| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,428 |
| تعداد مقالات | 17,579 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,128,605 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,974,144 |
اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بایبی بر حل مسئله، ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی و اهداف پیشرفت دانش آموزان در درس شیمی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404، صفحه 70-85 اصل مقاله (442.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65832.1227 | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر بهادری خسروشاهی* 1؛ زبیر صمیمی2 | ||
| 1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| 2استادیار، گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین الملی چابهار، چابهار، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بایبی بر حل مسئله، ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشآموزان در درس شیمی بود. روش پژوهش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم تجربی دوره متوسطه دوم شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که برای نمونهگیری در این پژوهش از بین مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان یک مدرسه (دبیرستان دانا و توانا) به صورت تصادفی انتخاب شد که پس از اعمال ملاکهای خروج، 30 نفر شرکتکننده در پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده و به عنوان نمونه آماری با گمارش تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مکگرگور (2001)، مقیاس سودمندی ادراک شده تکالیف تحصیلی میلر و همکاران (2005) و پرسشنامه هپنر و پترسون(1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بایبی بر حل مسئله، ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشآموزان در درس شیمی تأثیر دارد (01/0≥p). در واقع روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بایبی باعث افزایش حل مسئله و مؤلفههای اعتماد به حل مسئله، اعتماد به خود و کنترل شخصی، جهتگیری هدف تسلط- گرایش و عملکرد- گرایش و ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی در دانشآموزان میشود. همچنین تدریس مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بایبی باعث کاهش اهداف تسلط- اجتناب و عملکرد- اجتناب در دانشآموزان میشود. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر روش تدریس بایبی بر میزان متغیرهای اهداف پیشرفت، حل مسئله و ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی درس شیمی، به کارگیری این روش تدریس به معلمان در مدارس توصیه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اهداف پیشرفت؛ ادراک سومندی تکالیف تحصیلی؛ حل مسئله؛ روش تدریس بایبی؛ شیمی | ||
| مراجع | ||
|
Aboli, J., & Nazarpourfard, H. (2021). Investigating the factors affecting the interest and motivation in students in chemistry lessons. Research in Chemistry Education, 2(4), 73-96. [In Persian] Abdolrahim Khabbaz, Kiana. (2025). The effectiveness of the constructivist-based (5E) teaching method on academic competence and problem solving of elementary school students. Master's thesis in Educational Psychology, University of Mazandaran. [In Persian] Acisli, S., Yaclcuin, S., & Turgut, U. (2011). Effects of the 5E Learning Model on Students’ Academic Achievements in Movement and Force Issues. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15(1), 2459–2462 Afsari, A., Ozma, M., Shahsavari, S., Gholami, N. (2019). Evaluating the impact of Bybee learning design pattern(5E) on learning english language lessons. Quarterly Journal of Education Studies, 5(19), 122-133. [In Persian] Amaefuna, A. I., & Ezeliora, B. A. (2021). Effect of 5-Step Constructivist-Based Instructional Model on Student's Achievement in Biology. Greener Journal of Educational Research, 11(1), 1-5. Alrashidi, O.; Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2016). Academic Engagement: An Overview of Its Definitions, Dimensions, and Major Conceptualisations. International Education Studies, 9(12), 41-52 Bybee, R. W. (2015). The BSCS 5E Instructional Model: Creating teachable moments. NSTA Press, National Science Teachers Association, Arlington, Virginia. Chen, C. Y., Lo, F. S., & Wang, R. H. (2020). Roles of emotional autonomy, problem-solving ability and parent-adolescent relationships on self-management of adolescents with type 1 diabetes in Taiwan. Journal of pediatric nursing, 55, e263-e269. Datu, J. A. D., Valdez, J. P. M., & Yang, W. (2022). The academically engaged life of mastery-oriented students: Causal ordering among positive emotions, mastery-approach goals, and academic engagement. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 27(1), 1-8. Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501– 519. Ebadi Manas, GH., Sepehrianazar, F., Jamei, R. (2021). The effect of teaching biology based on the constructivist approach on students' self-efficacy and academic achievement motivation. Educational and Scholastic Studies, 10(1), 81-101. [In Persian] Faulkner, F., Breen, C., Prendergast, M., & Carr, M. (2023). Profiling mathematical procedural and problem-solving skills of undergraduate students following a new mathematics curriculum. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 54(2), 220-249. Ghalamkarian, S. M., Enteshari, S., & Khodadadi, M. R. (2023). The effect of education based on the Bybee teaching model on motivational strategies for learning in biology. Cognit Strateg Learn, 12(22), 51-66. [In Persian] Haetami, A., Maysara, M., & Mandasari, E. C. (2020). The Effect of Concept Attainment Model and Mathematical Logic Intelligence on Introductory Chemistry Learning Outcomes. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 53(3). Hardré, P. L., & Sullivan, D. W. (2009). Motivating adolescents: Teachers’ beliefs, perceptions and classroom practices. Teacher Development. Hardiyanti, P. C., Wardani, S., & Kurniawan, C. (2020). Efforts to Increase Mathematical Logical Intelligence Through Development of Student Worksheets Based on Problem Based Learning. Journal of Innovative Science Education, 9(2), 335 -341. Kannampallil T, Dai R, Lv N, Lu C, Ajilore OA, Snowden MB, et al. (2022). Cross-trial prediction of depression remission using problem-solving therapy: A machine learning approach. Journal of Affective Disorders, 308, 89-97. Karplus, R., and Thier, H.D., 1967, A New Look at Elementary School Science. Chicago: Rand McNally. Khormai, F., Khair, M. (2008). Examining the relationship between goal orientation and students' approach to learning. Journal of Modern Psychological Researches, 2(7), 123-138. [In Persian] McNally -Rand: Chicago. science school elementary at look new A .H Their, R K Malka, A., & Covington, M. V. (2005). Perceiving school performance as instrumental to future goal attainment: Effects on graded performance. Contemporary Educational Psychology, 30(1), 60-80 King, R. B., & Mendoza, N. B. (2020). Achievement goal contagion: Mastery and performance goals spread among classmates. Social Psychology of Education, 23(3), 795-814 Korkmaz, S., Kazgan, A., Çekiç, S., Tartar, A. S., Balcı, H. N., & Atmaca, M. (2020). The anxiety levels, quality of sleep and life and problem-solving skills in healthcare workers employed in COVID-19 services. Journal of Clinical Neuroscience, 80, 131-136. Lin, T. J. (2021). Multi-dimensional explorations into the relationships between high school students’ science learning self-efficacy and engagement. International Journal of Science Education, 43(8), 1193-1207. Luo, Z., & Luo, W. (2022). Discrete achievement emotions as mediators between achievement goals and academic engagement of Singapore students. Educational Psychology, 42(6), 749-766. Miller, R. B., & Brickman, S. J. (2004). A Model of Future-Oriented Motivation and Self-Regulation. Educational Psychology Review, 16(1), 9–33. Miller, A. L., Fassett, K. T. & Palmer, D. L. (2021). Achievement goal orientation: A predictor of student engagement in higher education. Motivation and Emotion, 45, 327–344 Oppenheimer AV, Bellinger DC, Coull BA, Weisskopf MG, Korrick SA. (2022). The association of prenatal manganese exposure with problem-solving skills and its mediation by the building blocks of executive function. NeuroToxicology, 92, 191-199. Putarek, V., & Pavlin-Bernardić, N. (2020). The role of self-efficacy for self-regulated learning, achievement goals, and engagement in academic cheating. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 647-671 Reeve, J., Jang, H., Hardre, P., & Omura, M. (2002). Providing a rationale in an autonomy-supportive way as a strategy to motivate others during an uninteresting activity. Motivation and Emotion, 26(3), 183–207. Suciati, A., Vincentrisia, S., & Ismiyatin, I. (2015). Application of learning cycle model (5E) learning with chart variation toward students' creativity. Journal pendidikan IPA Indonesia, 4 (3), 56-66. Toraman, C., Orakcl, S., & Aktan, O. (2020). Analysis of the relationships between mathematics achievement, reflective thinking of problem solving and metacognitive awareness. International Journal of Progressive Education, 16(2), 72-90. Yeung, M. M. Y., Yuen, J. W. M., Chen, J. M. T., & Lam, K. K. L. (2023). The efficacy of team-based learning in developing the generic capability of problem-solving ability and critical thinking skills in nursing education: A systematic review. Nurse Education Today, 122, 105704. Yousefpour, N., Derakhshan, N., & Poursaberi, R. (2024). Causal model of mathematical academic achievement based on the creative thinking and critical thinking with the mediation of problem solving in primary school studentsof tabriz city. Sociology of Education, 10(1), 45-53. [In Persian] Zhang, Y., Guan, X., Ahmed, M. Z., Jobe, M. C., & Ahmed, O. (2022). The Association between University Students’ Achievement Goal Orientation and Academic Engagement: Examining the Mediating Role of Perceived School Climate and Academic Self-Efficacy. Sustainability, 14(10), 6304. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||