| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,425 |
| تعداد مقالات | 17,555 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,920,203 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,886,038 |
آنالیز عملکردی پیشران الکتروآیرودینامیک با سامانه های پیشرانش متداول | ||
| مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.67178.3559 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا احمدی1؛ روح الله خوشخو* 2؛ مهران نصرت الهی1 | ||
| 1دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| 2مجتمع دانشگاهی هوافضا- دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش، عملکرد سامانه پیشرانش الکتروآیرودینامیک (EAD) در مقایسه با سامانههای پیشرانش متداول شامل توربوجت، توربوفن، توربوپراپ و موتور الکتریکی در شرایط مختلف پروازی شامل سرعت و ارتفاعات مختلف موردبررسی قرار گرفته است. ابتدا، مروری بر اصول عملکرد، مزایا و چالشهای سامانه پیشرانش الکتروآیرودینامیک ارائه شده و سپس پژوهشهای پیشین در این حوزه تحلیل شدهاند. در ادامه، مدلسازی و شبیهسازی عملکرد این سامانهها در مواجهه با تغییرات سرعت و ارتفاع انجام شده است. با استفاده از نتایج حاصل از مدلسازی و تحلیل نمودارهای بهدستآمده، مشخص شد که هرچند راندمان سامانه پیشرانش الکتروآیرودینامیک در سرعتهای بالا به طور قابلتوجهی کاهش مییابد، اما افزایش ارتفاع تأثیر کمتری بر عملکرد آن در مقایسه با سایر موتورهای هوایی دارد. این ویژگی نشاندهنده پتانسیل بالای این سامانه در مأموریتهای پروازی در ارتفاعات زیاد است. یافتههای این پژوهش میتوانند در توسعه و بهینهسازی سامانههای پیشرانش نوین، بهویژه در حوزه هوافضا و پروازهای بلندمدت در جو فوقانی، مورداستفاده قرار گیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الکتروآیرودینامیک؛ آنالیز عملکرد؛ موتورهای هوایی؛ پیشرانش؛ بادیونی؛ شبیهسازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||