| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,541 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,671,494 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,799,572 |
جایگاه ادبیات کودکان و نوجوانان در گوگل اسکالر (یک مطالعه علمسنجی ) | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.67816.1163 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی محمدی* 1؛ راحله کریمیان2؛ حدیثه حیدری3 | ||
| 1دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، قم، ایران | ||
| 2گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم، قم، ایران | ||
| 3گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف: پژوهش حاضر شناسایی جایگاه ادبیات کودکان و نوجوانان در گوگل اسکالر براساس رویکرد علمسنجی است. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی از نوع علمسنجی است. جامعه پژوهش شامل پژوهشگرانی است که در نماگر شخصی گوگل اسکالر خود، «ادبیات کودکان و نوجوانان» را به عنوان علاقهمندی پژوهشی انتخاب کردهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از چکلیست محققساخته و نرمافزارهای اکسل 2022 و SPSS 2023 استفاده شد. یافتهها: 59 پژوهشگر در شبکه اجتماعی گوگل اسکالر علاقهمندی خود را به ادبیات کودکان و نوجوانان مشخص کردهاند که شامل 46 نفر زن و 13 نفر مرد است. تعداد کل آثار منتشرشده 2098 و تعداد کل استنادات 8926 بوده که تنها 640 استناد به ادبیات کودکان و نوجوانان تعلق دارد. پژوهشگران کشورهای اندونزی، ایران و هند بیشترین تعداد و دانشآموختگان رشتههای ادبیات، علوم تربیتی و زبان انگلیسی و مقطع تحصیلی دکتری بیشترین مشارکت را داشتهاند. پژوهشگران، «Seyit ATEŞ»، «Dilek Altun» و «Zakir Ali Rajnish» رتبههای اول تا سوم وهمچنین در زمینه آثار با موضوع ادبیات کودک، «Seyit ATEŞ»، «Angelica Hobjila» و «Mahdi Mohammadi» به عنوان سه نفر برتر شناخته شدند. نتایج: شبکه اجتماعی گوگل اسکالر، میتواند ابزاری ارزشمند برای درک جایگاه فعلی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان باشد. اما هنوز مشکلاتی به چشم میخورد که باعث شده، نتواند در اخذ خروجی برای پژوهشهای علمسنجی مورد استفاده قرار گیرد. اصالت و ارزش: ین نخستین پژوهش با رویکرد کمی که به دنبال بررسی مشکلات گوگل اسکالر است. یافتههای خود را به طور مؤثر تجزیه و تحلیل میکنند | ||
| کلیدواژهها | ||
| گوگل اسکالر؛ شبکه اجتماعی؛ علمسنی؛ ادبیات؛ کودکان و نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||