| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,434 |
| تعداد مقالات | 17,666 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,612,699 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,312,590 |
پیادهسازی هوش مصنوعی در تربیت معلم: ابزارها و چالشها | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| دوره 19، شماره 52، آذر 1404، صفحه 405-428 اصل مقاله (904.43 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.69864.4284 | ||
| نویسندگان | ||
| اسداله خدیوی* 1؛ سهراب یزدانی2 | ||
| 1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف پیادهسازی هوش مصنوعی در تربیت معلم ایران: ابزارها و چالشها انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و رویکرد بکار گرفتهشده کیفی از نوع مرور دامنهای روایت محور است. میدان مطالعه پژوهش شامل تحقیقات تجربی، مقالات نظری، بررسیها، مطالعات موردی و تجارب زیسته و شواهد میدانی پژوهشگران در بازه زمانی سالهای 2020 تا 2025 را که به طور قابل توجهی به هوش مصنوعی و تربیت معلم پرداخته بودند، مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری به روش هدفمند و بر اساس ارتباط آنها با اهداف و سوالات مطالعه و هوش مصنوعی در تربیت معلم انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی در تربیت معلم مشتمل بر سیستمهای آموزشی هوشمند، سیستمهای ارزیابی و بازخورد خودکار، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تجزیه و تحلیل یادگیری و آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی، نظامهای یادگیری شخصیسازیشده و تطبیقی، دستیاران تدریس مجازی، تجزیه و تحلیل دادهها و پشتیبانی تصمیمگیری مدیریتی است و چالشهای عمده استفاده از هوش مصنوعی در تربیت معلم شامل چالشهای اخلاقی و امنیت شخصی، آموزشی، زیرساختی و نگرانیهای فرهنگی و اجتماعی، فنی و فرآیندی و سازمانی است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش به گفتمان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی کمک میکند و بینشهای عملی را برای اساتید، سیاستگذاران و مدیران که قصد ادغام هوش مصنوعی در تربیت معلم را دارند ارائه میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ تربیت معلم؛ واقعیت مجازی؛ واقعیت افزوده؛ نظامهای یادگیری شخصیسازیشده و تطبیقی | ||
| مراجع | ||
|
حامدینسب، صادق و رحیمی, شهلا. (1403). موانع و چالشهای پیادهسازی هوش مصنوعی در نظام آموزش عالی، مطالعات برنامهریزی آموزشی، 13 (29)، 57-73، https://doi:10.22080/eps.2025.28149.2295 حسینیمقدم، محمد. (1402). هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 1 (29)، 1-25، https://doi.org/10.61838/irphe.29.1.1 خباره، کبری. (1403). شناسایی زمینههای کاربرد هوش مصنوعی در آموزش: پژوهش کیفی، رهبری و مدیریت آموزشی، 18 (2)، 89-111. شریفاتی، سکینه؛ شهبازی، هادی و مردی، راضیه. (1403). شناسایی ظرفیتها و چالشهای هوش مصنوعی در ارزشیابی آموزش عالی: مرور نظاممند بر مبانی نظری، روندها و دستاوردهای در فناوری یادگیری، 1 (4)، 87- 130، https://doi.org/10.22034/jlt.2025.2055975.1030 ظفری، مصطفی؛ اسماعیلی، علی و صادقی نیارکی، ابوالقاسم. (1400). مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در آموزش، مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 11 (36)، 89-116.. https://doi.org/10.22034/emes.2021.251559 عارفنژاد، سعید؛ خدیوی, اسداله و علیپور, فرهاد. (1403). چالشها و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش: یک مرور نظاممند، مطالعات دانش پژوهی، 3 (4)، 53-76، https://doi.org/10.22034/jkrs.2024.63182.1106 عباسی، رسول و اسماعیلی، محدثه. (1403). هوش مصنوعی و فرایندهای منابع انسانی دیجیتال: کاربردها و چالشها، مطالعات منابع انسانی، 14 (1)، 116-140، https://doi.org/10.22034/jhrs.2024.195965 عظیمپور، سهراب؛ شاهعلیزاده، محمد؛ پوربهرامی، شهین و طاهری کردکندی، امیرمحسن. (1403). مرور نظاممند چالشهای کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی، فناوریهای آموزشی در یادگیری, 7 (26)، 9-32، https://doi.org/10.22054/jti.2025.82760.1520 علیائی، ساجده؛ منتظر، غلامعلی و حسینی مقدم، محمد. (1403). توصیههای سیاستی برای تحقق آموزش عالی هوشمند در ایران مبتنی بر ارزیابی روندهای جهانی، سیاست علم و فناوری، 2 (17)، 69-88، https://doi.org/10.22034/jstp.2024.11659.1784 مختاری، سیدعلیمحمد و رضوانی، ریحانه. (1401). کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تاریخ، پژوهش در آموزش تاریخ، 3 (4)، 53 -65. https://doi.org/20.1001.1.28211014.1401.3.4.5.9 معروفی، سیران؛ ویسی، شعیب و ممندی, واحد. (1403). تبیین چالشها و فرصتهای هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه اساتید و دانشجویان، تدریسپژوهی، 12 (4)، 181 -213، https://doi.org/10.22034/trj.2025.142184.2069 نادر، عباس. (1402). کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری بر اساس مرور سیستماتیک ادبیات، مدیریت پویا و تحلیل کسب و کار، 1 (1)، 59-71. https://www.dmbaj.com/index.php/dmba/article/view/6 Abbasi, R. & Esmaili, M. (2024). Artificial Intelligence and Digital Human Resource Processes: Applications and Challenges. Journal of Human Resource Management, 14(1), 116-140. https://doi.org/10.22034/jhrs.2024.195965 [In Persian] Arefnejad, S., Khadivi, A. & Alipour, F. (2024). Challenges and Applications of Artificial Intelligence in Education: A Systematic Review. Journal of Knowledge Research Studies, 3(4), 53-76. https://doi.org/10.22034/jkrs.2024.63182.1106 [In Persian] Arya., M & Yadav, N. (2021). Artificial Intelligence (AI) and its Role in Teacher Education, GIS Science Journal, 8 (10),134-139 Azimpour, S., Shahalizadeh, M., Pourbahrami, S. & Taheri Kordkandi, A. M. (2024). A Systematic Review of the Challenges of Using Artificial Intelligence in Teaching and Learning in Higher Education. Educational Technologies in Learning, 7 (26), 9-32. https://doi.org/10.22054/jti.2025.82760.1520 [In Persian] Blonder, R. & Feldman-Maggor, Y. (2024). AI for chemistry teaching: Responsible AI and ethical considerations. Chemistry Teacher International, 6 (4),385–395. https://doi.org/10.1515/cti-2024-0014 Chaudhry, A., Lee, J. & Kim, H. (2024). AI literacy in teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 131, 104165. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104165 Cheah, Y. H. & Kim, J. (2025). STEM teachers’ perceptions, familiarity, and support needs for integrating generative artificial intelligence in K-12 education. School Science and Mathematics. https://doi.org/10.1111/ssm.18334 Chen, L., Chen, P. & Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access, 8,75264–75278. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510 Chen, Y. & et al. (2023) ‘Artificial Intelligence (AI) Student Assistants in the Classroom: Designing Chatbots to Support Student Success’, Information Systems Frontiers, 25 (1), 161–182. https://doi.org/10.1007/s10796-022-10291-4 Cukurova, K., Luckin, M., Kent, C. & Luckin, R. (2019). Artificial intelligence and multimodal data in the service of human decision‐making: A case study in debate tutoring. British Journal of Educational Technology, 50 (6), 3032–3046. https://doi.org/10.1111/bjet.12829 Dergunova, Y., Aubakirova, R. Z. & et al. (2022). Artificial intelligence awareness levels of students. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 17 (18), 26–37. https://doi.org/org/10.3991/ijet. v17i18.32195 Fahimirad, M. & Kotamjani, S. S. (2018). A review on the application of artificial intelligence in teaching and learning in educational contexts. International Journal of Learning and Development, 8 (4), 106–116 https://doi.org/10.5296/ijld. v8i4.14057 [In Persian] Floridi, L. & Sanders, J. W. (2004). On the morality of artificial agents. Minds and Machines, 14 (3), 349–379. https://doi.org/10.1023/B: MIND.0000035461.63578.9d Gabriel, S. (2024). Generative AI and Educational (In)Equity. Proceedings of the 4th International Conference on AI Research, ICAIR 4, 133–142. https://doi.org/10.34190/icair.4.1.3153 Gallent-Torres, C., Zapata-Gonzalez, A. & Ortego-Hernando, J. L. (2023). The impact of Generative Artificial Intelligence in higher education: a focus on ethics and academic integrity. Electronica de Investigation & Evaluation Educativa, 29 (2). https://doi.org/10.30827/RELIEVE.V29I2.29134 Goyal, D. N. (2025). Integrating Artificial Intelligence in Teacher Education: Opportunities and Challenges International Journal of Law Management & Humanities, 8 (2), 5875-5886. https://doi.org/10.10000/IJLMH.1110725 Grover, S. (2024). Teaching AI to K-12 learners: Lessons, issues, and guidance. Proceedings of the 55th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 1 (SIGCSE 2024), March 20–23. Portland, OR, United States. https://doi.org/10.1145/3626252.3630937 Hamedinasab, S. & Rahimi, S. (2025). The barriers and challenges of implementing artificial intelligence in higher education systems. Journal of Educational Planning Studies, 13 (26), 57-73. https://doi:10.22080/eps.2025.28149.2295 [In Persian] Holmes, W., Bialik, M. & Fadel, C. (2022). Adaptive learning technologies in teacher education: A systematic review. Computers & Education, 181, 104451. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104451 Hoseini Moghadam, M. (2023). Artificial Intelligence and the Future of University Education in Iran. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 29 (1), 1-25. https://doi.org/10.61838/irphe.29.1.1 [In Persian] Hwang, G. J., Xie, H., Wah, B. W. & Gašević, D. (2020). Vision, challenges, roles and research issues of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100001. Jamal, A. (2023). The role of artificial intelligence (AI) in teacher education: Opportunities and challenges. International of Research and Analytical Reviews, 10 (1), 139–146. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/369384184_The_Role_of_Artificial_Intelligence_AI_in_Teacher Education, Opportunities, Challenges. Kasneci, E., Sessler, K., Küchemann, S. & et al. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103 (February), Article 102274. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274 Keegin, J. M. (2023). Chat GPT is a plagiarism machine. The Chronicle of Higher Education. Retrieved from https://www.chronicle.com/article/chatgpt-is-a-plagiarism-machine Khabareh., k. (2024). Identifying the fields of applying artificial intelligence in education: qualitative research, Educational Leadership & administration, 18 (2), 89-111. [In Persian] King, C. L., Vincent, Kelvin, Warnars, H. L. & et al. (2021). Intelligent Tutoring System: Learning Math for 6th‐Grade Primary School Students. Education Research International, 1(1), 5590470. https://doi.org/10.1155/2021/5590470 Kolhatin, A. O. (2025), March. Generative artificial intelligence in teacher training: a narrative scoping review. In CTE Workshop Proceedings (12), 1-18. doi.org/10.55056/cte.920 Köprülü, F., Oluwatosin Oyebimpe, A. & et al. (2023). Innovative effects of artificial intelligence on teacher education. Conhecimento & Diversidade, Niterói, 15 (40), 449–465. https://doi.org/10.18316/rcd.v15i40.11240 Kuleto, V., Ilić, M. & et al. (2021). Exploring opportunities and challenges of artificial intelligence and machine learning in higher education institutions. Sustainability, 13 (18), 10424. Marofi, S., Veisi, S. & Mamandi, V. (2025). Explaining the challenges and opportunities of artificial intelligence in higher education from the point of view of professors and students. Research in Teaching, 12 (4), 181-213. https://doi.org/10.22034/trj.2025.142184.2069 [In Persian] Megha Jain, R. (2024). Artificial Intelligence in teacher education, International Journal of Research Publication and Reviews, 5 (12),1333-1335. Meylani, R. (2024). Artificial intelligence in the education of teachers: A qualitative synthesis of the cutting‑edge research literature. Journal of Computer and Education Research, 12 (24), 600–637. https://doi.org/10.18009/jcer.1477709 Mohammad-Mokhtari., S. A. & Rezvani, R. (2023). Application of artificial intelligence in history education, Research in History Education, 3 (4), 53-65. [In Persian] Mokhtari, S. A. M., & Rezvani, R. (2023). Application of artificial intelligence in history education, Research in History Education, 3 (4), 53-65. https://doi.org/20.1001.1.28211014.1401.3.4.5.9 [In Persian] Nader, A. (2022). The Application of Artificial Intelligence in Teaching and Learning Based on a Systematic Literature Review. Dynamic Management and Business Analysis, 1 (1), 59-71. https://www.dmbaj.org/index.php/dmba/article/view/6 [In Persian] Nadim, M. A. & Di Fuccio, R. (2025). Unveiling the Potential: Artificial Intelligence’s Negative Impact on Teaching and Research Considering Ethics in Higher Education. European Journal of Education, 60 (1), e12929. https://doi.org/10.1111/ejed.12929 Ng, D. T. K., Chan, E. K. C. & Lo, C.K. (2025). Opportunities, challenges and school strategies for integrating generative AI in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 8, 100373. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2025.100373 Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y. & et al. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28 (4), 4221–4241. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w Olyaee, S., Montazer, G. A. & Hosseini-Moghaddam, M. (2024). Policy Recommendations for the Realization of Intelligent Higher Education in Iran Based on Global Trends. Journal of Science and Technology Policy, 17 (2), 69-88. https://doi.org/10.22034/jstp.2024.11659.1784 [In Persian] Ouyang, F. & et al. (2023) ‘Integration of artificial intelligence performance prediction and learning analytics to improve student learning in online engineering course’, International Journal of Educational Technology in Higher Education. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00372-4 Pisica, A. I., Edu, T. & et al. (2023). Implementing Artificial Intelligence in Higher Education: Pros and Cons from the Perspectives of Academics. Societies, 13 (5), 118. https://doi.org/10.3390/soc13050118 Popenici, S. A. D. & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12 (1), 22. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8 Qarouni., A. (2023). The function and contribution of artificial intelligence in teaching and learning of students. The 15th National Conference on Management and Humanities Research in Iran. Roy, A. D., Dasgupta, S. & et al. (2024). The use of generative artificial intelligence (AI) in teaching and assessment of postgraduate students in pathology and microbiology. Indian Journal of Microbiology Research, 11 (3), 140–146. https://doi.org/10.18231/j.ijmr.2024.027 Sharifati, S., Shahbazi, H. & Mardi, R. (2024). Identifying the capabilities and challenges of artificial intelligence in the evaluation of higher education: A systematic literature review study. Trends and Achievements in Learning Technology, 1 (4), 87-130. https://doi.org/10.22034/jlt.2025.2055975.1030 [In Persian]. Singh, V., & Ram, S. (2024). Impact of artificial intelligence on teacher education. Shodh Sari-An International Multidisciplinary Journal, 3 (01), 243-266. https://doi.org/10.59231/SARI7669 Sudjitjoon, W., Hengpraprohm, S., & Hengpraprohm, K. (2022). AI learning modules for elementary students. International Journal of Health Sciences, 6 (S4), 12239–12249. https://doi.org/10.53730/ijhs. v6nS4.11859 Tang, L. & Su, Y. S. (2024). Ethical Implications and Principles of Using Artificial Intelligence Models in the Classroom: A Systematic Literature Review. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 8 (5), 25–36. https://doi.org/10.9781/ijimai.2024.02.010. Tubino, L. & Adachi, C. (2022). Developing feedback literacy capabilities through an AI- automated feedback tool. ASCILITE Publications. 22039- 22045, https://doi.org/10.14742/apubs.2022.39 van den Berg, G. & du Plessis, E. (2023). Chat GPT and generative AI: Possibilities for its contribution to lesson planning, critical thinking and openness in teacher education. Educational Sciences, 13 (10), 1-12, https://doi.org/10.3390/educsci13100998 Vhatkar, A., Pawar, V. & Chavan, P. (2024). Generative AI in Education: A Bibliometric and Thematic Analysis. 8th International Conference on Computing, Communication, Control and Automation, ICCUBEA. https://doi.org/10.1109/ICCUBEA61740.2024.10774819 Wang, N. & Li, M. (2023). Teachers’ perceptions of the risks and benefits of AI in higher education: A case study of ERNIE Bot. Innovations in Education and Teaching International. https://doi.org/10.1080/14703297.2024.2432429 Wang, P., Jing, Y. & Shen, S. (2025). A systematic literature review on the application of generative artificial intelligence (GAI) in teaching within higher education: Instructional contexts, process, and strategies. Internet and Higher Education, 65,100996. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2025.100996 Wu, T. & Zhang, S. h. (2024). Applications and Implication of Generative AI in Non-STEM Disciplines in Higher Education. In: F. Zhao and D. Miao, eds.AI-generated Content. Singapore: Springer Nature Singapore, Communications in Computer and Information Science, 1946,341–349. https://doi.org/10.1007/978-981-99-7587-7_29 Wu, W., Burdina, G. & Gura, A. (2023). Use of artificial intelligence in teacher training. International. Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 18 (1),1- 15. https://doi.org/10.4018/IJWLTT.331692 Yu, P., Lu, S., Long, Z. & et al. (2023). Exploring ethical considerations in utilizing generative AI for global knowledge sharing in higher education. In: P. Yu, J. Mulli, Z. Syed and L. Umme, eds. Facilitating Global Collaboration and Knowledge Sharing in Higher Education with Generative AI. Hershey, PA: IGI Global, chap. 1, 1–27. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0487-7.ch001 Zafari, M., Esmaeily, A. & Sadeghi-Niaraki, A. (2021). An Overview of the Applications of Artificial Intelligence and Virtual Reality in Education. Educational Measurement and Evaluation Studies, 11 (36), 89-116. https://doi.org/10.22034/emes.2021.251559 [In Persian] Zhai, X. (2024). Transforming Teachers’ Roles and Agencies in the Era of Generative AI: Perceptions, Acceptance, Knowledge, and Practices. Journal of Science Education and Technology. https://doi.org/10.1007/s10956-024-10174-0 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |
||