| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,545 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,841,375 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,843,774 |
استخراج شبکه مضامین مولفه های تفکر رایانشی به روش تحلیل مضمون برای معلمان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 5، شماره 2، شهریور 1405 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64922.1204 | ||
| نویسندگان | ||
| داریوش نوروزی1؛ فائزه رضائی* 2؛ اسماعیل زارعی زوارکی3؛ حسن رشیدی4؛ علی دلاور5 | ||
| 1گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران | ||
| 2گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران | ||
| 3گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
| 4گروه رایانه دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران | ||
| 5گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| تفکر رایانشی یک موضوع بین رشته ای است و نقش مهمی در پرورش مهارت حل مسئله به صورت الگوریتمی در یادگیرندگان دارد اما هنوز درک جامعی از آن در زمینه های آموزشی وجود ندارد. هدف این پژوهش، استخراج شبکه مضامین مولفه های تفکر رایانشی است تا با افزایش دانش معلمان از ماهیت تفکر رایانشی ، زمینه توسعه حرفه ای آنان را فراهم سازد.این پژوهش از نظر هدف ، بنیادی-کاربردی و از لحاظ روش پژوهش کیفی است.جامعه پژوهش شامل مقالات منتشر شده در بازه زمانی 2006 تا 2025 بود که با استفاده از کلمات کلیدی در پایگاههای اطلاعاتی اسکوپوس، ساینس دایرکت، اسپرینگر، اریک،کتابخانه دیجیتالی انجمن ماشین های حسابگر و گوگل اسکالر مورد جستجو شد و 831 مقاله به دست آمد. پس از غربالگری و اعمال معیارهای ورود و خروج، 216 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شدند و 19 تعریف از آن ها استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل تعاریف از روش تحلیل مضمون با رویکرد شبکه مضامین آتراید-استرلینگ استفاده شد. روایی مدل با نظر خبرگان و پایایی با روش هولستی محاسبه شد که ضریب پایایی 85/0 به دست آمد.یافتهها منجر به استخراج شبکه مضامین مؤلفههای تفکر رایانشی شد که شامل 65 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان دهنده ، 4 مضمون فراگیر و یک ابر مضمون بود و با نرم افزار مکس کیودا 2020 ترسیم شد. نتایج نشان داد کاربرد مضامین مولفه های تفکر رایانشی در زمینه های آموزشی، مستلزم توسعه حرفه ای معلمان در قالب کارگاه های آموزشی است که با همکاری متخصصان علوم کامپیوتر و تکنولوژی آموزشی میسر می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکر رایانشی؛ شبکه مضامین؛ تحلیل مضمون؛ معلمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 |
||