| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,425 |
| تعداد مقالات | 17,557 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,926,046 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,889,166 |
نقد الگوی نظم و آشوب در دفترهای شعری «طفلی به نام شادی» و «نامهای به آسمان» شفیعی کدکنی، با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی یوری لوتمان | ||
| تاریخ فرهنگ ایران | ||
| دوره 1، شماره 2، مهر 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ihc.2025.69605.1105 | ||
| نویسندگان | ||
| شیرزاد طایفی* 1؛ مبین مقتدر پرمهر2 | ||
| 1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران.. | ||
| 2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران.. | ||
| چکیده | ||
| نشانهشناسی فرهنگی رویکردی در جهت پیجویی فرهنگ بهکار میرود؛ از این رو خوانش متون ادبی میتواند در این مسیر مهم راهگشا باشد. این پژوهش با بهرهگیری از الگوی نظم و آشوب لوتمان، به روش تحلیل کیفی و با استفاده از مطالعا کتابخانهای مفهوم فرهنگ و عناصر آن را در دو دفتر شعری «طفلی به نام شادی» و «نامهای به آسمان» از محمدرضا شفیعی کدکنی بررسی میکند. اهمیت بازنمایی تعامل فرهنگ، پادفرهنگ و نافرهنگ را در شعر شاعر برجسته نموده، چیستی سازوکارهای نظم و آشوب را در سپهر نشانهای شعر تبیین میکند. یافتهها نشان میدهند که رمزگانهای فرهنگی، پادفرهنگی و نافرهنگی در شعر شفیعی کدکنی از طریق تعامل یا تقابل، نظم و آشوب را شکل میدهند. تعامل فرهنگ با پادفرهنگ به ایجاد آشوب، فروپاشی نظم قدیم، و شکلگیری نظم نوین فرهنگی منجر میشود؛ در حالی که نافرهنگ یا آشوب ایجاد میکند یا نظم قدیم را حفظ میکند. فرهنگ شعری شفیعی کدکنی نظامی سیال و نیمهباز است که از طریق گفتوگومندی با پادفرهنگ، معنا را بازسازی کرده، هویت فرهنگی را پویا میسازد. این فرایند، شاعر را بهعنوان کنشگری معرفی میکند که ضمن تعامل دوسویه با دیگری پادفرهنگی، به بازآفرینی فرهنگ و مقاومت در برابر بحرانهای هویتی میپردازد. در نهایت، شعر شفیعی کدکنی فضایی برای بازتولید معنا و حفظ پویایی فرهنگی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طفلی به نام شادی؛ نامهای به آسمان؛ نشانهشناسی فرهنگی؛ نظم؛ آشوب | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |
||