001). The works of Plato (Vol. 1, M. H. Lotfi & R. Kaviani, Trans.). Khwarazmi. (in Persian) Robbins, P., & Aydede, M. (2009). A short primer on situated cognition. In P. Robbins & M. Aydede (Eds.), The Cambridge handbook of situated cognition (pp. 1–16). Cambridge University Press. Rowlands, M. (2006). Body language. MIT Press. Rupert, R. (2004). Challenges to the hypothesis of extended cognition. The Journal of Philosophy, 101(8), 389–428. https://doi.org/10.2307/3655517 Singh, A. K. (2024). Understanding the self from embodied cognition paradigm. Journal of Philosophical Theological Research, 26(1), 121–140. https://doi.org/10.22091/jptr.2024.9899.2947 Spinoza, B. (2021). Ethics (L. Emanat Molaei, Trans.). Tehran, Tarang. (in Persian) Thompson, E. (2007). Mind in life: Biology, phenomenology and the sciences of mind. Harvard University Press. Varela, F., Thompson, E., & Rosch, E. (2016). The embodied mind. MIT Press. Wheeler, M., & Clark, A. (2008). Culture, embodiment and genes: Unravelling the triple helix. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 363, 3563–3575. Wilson, M. (2002). Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review, 9(4), 625–636. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||