| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,541 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,671,494 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,799,572 |
مدلسازی نظری فرایند همافزایی مدیریت دانش و هوش مصنوعی در دانشگاههای نسل پنجم: رویکردی برای تحول آموزش عالی | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.69307.1187 | ||
| نویسنده | ||
| جواد مقتدر کارگران* | ||
| دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت دولتی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| هدف: نظام آموزش عالی در دهههای اخیر با تحولات سریع فناورانه، دیجیتالی و اجتماعی مواجه شده است که دانشگاههای نسل پنجم را بهعنوان افق جدیدی از توسعه مطرح ساخته است. در این چارچوب، هدف پژوهش حاضر مدلسازی نظری فرایند همافزایی میان مدیریت دانش و هوش مصنوعی مولد و استخراج مؤلفهها، سازوکارها و پیامدهای آن برای تحول آموزش عالی میباشد. روششناسی: این مطالعه با رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۲۰ نفر از اعضای هیئت علمی، مدیران و کارشناسان سیاستگذاری دانشگاهها و همچنین بررسی اسناد و گزارشهای رسمی گردآوری گردید. مصاحبهها پیادهسازی و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به شناسایی پنج مقوله اصلی گردید: (۱) تحول دیجیتال و زیرساختهای فناورانه، (۲) نوآوری پژوهشی و پژوهش دادهمحور، (۳) یادگیری شخصیسازیشده و انعطافپذیر، (۴) فرهنگ و رهبری دانشمحور و توانمندسازی منابع انسانی، و (۵) سیاستگذاری هوشمند و حمایتهای کلان. این مقولهها با یکدیگر تعامل داشته و مدل مفهومی همافزایی مدیریت دانش و هوش مصنوعی را شکل میدهند. نتایج: ادغام ساختاریافته مدیریت دانش با هوش مصنوعی مولد منجر به ارتقای نوآوری علمی، افزایش کیفیت آموزش، تسریع تبدیل دانش به محصول و تقویت تأثیر اجتماعی و بینالمللی دانشگاهها میشود. اصالت و ارزش: این پژوهش با ارائه یک چارچوب نظری بومی و دادهمحور، میتواند بهعنوان راهنمایی کاربردی برای مدیران و سیاستگذاران آموزش عالی در مسیر حرکت بهسوی دانشگاههای نسل پنجم مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحول دیجیتال؛ نوآوری پژوهشی؛ یادگیری شخصیسازیشده؛ سیاستگذاری هوشمند | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||