| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,541 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,671,494 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,799,572 |
بسترهای ترویج علم کودکان با بهره گیری از آموزش غیررسمی علوم با تأکید بر جایگاه ایران: یک مرور دامنه ای | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.69049.1181 | ||
| نویسندگان | ||
| شادی مشتاق1؛ مللوک السادات حسینی بهشتی2؛ نادر نقشینه1؛ محمد خندان* 1 | ||
| 1دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
| 2ایرانداک | ||
| چکیده | ||
| آموزش غیررسمی علوم بهعنوان یکی از بسترهای مکمل نظام آموزشی رسمی، نقش مهمی در ترویج علم برای کودکان ایفا کرده است. هدف این پژوهش، انجام مروری دامنهای بر فعالیتهایی است که در چارچوب آموزش غیررسمی با هدف ترویج علم برای کودکان طراحی و اجرا شدهاند. بهمنظور دستیابی به این هدف، با استفاده از روش مرور نظاممند، منابع علمی مرتبط از پایگاههای معتبر داخلی و بین المللی در بازه زمانی پانزده سال اخیر جستجو و تحلیل شدند. پس از اعمال معیارهای ورود و خروج مشخص، 31 مقاله معتبر برای بررسی نهایی انتخاب شد. د یافتههای نشان داد که بسترهای ترویج علم کودکان را میتوان در هفت گروه اصلی طبقهبندی کرد. بسترهای اصلی ترویج علم کودکان شامل فعالیتهای کارگاهی در مراکز علمی و موزهها، بهرهگیری از رویدادهای خاص و تقویمی، تجربههای اکتشافی در طبیعت، استفاده از فناوریهای نوین و واقعیت افزوده، ترکیب علم با هنر و سرگرمی، و همچنین مشارکت والدین و دانشمندان بهعنوان تسهیلگران کلیدی است. بررسی جایگاه ایران در زمینۀ اجرای فعالیتهای ترویج علم در بسترهای آموزش غیررسمی نشان میدهد که هرچند کشور در مقایسه با الگوهای بینالمللی هنوز در مراحل ابتدایی توسعه این رویکرد قرار دارد، اما نهادها و سازمانهای متعددی از جمله کانونها، انجمنهای علمی و پارکهای علم و فناوری در سالهای اخیر گامهای مؤثری در این حوزه برداشتهاند. تحلیل نتایج بیانگر آن است که برنامههای اجراشده در ایران بیش از آنکه مبتنی بر چارچوبهای نظاممند و سیاستگذاری کلان باشند، ماهیتی پراکنده و موردی داشته و عمدتاً با انگیزههای فرهنگی و آموزشی محلی شکل گرفتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ترویج علم کودکان؛ آموزش غیررسمی علوم؛ مرور دامنهای؛ مشارکت کودکان در علم؛ ایران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||