 
				| تعداد نشریات | 45 | 
| تعداد شمارهها | 1,416 | 
| تعداد مقالات | 17,490 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 56,497,546 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,744,953 | 
| بازخوانی عدالت خاص تفسیر و ارزیابی آکوئیناس از عدالت ارسطویی | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.68573.4163 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم اردشیر لاریجانی1؛ عبدالله عابدی فر* 2 | ||
| 1استادیار / گروه فلسفه اخلاق / دانشکده الهیات دانشگاه قم/قم/ایران | ||
| 2دانش آموخته فلسفه اخلاق دانشگاه قم | ||
| چکیده | ||
| عدالت خاص، فضیلتی است که بر روابط و تعاملات ما با افراد جامعه حاکم بوده و برخلاف عدالت عام، نه ما را بهسوی خیر مشترک، بلکه به خیر همسایگان، همکاران و دیگر افرادی که بهطور مداوم با آنها در ارتباط هستیم، هدایت میکند. توماس آکوئیناس دو نوع عدالت خاص را معرفی میکند: عدالت توزیعی و عدالت مبادلهای. عدالت مبادلهای نیز به دو بخش تقسیم میشود: عدالت تأدیبی (اصلاحی)و عدالت متقابلی (تناسبی). عدالت توزیعی به نحوه توزیع منصفانه خیرات و مسئولیتهای جمعی، مانند افتخارات و شایستگیها، میپردازد. این عدالت تضمین میکند که این منابع و وظایف بهطور عادلانه میان افراد توزیع شوند. در مقابل، عدالت مبادلهای بر اطمینان از رعایت انصاف در خریدوفروش، کسبوکار و مسائل کیفری و جزائی تمرکز دارد. هر دو نوع عدالت (توزیعی و مبادلهای) زمانی تحقق مییابند که برابری میان افراد حفظ شود؛ یعنی هر شخص به حق خود برسد یا دین او ادا شود. آکوئیناس حاکمان سیاسی را عاملان اصلی تحقق عدالت توزیعی میداند و معتقد است که عدالت توزیعی زیربنای عدالت مبادلهای است و بر آن اولویت دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آکوئیناس؛ ارسطو؛ عدالت؛ عدالت خاص؛ عدالت عام؛ عدالت توزیعی؛ عدالت مبادلهای | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 | ||