| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,591 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,220,181 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,053,101 |
مقایسه اثربخشی آموزش غیرخطی افتراقی و سنتی بر یادگیری و انگیزش استارت شناگران مبتدی | ||
| ذهن، حرکت و رفتار | ||
| دوره 4، شماره 2، آبان 1404 اصل مقاله (1.22 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.67229.1181 | ||
| نویسندگان | ||
| مهران فقیه سلیمانی* 1؛ شهاب پروین پور2؛ فرهاد قدیری2؛ رسول یاعلی2 | ||
| 1دانشجوی دکترا رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی | ||
| 2استادیار گروه رفتار حرکتی ذانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| یادگیری افتراقی فرآیندی است که در آن یادگیری مهارت، بدون نیاز به تکرار یکسان حرکت و اعمال اصلاحات حین تمرین صورت میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر رویکردهای آموزشی غیرخطیِ افتراقی و سنتی بر یادگیری و انگیزش مهارت استارت شنا در شناگران مبتدی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان پسر دانشگاه خوارزمی تشکیل دادند که از میان آنها، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه انگیزش پلیتیر و همکاران (2013) و تحلیل فیلم عملکرد استارت شنا با استفاده از نرمافزار Dartfish در مرحله پیشآزمون، به صورت تصادفی به دو گروه آموزش افتراقی و سنتی تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل 8 جلسه بود. پس از اتمام این دوره، پسآزمون و یک هفته بعد، آزمون یادداری اجرا و نتایج ثبت گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه آموزشی افتراقی و سنتی در زمان طی شده تا خط 5 متر (001/0=P)، مسافت استارت (001/0=P)، سرعت متوسط استارت شنا (001/0=P) و انگیزش (001/0=P) در مراحل پسآزمون و یادداری تفاوت معنادار وجود دارد. در بررسی مراحل و گروهها نتایج نشان داد که شرکتکنندگان گروه آموزش افتراقی بهطور معناداری در یادگیری (001/0=P) و انگیزش (001/0=P) استارت شنا عملکرد بهتری نسبت به گروه سنتی داشتند. بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان اظهار داشت که رویکرد آموزشی افتراقی برای یادگیری استارت شنا مفید است و میتواند با ایجاد نوسان و افزایش انگیزش در فرد موجب کشف راهحلهای انطباقی شود و به بهبود یادگیری کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری افتراقی؛ یادگیری؛ انگیزش؛ استارت شنا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |
||