| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,583 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,199,853 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,032,475 |
پدیدارنگاری فهم و ادراک معلمان از مفاهیم برنامه درسی و برنامهریزی درسی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404، صفحه 109-135 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65834.1228 | ||
| نویسندگان | ||
| جمال سلیمی* 1؛ عهدیه قبادی2؛ علی امینی باغ3 | ||
| 1دانشیار مطالعات برنامه درسی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری برنامهریزی، توسعه آموزش عالی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: مروزه مفهوم برنامه درسی و برنامهریزی درسی وسیعتر از تهیه و تدوین رئوس مطالب درسی است و آن عبارت است از پیشبینی کلیه فعالیتهایی است که دانشآموزان تحت رهبری و هدایت معلم در مدرسه (آگاهی خارج از آن) برای رسیدن به هدفهای معین باید انجام دهند. از این رو هدف از انجام این پژوهش مطالعه انگاره، فهم و ادراک معلمان از مفهوم «برنامه درسی» و «برنامهریزی درسی» و ارائه یک مدل مفهومی بود. روش: رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارنگاری است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و میدان پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهرستان بوکان بودند. مشارکتکنندگان 12 نفر از معلمان زن و مرد بودند که به شیوه نمونه هدفمند انتخاب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق بود. جهت تحلیل دادهها از فرآیند سه مرحلهای کدگذاری، باز، محوری و اصلی (انتخابی) استفاده به عمل آمد. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که ادراک و انگاره معلمان نسبت به مفهوم «برنامه درسی» شامل برنامه درسی بهعنوان یک چارچوب رسمی و الزامآور؛ برنامه درسی بهعنوان یک راهنمای کلی و قابل انعطاف؛ برنامه درسی بهعنوان یک چالش اجرایی؛ برنامه درسی بهعنوان یک تجربه زیسته در کلاس درس؛ برنامه درسی بهعنوان سند رسمی (محتوا و اسناد رسمی مصوب)، برنامه درسی پنهان، برنامه درسی بهعنوان یک سازه فلسفی و اجتماعی و برنامه درسی بهعنوان یک سازه شناختی و یادگیری بود. همچنین انگاره و ادراک آنها نسبت به مفهوم برنامهریزی درسی شامل فهم برنامهریزی درسی به عنوان یک فرایند ساختاریافته؛ برنامهریزی درسی بعنوان تجربیات عملی و یادگیری کسب شده، برنامهریزی درسی بعنوان نقشه راه آموزشی، برنامهریزی درسی بعنوان فرایند سازماندهی محتوا، برنامهریزی درسی بهعنوان طراحی راهبردهای تدریس، برنامهریزی درسی بعنوان مدیریت زمان و منابع، برنامهریزی درسی بعنوان توجه به نیازهای یادگیرندگان، برنامهریزی درسی بعنوان فرایندی پویا و با نگرش، برنامهریزی درسی بعنوان یک فرایند شناختی و تصمیمگیری و برنامهریزی درسی بعنوان یک فرایند تعاملی و اجتماعی بود. نتیجهگیری: در نتیجه باید اذعان داشت معلمان با توجه به تجربیات عملی و تعاملات خود در محیط آموزشی، درک عمیق و چندبعدی از مفاهیم برنامه درسی و برنامهریزی درسی دارند. این درکها نهتنها بر اساس اسناد و چارچوبهای رسمی، بلکه بر پایه تجربیات زیسته و نیازهای واقعی کلاس درس شکل گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ریاضی؛ آموزش مجازی؛ بازیهای مجازی | ||
| مراجع | ||
|
Alrwaished, N. (2024). Mathematics pre-service teachers’ preparation program for designing STEM based lesson plan: enhanced skills and challenges. Cogent Education, 11(1), 2320467. 10.1080/2331186X.2024.2320467 Apoko, T. W. (2024). EFL Pre-Service Teachers' Perspectives on Team-Based Project in Developing English Lesson Plans in Primary Teacher Program. Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 9(2), 305-320. 10.21093/ijeltal.v9i2.1716 Aydın-Ceran, S., & Ergül, E. (2022). Designing A Science Lesson: Developing Pre-service Teachers' Lesson Planning Skills Based on Real-life Context-based Approach. Language Teaching and Educational Research, 5(2), 142-165. 10.1007/s11858-023-01487-2 Aykan, A., & Yıldırım, B. (2022). The integration of a lesson study model into distance STEM education during the COVID-19 pandemic: Teachers’ views and practice. Technology, Knowledge and Learning, 27(2), 609-637. 10.1080/2331186X.2024.2320467 Cevikbas, M., Koenig, J., & Rothland, M. (2024). Empirical research on teacher competence in mathematics lesson planning: Recent developments. ZDM–Mathematics Education, 56(1), 101-113. 10.1007/s11858-023-01487-2 Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Kappa Delta Pi. Fitriati, F., Rosli, R., & Iksan, Z. H. (2023). Enhancing Prospective Mathematics Teachers' Lesson Planning Skills through Lesson Study within School University Partnership Program. Journal on Mathematics Education, 14(1), 69-84. 10.22342/jme.v14i1.pp69-84 Fathi Vazargah, K. (2009). Principles and concepts of lesson planning. [Principles and concepts of curriculum planning]. Tehran: Bāl Publishing. [In Persian] 10.22111/gdij.2020.5191 Giroux, H. A. (1988). Teachers as Transformative Intellectuals. Westport, CT: Bergin & Garvey. Großmann, L., & Krüger, D. (2024). Assessing the quality of science teachers' lesson plans: Evaluation and application of a novel instrument. Science Education, 108(1), 153-189. 10.1002/sce.21832 Hammer, S., & Ufer, S. (2023). Professional competence of mathematics teachers in dealing with tasks in lesson planning. Teaching and Teacher Education, 132, 104246. 10.1080/2331186X.2024.2320467 Kamali, H., Yamani Douzi Sorkhabi, M., & Arefi, M. (2021). Analysis of the understanding of curriculum in Iranian higher education studies. Journal of Research and Planning in Higher Education, 27(3), 143–175. [In Persian] 10.22111/gdij.2020.5191 Koberstein-Schwarz, M., & Meisert, A. (2022). Pedagogical content knowledge in material-based lesson planning of preservice biology teachers. Teaching and Teacher Education, 116, 103745. 