| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,598 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,239,578 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,065,431 |
رابطه خطوط و فرمهای هندسی در ایجاد درک متافیزیکی بر پایه آراء هگل | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.68512.4162 | ||
| نویسنده | ||
| احمد حیدری* | ||
| دانشیار گروه هنر و معماری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| محیط طبیعی یا مصنوع، متشکل از یک سری خطوط، فرمها و احجامی است که ایجاد یک حس و ذهنیت در انسان دارد که با حواس پنجگانه احساس میشود و گاه منجر به درک متافیزیکی خاصی از محیط میگردد؛ مثلاً گاه یک محیط ترسناک و یا ممکن است آرامبخش ادراک شود. در طبیعت، هندسهای پنهان است که امروزه برخی از قوانین ریاضی و هندسه اقلیدسی و نااقلیدسی آن شناسایی شده است. افلاطون معتقد است، هندسه، روح را به سمت حقیقت میکشاند؛ در حالی که هنر دروغ را نمایان میکند. فلاسفه ایدئالیست، نوعی اولویت را برای ذهن قائل بودند. هگل از جمله فلاسفهای است که ایدئالیست محسوب میشود و به نقش روح در اثر هنری اعتقاد وافری داشته است. از این رو اندیشه هگل به گونهای مرتبط با روح اثر و هندسه است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که رابطه هنر و هندسه چگونه است و قوانین هندسی چه نقشی در ادراک متافیزیکی فضا دارد و اندیشه و آراء هگل چه تأثیری در بیان روح پدیدارها در شکل هندسی دارد؟ روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. پژوهش حاضر بیشتر به مبحث آراء هگل درباره تاریخ هنر و اهمیت روش هندسی در کنار روش دیالکتیک برای ادراک و شناخت پدیدارها میپردازد. هگل هنر را همان زیبایی میداند؛ چرا که با روح سروکار دارد. از نظر وی آبژه در درون خود منفییت دارد؛ با ویرانی آبژه میل مجدد ظاهر میشود. میل از پدید آمدن منفیت است؛ موضوعی که بعدها در قرن بیستم ژیژک و لکان مفصل از آن بهره بردهاند | ||
| کلیدواژهها | ||
| هنر؛ هندسه؛ هگل؛ فرکتال؛ نااقلیدسی | ||
| مراجع | ||
|
اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1391). حس وحدت، ترجمه ونداد جلیلی، تهران، علم معمار. اسپنسر، لوید. (۱۳۷۹). هگل؛ قدم اول، ترجمه فاطمه مینایی، تهران، شیرازه. استرن، رابرت. (۱۳۹۳). هگل و پدیدار شناسی روح، ترجمه محمد مهدی اردبیلی و سید محمدجواد سیدی، تهران، ققنوس. استیس، ترنس. (۱۳۹۲). فلسفه هگل، ترجمه حمید عنایت، تهران، علمی و فرهنگی. اسلامی، زینب. (۱۳۸۹). بازنگاهی معاصر به فلسفه ریاضیات هگل، آینه معرفت، 10(4)، ۸۵-۱۰۴. باقرزاده- مشکیباف، محسن و حبیبی، محسن. (1398). افشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل، پژوهشهای فلسفی، 13(29)، 78-68. https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.30366.2162 بلخاری قهی، حسن. (1394). قدر، نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی، تهران، سوره مهر. بورکهارت، تیتوس. (1392). هنر مقدس (اصول و روشها)، جلال ستاری، چاپ هفتم، تهران، سروش. بورکهارت، تیتوس. (۱۳۸۶). مبانی هنر اسلامی، ترجمۀ امیر نصری، تهران، حقیقت. بهنسی، عفیف. (۱۳۸۵). هنر اسلامی. ترجمۀ محمودپور آقاسی. تهران، سوره مهر. بیزر، فردریک. (1391). هگل. ترجمۀ سیدمسعود حسینی، تهران، ققنوس. پلامناتز، جان پتروف. (1367). شرح و نقدی بر فلسفه اجتماعی و سیاسی هگل، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران، نشر نی. دونت، ژاک. (1377). هگل، ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران، فکر روز. سینگر، پیتر. (1379). هگل، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران، طرح نو. شوپنهاور، آرتور. (۱۳۵۸). هنر و زیباشناسی، ترجمۀ دکتر فواد روحانی، تهران، زریاب. فری، لوک. (۱۳۹۰). انسان زیباییشناس؛ ابداع ذوق و سلیقه در عصر دموکراتیک، ترجمۀ مهشید نونهالی، تهران، نشر شور. کرم قشقایی، علیاصغر و اردلانی، حسین. (۱۴۰۰). هندسه در نگارگری به مثابه هنر قدسی در آثار کمالالدین بهزاد، نگره، 16(۵۹): 23-41. https://doi.org/10.22070/negareh.2021.5905.2608 کریچلو، کیت. (۱390). تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی، سید حسین آذرکار، تهران، حکمت. گرابار، اولگ. (1396). شکلگیری هنر اسلامی، ترجمۀ مهدی گلچین عارفی، تهران، سینا. گنون، رنه. (1394). متافیزیک شرقی (در جستارهایی دربارۀ عقلانیت)، ترجمۀ احمد موسوی خوئینی، تهران، ترجمان. لطفی، فاطمه و جمشیدی، مهران. (1399). بررسی مفاهیم هندسه فراکتال و ارتباط با هنر و تزئینات اسلامی (مطالعه موردی: ارتباط هندسه فراکتال باگره شمسه چهار). پنجمین همایش بینالمللی افقهای نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی. تهران. لوسی اسمیت، ادوارد. (1382). جهانی شدن و هنر جدید، ترجمۀ علیرضا سمیعی آذر، تهران، نظر. لولر، رابرت. (۱۳۶۸). هندسه مقدس، ترجمۀ هایده معیری، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. لوویت، کارل. (1386). از هگل تا نیچه: انقلاب در اندیشه سده نوزدهم، ترجمۀ حسن مرتضوی، مشهد، نیکا. مرادخانی، علی. (۱۳۸۴). هگل و فلسفه مدرن، تهران، مهر نیوشا. مشکات، محمد. (1401). رابطه ضرورت بیرونی و درونی و علم نزد هگل، پژوهشهای فلسفی، 16(38)، 869-892. https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46541.2869 میریان، میثم. (۱۳۹۰). نقش فراکتالها در هندسه، ریاضیات و ارتباط آن با نقوش اسالمی در ابنیهها و مساجد ایران، کتاب ماه هنر، شماره ۱۵۹، 86- 95. نجیباوغلو، گلرو. (۱۳۷۹). تزیین در معماری اسلامی، ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهنی، تهران، روزنه. نصیرزاده-بکرآباد، علیرضا و اصغری، محمد. (1401). وحدت به مثابۀ ایدهآل فلسفۀ هگل، پژوهشهای فلسفی، 16(39): 533- 545. https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.47428.2941 نوروزی، رضاعلی و حاجیانی، فهیمه. (1401). تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل، پژوهشهای فلسفی، 16(40): 531-539. https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52075.3245 هدایتی، صالحه السادات. زنگی، بهنام و شیخی، هانیه. (۱400). تحلیل کاربرد هندسة فراکتال در نشانههای فرهنگی ایرانی (مطالعة موردی نشان دانشگاههای ایران)، فصلنامه هنرهای کاربردی، ۱(۱)، 92-107. https://doi.org/10.22075/aaj.2021.23188.1103 هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1336). عقل در تاریخ، ترجمۀ حمید عنایت، تهران، دانشگاه شریف. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1382الف). درسگفتارهایی پیرامون فلسفه زیباییشناسی، ترجمۀ زیبا جبلی تهران، آبنگاه. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1382ب). فنومنولوژی روح (پدیدارشناسی ذهن)، ترجمۀ زیبا جبلی، تهران، انتشارات شفیعی. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1387). پیشگفتار پدیدارشناسی جان، ترجمۀ باقر پرهام، تهران، آگاه. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش.(1391). مقدمهای بر زیباییشناسی، ترجمۀ ستاره معصومی، تهران، آرشام. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1397). فلسفه هنر، ترجمه نیلوفر آقا ابراهیمی، تهران، تمدن علمی. هولگیت، استیون. (1393). دانشنامه فلسفه استنفورد زیبایی شناسی هگل، ترجمۀ گلنار نریمانی، تهران، ققنوس. Ardalan, N. & Bakhtiar, L. (2012). The Sense of Unity, Trans. V.Jalili, Elm-e Memar Pub. (In Persian). Bagherzadeh-Meshkibaf, M. & Habibi, M. (2019). Revealing the Universality Hidden in the Singularity an Analysis of the Section of Sensual Certainty from Hegel's Phenomenology of Spirit, Journal of Philosophical Investigations, 13(29), 68-78. (In Persian). Bahnesi, A. (2006). Islamic Art. Trans. Mahmoudpour, Soureh Mehr. (In Persian). Beiser, F. (2012). Hegel (The Routledge Philosophers), Trans. S. M. Hosseini, Qoqnos Pub. (In Persian). Bolkhari-Ghahi, H. (2015). Qadr, Theory of Art and Beauty in Islamic Civilization, Soureh Mehr Pub. (In Persian). Burckhardt, T. (2007). A collection of Articles from Titus Burckhardt So-Called Fundamentals of Islamic Art, Trans. A. Nasri, Haghighat Pub. (In Persian). Burckhardt, T. (2013). Sacred Art in East and West: Its Principles and Methods, trans. J. Sattari, 7th Edition, Soroush Pub. (In Persian). Chaudhary, S. (2017). The Role of Five Elements of Nature in Temple Architecture, International Journal of Scientific & Engineering Research, 8(7): 1149-1162. Critchlow, K. (2011). Islamic patterns: an analytical and cosmological approach, Trans. S. H. Azarkar, Hekmat Pub. (In Persian). D’ Hondt, J. (1998). Hegel in his Time, trans. M. J. Pooyandeh, Fekr Rooz Pub. (In Persian). Emmerich, D. G. (1970). Course in Constructive Geometry: Morphology, University of Washington. approach, London & New York, Routledge, Taylor & Francis Group. Eslami, Z. (2010). A Contemporary Look at Hegel's Philosophy of Mathematics, Journal of Ayeneh Ma'refet, 8(25): 85-104. (In Persian). Ferry, L. (2011). Homo Aestheticus: linvention du gout a lage democratique, trans. M. Nunhali, Shoor Publishing. (In Persian). Gombrich, E. H. (1984). The Father of Art History: A Reading of the Lectures on Aesthetics of GWF Hegel (1770–1831), in Tributes: Interpreters of Our Cultural Tradition, pp. 51–69, Oxford, Phaidon. Grabar, O. (2017). The formation of Islamic art, trans. M. Golchin Arefi, Sina Pub. (In Persian). Guenon, R. (2015). Eastern Metaphysics (In Essays on Rationality), trans. A. Mousavi Khoeini, Tarjang Pub. (In Persian). Habibi, S. M. (2007). Historiology of the architecture of Iran. Tehran, University of Tehran Press. Hardy, G. H. (1967). A Mathematician’s Apology, Cambridge university of press. Hedayati, S., Zangi, B. & Sheikhi, H. (2013). Analysis of the Application of Fractal Geometry in Iranian Cultural Signs (Case Study of the Signs of Iranian Universities), Journal of Applied Arts, University of Semnan, 1(1): 107-93. (In Persian). https://doi.org/10.22075/aaj.2021.23188.1103 Hegel, G. W. F. (1957). Vorlesungen uber die Philosophie der Geschichte Einleitung, trans. H. Enayat, Sharif University Press. (In Persian). Hegel, G. W. F. (1975). Aesthetics: Lectures on Fine Art, 2 volumes, trans T. M. Knox, Oxford, University Press. Hegel, G. W. F. (1977). Phenomenology of Spirit, trans. A. V. Miller, with analysis of the text and foreword by J. N. Findlay. Oxford University Press. Hegel, G. W. F. (2003a). Aesthetics: lectures on fine art, trans. Z. Jebeli, Abengah Pub. (In Persian). Hegel, G. W. F. (2003b). Phanomenologie des Geistes, trans. Z. Jebeli, Shafiei Pub. (In Persian). Hegel, G. W. F. (2008). Phenomenology of Spirit, trans. B. Parham, Aghah Pub. (In Persian). Hegel, G. W. F. (2012). Introduction to Aesthetics, trans. S. Masoumi, Arsham Pub. (In Persian). Hegel, G. W. F. (2018). The Philosophy of Art, trans. N. Agha Ebrahimi. Tamadon Elmi Pub. (In Persian). Henry, R. (2007). Pattern, Cognition and Contemplation: Exploring the Geometric, Journal of the Iran Society (Art of Iran, Public lecture at the Middle East Association on 27 April). Houlgate, S. (2014). Stanford Encyclopedia of Philosophy: Hegel's Aesthetics, Trans.G. Narimani, Qoqnoos. (In Persian). Ivins, W. M. Jr. (1964). Art & Geometry: A Study In Space Intuitions, 22 ratings by Goodreads, Dover New York. Kappraff, J. (1986). A Course in the Mathematics of Desin. Comp and Maths. 12(3-4): 913-948. Kappraff, J. (1990). Connections: The Geometric Bridge Between Art and Science. World Scientific Pub. Karam Qashqai, A. A. & Ardalani, H. (1991). Geometry in Painting as Sacred Art in the Works of Kamal al-Din Behzad. Journal of Negareh. 16(59), 23-41. (In Persian). Lawlor, R. (2019). Scared Geometry: philosophy and practice, trans. H. Moeiri, Cultural Studies and Research Institute. (In Persian). Lotfi, F. & Jamshidi, M. (2019). Exploring the Concepts of Fractal Geometry and its Relationship with Islamic Art and Decorations (Case Study: Relationship of Fractal Geometry to Bagare Shamse Chahar). Fifth International Conference on New Horizons in Civil Engineering, Architecture and Urban Planning. Tehran. (In Persian). Lowith, K. (2007). From Hegel to Nietzche: the revolution in nineteenth, Trans. H. Mortazavi, Nika Pub. (In Persian). Lucy Smith, E. (2003). Globalization and New art Photo, Trans. A. Samiei Azar, Nazar Pub. (In Persian). Meshkat, M. (2001). The Relationship between External and Internal Necessity and Science in Hegel, Journal of Philosophical Investigations, 16(38): 869-892. (In Persian). https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46541.2869 Mirian, M. (2011). The Role of Fractals in Geometry, Mathematics and Its Relationship with Islamic Motifs in Iranian Buildings and Mosques, Journal Ketab-e Mah-e Honar, No. 159: 86-95. (In Persian). Moradkhani, A. (2005). Hegel and Modern Philosophy, Mehr Nyusha. (In Persian). Myers, B. S. (1959). Encyclopedia of word Art, MC Graw-Hill, University of Michigan. Nasirzadeh-Bakerabad, A. & Asghari, M. (2001). Unity as the Ideal of Hegel's Philosophy, Journal of Philosophical Investigations, 16 (39): 533-545. (In Persian) https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.47428.2941 Necipoglu, G. (2000). The Topkapi Scroll -Geometry and ornament in Islamic architecture. with an essay on the geometry of the muqarnas, Trans. M. Qayumi-Bidehani, Rozaneh Pub. (In Persian). Norouzi, R. A. & Hajiani, F. (1401). An Analysis of the Obstacles to Rational Education from Hegel's Perspective, Journal of Philosophical Investigations, 16 (40): 531-539. (In Persian). https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52075.3245 Pacey, A. (1992). The Maze of Ingenuity: Ideas and Idealism in the Development of Technology. Mitpress Pub. Plamenatz, J. P. (1988). Man and Society Political and Social Theory: Bentham through Marx, trans. H. Bashirieh, Ney Publishing. (In Persian). Rubin, M. (1979). Architecure and Geometry, Université du Québec à Montréal. Schopenhauer, A. (1979). The World as Will and Representation, vol.3, trans. F. Rouhani, Zaryab Pub. (In Persian). Singer, P. (1999). Hegel, trans.E. Foladvand, Tarh No. (In Persian). Spencer, L. (2010). Hegel for Beginners, Trans. F. Minaei, Tehran, Shiraz Pub. (In Persian). Stace, T. (2013). The Philosophy of Hegel, Trans. H. Enayat, Elmi va Farhangi Pub. (In Persian). Stern, R. (2014). Hegel and the Phenomenology of the Spirit, Trans. M. Ardebili & S. M. J. Seyyedi, Qoqnoos. (In Persian). Wolfgang, E. L. (2009). Fractal Geometry of Architecture. Implementation of the Box-Counting Method in a CAD-software, The New Realm of Architectural Design, pp. 697–704. Yovel, Y. (2005). Hegel's Preface to the Phenomenology of Spirit, Princeton & Oxford. Zevi, B. (1957). La storia dell’architettura per gli architetti moderni, in: L’architettura, cronache e storia, No. 23. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |
||