| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,427 |
| تعداد مقالات | 17,576 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,057,495 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,950,953 |
دگردیسیهای مدرسه نوافلاطونی؛ مطالعه موردی: پروکلوس و داماسکیوس | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.70164.4325 | ||
| نویسنده | ||
| حسین کلباسی اشتری* | ||
| استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| در طول تاریخ شکل گیری و بسط مدرسه(مکتب، سنت) نوافلاطونی، همانند بسیاری از سنتهای فلسفی، دگرگونی ها - و به تعبیر ما در اینجا، دگردیسیها - ی مختلفی را از نوع تغییر در آراء و دیدگاههای اخلاف نسبت به اسلاف، حتی در اصول و مبانی فکری می توان تشخیص داد. بحث در اینکه چگونه تغییر و تحول در مبانی اندیشهها را میتوان همچنان ذیل یک عنوان قرار داد و آنها را متعلق به یک مدرسه فلسفی دانست و اینکه ملاک وحدت یا کثرت در اندیشههای مابعدالطبیعی چیست، به مجال دیگری نیاز دارد، ولی همینقدر میتوان گفت در ذیل عنوان مکتب نوافلاطونی، طیف وسیعی از اندیشهها و جستارهای متفاوت و متنوع را میتوان لحاظ کرد که بعضاً در تقابل یا یکدیگر قرار دارند، اما به رغم این اختلافات و تمایزات، روح مشترکی در میان آنها قابل تشخیص است که به تنهایی ضامن وحدت معنوی آنهاست و بیراه نیست که تحت یک سنت واحد فلسفی قرار گیرند. از زمره این دگردیسیها، از مقایسه اندیشههای دو چهره نامدار این سنت فلسفی یعنی پروکلوس و شاگرد او داماسکیوس بدست می آید که با وجود همه اشتراکات نظری، در عناصر مهمی از دستگاه مابعدالطبیعی از یکدیگر فاصله گرفته اند. در این نوشتار، به جهت شهرت افزون تر پروکلوس، ابتدا خلاصهای از مختصات نظام فلسفی و دیدگاه مابعدالطبیعی او را معرفی و سپس به نحو تفصیلیتر به بیان اندیشه خلف فلسفی او - داماسکیوس - در این عرصه خواهیم پرداخت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| افلوطین؛ پروکلوس؛ داماسکیوس؛ موجودات واسطه؛ هنادها؛ اقانیم سه گانه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||