10.1080/02619768.2022.2138323 Koenig, J., Heine, S., Jaeger-Biela, D., & Rothland, M. (2024). ICT integration in teachers’ lesson plans: A scoping review of empirical studies. European Journal of Teacher Education, 47(4), 821-849. Lee, I., Park, J., & Yoon, H. G. (2022). Science Teachers’ Theory-Based Teaching: Connecting A Learning Cycle Model To A Lesson Plan. Journal of Baltic Science Education, 21(3), 462. 10.22342/jme.v14i1.pp69-84 Lupiáñez, J. L., Olivares, D., & Segovia, I. (2024). Examining the role played by resources, goals and orientations in primary teachers’ decision-making for problem-solving lesson plans. ZDM–Mathematics Education, 56(6), 1153-1167. 10.1080/02619768.2022.2138323 Lyotard, J.-F. (1979). the Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press. Lyotard, J.-F. (1979). the Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Maleki, H. (2012). Curriculum planning: A practical guide. Tehran: Payam Andisheh Publications. Mehrmohammadi, M. (2011). Curriculum: Views, perspectives, and approaches. Tehran: Astan Quds Razavi Publications. 10.1007/s11858-023-01487-2 Mendoza, N. B., Cheng, E. C., & Yan, Z. (2022). Assessing teachers’ collaborative lesson planning practices: Instrument development and validation using the SECI knowledge-creation model. Studies in Educational Evaluation, 73, 101139. 10.22342/jme.v14i1.pp69-84 Parsa, A. (2022). Barrasi-ye negahesh and tamayolāt-e raftarī-ye mo‘allemān dar mored-e pishbord-e barnamehā-ye jadid-e darsī [Teachers’ attitudes and behavioral tendencies toward implementing new curriculum programs]. Curriculum Studies Quarterly, 4(12), 19–34. [In Persian] DOI: 10.22038/hmed.2025.85076.1467 Park, W., Erduran, S., Song, J., & Kim, M. (2023). “It’sa lesson with no correct answer”: design issues in preservice teachers’ use of history of science for lesson planning. International Journal of Science Education, 45(3), 181-203. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Pham, K. T., Ha, X. V., Tran, N. H., & Nguyen, Y. T. X. (2023). Curriculum reform in Vietnam: primary teachers’ views, experiences, and challenges. Education 3-13, 51(3), 440-451. 10.1080/03004279.2022.2162829 Piaget, J. (1976). To understand is to Invent: The Future of Education. New York: Viking. Prabowo, A., Suryadi, D., Dasari, D., Juandi, D., & Junaedi, I. (2022). Learning obstacles in the making of lesson plans by prospective mathematics teacher students. Education Research International, 2022(1), 2896860. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Putrantasa, C., Masitoh, S., Mariono, A., Arianto, F., & bin Hashim, S. (2024). The effect of educational background on preparation of lesson planning in project-based blended learning. IJORER: International Journal of Recent Educational Research, 5(6), 1383-1395. 10.22342/jme.v14i1.pp69-84 Rabiei Farsijani, P. (2023). Exploring the concept of curriculum [Exploring the concept of curriculum]. Journal of New Advances in Educational Management, 4(11), 17–42. [In Persian] 10.22038/hmed.2025.85076.1467. 10.21093/ijeltal.v9i2.1716 Saralar-Aras, İ., & Türker-Biber, B. (2024). Enhancing technological pedagogical content knowledge of prospective teachers through mathematics lesson plan development. Education and Information Technologies, 1-22. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Susanto, H. A., Suswandari, M., Kusumaningsih, D., & Mulyati, S. (2022). Competency Development of Elementary School Teachers through Lesson Study Implementation in the Independent Learning Curriculum. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 79-97. 10.22342/jme.v14i1.69-84. 10.22342/jme.v14i1.pp69-84 Talebi, S., Mazloomian, S., & Saif, M. H. (2012). Principles of lesson planning [Principles of curriculum planning]. Tehran: Payame Noor University. [In Persian] 10.21093/ijeltal.v9i2.1716 Tran, D., Nguyen, A. T. T., Nguyen, D. T., Ta, P. T. M., Pham, N. T., & Huynh, B. T. (2023). Changes in lesson plans as teachers participate in a professional development on statistical literacy. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 22(5), 281-301. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Tyler, R. W. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Press. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Zaragoza, A., Seidel, T., & Santagata, R. (2023). Lesson analysis and plan template: scaffolding preservice teachers’ application of professional knowledge to lesson planning. Journal of Curriculum Studies, 55(2), 138-152. 10.1080/00220272.2023.2182650 Zhao, W., Huang, R., Cao, Y., Ning, R., & Zhang, X. (2022). A teacher's learning of transforming curriculum reform ideas into classroom practices in lesson study in China. International Journal for Lesson & Learning Studies, 11(2), 133-146. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 Zhubi, A., & Ismajli, H. (2022). The Interconnection Between Technological, Pedagogical and Content Knowledge in Primary School Lesson Planning. Journal of Social Studies Education Research, 13(2), 125146. 10.1108/IJLLS-07-2021-0056 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||