| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,584 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,202,837 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,035,758 |
اثر برنامههای تمرینی آموزش و پرورش بر سواد بدنی و ترکیب بدنی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن و چاق | ||
| ذهن، حرکت و رفتار | ||
| دوره 4، شماره 2، آبان 1404 اصل مقاله (1.2 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.67865.1200 | ||
| نویسندگان | ||
| فرناز ترابی* 1؛ زینب السادات حجازی دهاقانی2؛ مهدیه زمان خانپور3 | ||
| 1گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3گروه فیزیولوژی فعالیت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه تمرینی آموزش و پرورش بر سواد بدنی و ترکیب بدنی دانشآموزان دختر ابتدایی دارای اضافه وزن و چاقی در شهرستان دهاقان انجام شد. در این مطالعه، 30 دانشآموز دختر 7 تا 12 ساله که دارای اضافه وزن و چاقی بودند، بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت هفته، هر هفته یک جلسه 60 دقیقهای تمرین ورزشی انجام دادند. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه سواد بدنی تکمیل و شاخصهای ترکیب بدنی شامل قد، وزن، BMI، درصد چربی و درصد بدون چربی اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمون کواریانس و تی همبسته با سطح معنیداری P≤0.05 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه تمرینی آموزشی باعث افزایش قابل توجه سواد بدنی دانشآموزان و بهبود شاخصهای ترکیب بدنی شد؛ بهطوری که وزن، BMI و درصد چربی به طور قابل توجهی کاهش و درصد توده بدون چربی افزایش یافت. این یافتهها نشان میدهد که تمرینات بدنی میتواند نقش مهمی در ارتقای سواد بدنی و بهبود وضعیت جسمانی دانشآموزان دختر با اضافه وزن و چاقی ایفا کند. افزایش سواد بدنی میتواند زمینهساز مشارکت بیشتر در فعالیتهای بدنی و ارتقای سلامت کودکان باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضافه وزن؛ ترکیب بدنی؛ چاقی؛ فعالیت بدنی؛ سواد بدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |
||