| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,541 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,671,494 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,799,572 |
نقش واسطهای سواد اطلاعاتی در رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.65014.1125 | ||
| نویسندگان | ||
| رحیم شهبازی* 1؛ صمد عدلی پور2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2دکتری جامعهشناسی، گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوشهیجانی، سواد اطلاعاتی، و اضطراب کتابخانهای در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام گرفته است. روششناسی: این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال 1402 (تعداد 2218) بودند. نمونه آماری تحقیق، 340 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش میانگین هوش هیجانی، سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را به ترتیب 13/3، 24/3 و 08/3 نشان داد. همچنین، یافتهها نشانگر رابطه معنیداری بین هوشهیجانی، سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای بود. همچنین، متغیر سواد اطلاعاتی نقش میانجی را در ارتباط بین هوشهیجانی و اضطراب کتابخانهای به میزان (ضریب) 18/0- واحد (47/0-×38/0) ایفا میکند. نتایج آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده در خصوص رابطه هوشهیجانی، سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان بود. نتایج: این پژوهش نشان داد هوش هیجانی هم بهطور مستقیم و هم از طریق سواد اطلاعاتی میتواند به کاهش اضطراب کتابخانهای دانشجویان کمک نماید. دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، مهارتهای سواد اطلاعاتی را بهخوبی کسب کرده و این مهارتها نیز باعث کاهش استرس ناشی از استفاده از کتابخانه میگردد. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر برای اولین بار رابطه سه متغیر هوش هیجانی، سواد اطلاعاتی، اضطراب کتابخانهای را با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار داده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد اطلاعاتی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان؛ مدلیابی معادلات ساختاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||