
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,411 |
تعداد مقالات | 17,283 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,787,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,969,888 |
رابطه خطوط و فرمهای هندسی در ایجاد درک متافیزیکی بر پایه آراء هگل | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.68512.4162 | ||
نویسنده | ||
احمد حیدری* | ||
no.1. 6th allay. Sadeghi street. azadi street | ||
چکیده | ||
محیط طبیعی یا مصنوع، متشکل از یک سری خطوط، فرمها و احجامی است که ایجاد یک حس و ذهنیت در انسان دارد که با حواس پنجگانه احساس میشود و گاه منجر به درک متافیزیکی خاصی از محیط میگردد؛ مثلاً گاه یک محیط ترسناک و یک ممکن است آرامشبخش ادراک شود. در طبیعت هندسهای پنهان است که امروزه برخی از قوانین ریاضی و هندسه اقلیدسی و نااقلیدسی آن شناسایی شده است. افلاطون معتقد است، هندسه، روح را به سمت حقیقت میکشاند؛ در حالی که هنر دروغ را نمایان میکند. فلاسفه ایدئالیست، نوعی اولویت را برای ذهن قائل بودند. هگل از جمله فلاسفهای است که ایدئالیست محسوب میشود و به نقش روح در اثر هنری اعتقاد وافری داشته است. از این رو اندیشه هگل به گونهای مرتبط با روح اثر و هندسه است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که رابطه هنر و هندسه چگونه است و قوانین هندسی چه نقشی در ادراک متافیزیکی فضا دارد و اندیشه و آراء هگل چه تأثیری در بیان روح پدیدارها در فرمی هندسی دارد؟روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. پژوهش حاضر بیشتر به مبحث آراء هگل درباره تاریخ هنر و اهمیت روش هندسی در کنار روش دیالکتیک برای ادراک و شناخت پدیدارها میپردازد. هگل هنر را همان زیبایی میداند؛ چرا که با روح سروکار دارد. از نظر وی آبژه در درون خود منفییت دارد؛ با ویرانی آبژه میل مجدد ظاهر میشود. میل از پدید آمدن منفیت است؛ موضوعی که بعدها در قرن بیستم ژیژک و لکان مفصل از آن بهره بردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ هندسه؛ هگل؛ فرکتال؛ نااقلیدسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |