
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,417 |
تعداد مقالات | 17,408 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,114,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,412,118 |
تدوین مدل مشارکت ورزشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز مبتنی بر عوامل روانشناختی و جامعهشناختی | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.68813.1183 | ||
نویسندگان | ||
علی هجیریآذر1؛ محمدرحیم نجفزاده* 2؛ جعفر برقی مقدم2؛ حبیب محمدپور یقینی2؛ محمود علمی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مشارکت ورزشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز مبتنی بر عوامل روانشناختی و جامعهشناختی بود. روش پژوهش حاضر، کاربردی از نوع پژوهشهای کمی با روش نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر است. جامعه آماری پژوهش شامل، اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، اساتید و متخصصان جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان و مدیران و کارشناسان فدارسیون ورزش همگانی بودند و نمونه آماری از بین اعضای جامعه با بهرهگیری از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از متخصصان پژوهش که تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت، به منظور تأیید روایی از دو روش اعتبار شرکتکنندگان و مثلثسازی استفاده شد. پایایی پژوهش از طریق روش توافق درون موضوعی 87 درصد به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد؛ تبیین مدل مشارکت ورزشی در مدارس مبتنی بر عوامل روانشناختی و جامعهشناختی دارای 111 تا مضامین اولیه، 17 تا مضامین فرعی و که این مضامین شامل 6 مضامین سازمان دهنده بهبود برنامه تربیت بدنی، اطلاعات و منابع، مسئولیتپذیری، نگرش مثبت، مشارکت خانواده و جامعه، ابزار ارزیابی است. آینده ورزش هر کشور به میزان توجه و اهمیتی که آن کشور بر مشارکت ورزش در مدارس وابسته است؛ توسعه مشارکت ورزشی در مدارس فرآیندی پویا است و برای تحقق آن و حصول پیامدهای توسعه سیاستگذاران و برنامهریزان باید به هنگام تدوین سیاستها و برنامههای توسعه ورزش دانشآموزی ذینفعان، استراتژیها، فرایندها و مسیرهای توسعه ورزش را مورد توجه قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت ورزشی؛ عوامل روانشناختی؛ عوامل جامعهشناختی؛ ورزش مدارس؛ رویکرد گلیزر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |