| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,491,595 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,743,909 |
مطالعه روایت شناختی زمان در عقل سرخ سهروردی با ابتناء بر آراء ژرار ژنت | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2025.68608.3843 | ||
| نویسندگان | ||
| فرزاد تقی لر1؛ مهدی محمدزاده* 2؛ محمد حسین ناصر بخت3 | ||
| 1دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 2استاد گروه هنرهای صناعی دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
| 3دانشیار گروه تئاتر دانشگاه هنر تهران | ||
| چکیده | ||
| عقل سرخ سهروردی اندیشمند بزرگ آذربایجانی از نظر قالب و ساختار روایی و منظر ارسطویی حاوی عناصری دراماتیک است. ارزش مفهومی و معنـایی این اثر میتواند آنرا به واسطه حکمت نهفته اش دست-مایه اجراگران تئاتر گرداند. این رساله با ظرفیتهای نمایشی سیر و سلوکی را ترسیم میکند که فرد را از پی فردیت خویش و در راستای شناخت هستی، به سوی حقیقتی رهنمون میکند که روزگاری ظلمت بر آن پرده افکنده بوده است. عناصری چون طرح و ستیز، کاراکتر، دیالوگ، زمان نمایشی که اساس متنی دراماتیک را شامل میشوند، در این اثر و با علم به جهان بینی شرقی آن میتواند مورد ارزیابی قرار گیرد. زمان در روایت از منظر ژنت یکی از اصلیترین مولفههایی است که تحلیل آن میتواند چگونگی روایت یک نویسنده و پیشبرد طرح داستانیاش را بررسی نماید. زمانمند بودن عقل سرخ به شکلی چشمگیر تاثیر عمیقی در نوع نگارش آن داشته است. تکنیکهای روایت گذشتهنگر و آیندهنگر در راستای ایجاد تعلیق و پیشبرد داستان و برای انتقال پیام نویسنده نقشی اساسی ایفا میکنند. بسامد مفرد و مکرر و از سوی دیگر وجود شتاب منفی در اثر و نظم حاکم بر آن و تمام مولفههای نظریهی ژنت از جمله کانونیسازی نیز در عقل سرخ قابل بررسی-اند.روش تحقیق کیفی پیش رو از نوع توصیفی، تحلیلی است و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها در چارچوب مطالعات کتابخانه ای، از نوع استنتاجی و تحلیل محتوا در بستر رویکرد نظری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عقل سرخ سهروردی؛ ساختار؛ ژنت؛ روایت؛ زمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 |
||