
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,417 |
تعداد مقالات | 17,426 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,189,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,515,136 |
شبیه سازی و تحلیل ترمودینامیکی چرخه ترکیبی موتور احتراق داخلی و چرخه کربن دی اکسید فوق بحرانی (SCO2) با بازگرمایش مجدد | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 55، شماره 3 - شماره پیاپی 112، آبان 1404، صفحه 97-105 اصل مقاله (605.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.60857.3388 | ||
نویسندگان | ||
فرید حمزهء1؛ محسن فلاح* 2؛ مرتضی رحمان پور3 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله بازیافت گرما اتلافی از موتور احتراق داخلی دیزلی جهت افزایش بازده کلی سیستم و به تبع آن کاهش آلودگی محیط زیست، با استفاده از چرخه برایتون کربندیاکسید فوقبحرانی تراکم مجدد به عنوان چرخه تولید توان مورد بررسی قرار گرفته است. در این کار یک مدل صفربعدی برای پیشبینی عملکرد یک موتور توسعه داده شدهاست. شبیهسازی موتور احتراق داخلی با استفاده از یک مدل صفربعدی با قابلیت بررسی تاثیر زوایای مختلف میللنگ در دو کورس تراکم و قدرت به کمک نرمافزارEES انجام شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که در دور موتور 2800 دور بر دقیقه میزان دما، فشار و دبی جریان جرمی خروجی به ترتیب برابر با 2/657 کلوین، 159/2 بار و05859/0 کیلوگرم بر ثانیه است. در نتایج سیستم پیشنهادی تولید توان مقدار بازده گرمای کل، بازده اگزرژی، کار خالص و نابودی اگزرژی در این دور موتور، به ترتیب 5649/0 ،3194/0، 635/9 کیلووات و 68/67 کیلووات است. در بررسی پارامتری این سیستم ترکیبی تاثیر دور موتور، طول پاشش سوخت و نیز دمای دیواره سیلندر بر پارامترهای خروجی مطالعه و تحلیل شدهاست. نوآوری کلیدی این پژوهش، توسعه یک مدل صفربعدی موتور دیزلی برای بررسی دقیق عملکرد موتور با تأکید بر تأثیر زوایای مختلف میللنگ برای بررسی عملکرد چرخه برایتون کربندیاکسید فوقبحرانی تراکم مجدد به عنوان چرخه پاییندستی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
چرخه ترکیبی؛ موتور احتراق داخلی؛ تحلیل انرژی و اگزرژی؛ چرخه کربن دیاکسید فوق بحرانی؛ بازیافت گرمای اتلافی | ||
مراجع | ||
[1] ا. ح. شامخی، مبانی موتورهای احتراق داخلی، انتشارات دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، 1396.
[2] س. صنایع، مبانی موتورهای احتراق داخلی، انتشارات دانشگاه علم وصنعت، تهران، 1393.
[3] Zhang R, Su W, Lin X, and Zhao L. Thermodynamic analysis and parametric optimization of a novel S-CO2 power cycle for the waste heat recovery of internal combustion engines, Energy, 2020 June; 209:1-14,. [4] Song J, Li X, Ren X and Gu C. Performance improvement of a preheating supercritical CO2 based system for engine waste heat recovery. Energy Conversion and Management. 2018 April;161: 225-233. [5] Song J, Li X, Wang K. and Markides CN. Parametric optimization of a combined supercritical CO2 cycle and organic Rankine cucle system for internal combustion engine waste heat recovery. Energy Conversion and Management, 2020 August;218:1-15. [6] Pan M, Bian X, Zhu Y and Xiao G. Thermodynamic analysis of a combined supercritical CO2 and ejector expansion refrigeration cycle for engine waste heat recovery. Energy Conversion and Management. 2020 August; 224:1-15. [7] Wu C, Xu X, Li Q, Wang Sh and Liu Ch. Proposal and assessment of a combined cooling and power system based on the regerative supercritical carbon dioxide Brayton cycle integrated with an absorbtion refrigeration cycle for engine waste heat recovery. Energy Conversion and Management. 2020 March;207:1-12. [8] Mohammadkhani F, Yari M and Ranjbar F. A zero-dimensional model for simulation of a diesel engine and exergoeconomic analysis of waste heat recovery from its exhaust and coolant employing a high-temprature Kalina cycle. Energy Conversion and Management, 2019 July;198:1-15. [9] Yun KT, Cho H, Luck R and Mago P. Modeling of reciprocating internal combustion engines for power generation and heat recovery. Applied Energy. 2020 July;102:327-335. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |