
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,404 |
تعداد مقالات | 17,204 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,534,412 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,773,655 |
الگوی بهرهگیری از هوش مصنوعی برای دستیابیبه اهداف مدیریت دانش در آموزش عالی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.68156.1169 | ||
نویسنده | ||
امیراحسان زاهدی* | ||
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: یک تعامل متقابل بین مدیریت دانش و هوش مصنوعی وجود دارد که ابزارهایی برای ایجاد و گسترش دامنه کاربرد دانش، فراهم میکند. پیشرفتهای هوش مصنوعی میتواند پایههای جدیدی برای تغییر مدیریت دانش فراهم کند. هدف پژوهش دستیابیبه الگوی بهرهگیریاز قابلیتهای هوش مصنوعی در برآوردهساختن اهداف مدیریت دانش در دانشگاهها است. روششناسی: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و توسعهای و ازنظر ماهیت دادهها، کیفی است که با استفاده از راهبرد نگاشتشناختی فازی انجام شد. دادهها به روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شد. منابع پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه اراک هستند که نمونهبرداری بهروش گلولهبرفی انجام و درمجموع با 13 نفر مصاحبه گردید. از ابزار Mental Modeler جهت مدلسازی استفادهشد. یافتهها: پسازترسیم الگو مشخص گردید «دستیارهای هوشمند و چتباتها»، با درجه (2/2)، بیشترین تأثیرگذاری را بر دستیابیبه اهداف مدیریت دانش دارد و «گسترش فضای دانشمحور در سازمان» با درجه (42/2)، بیشترین تأثیرگذاری را بر فرایند مدیریت دانش دارد. «توسعه ظرفیت دانشی افراد» با درجه 96/3 و «گسترش فضای دانشمحور در سازمان» با درجه 75/3 بیشترین مرکزیت را در الگو دارند. نتایج: فراهم ساختن زیرساختهای مناسب جهت بهرهگیری از کاربردهای هوش مصنوعی در دانشگاهها، برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی بهروز جهت آشنایی هرچه بیشتر اساتید و دانشجویان، تشویق اساتید برای بهرهگیری از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش و درنظر گرفتن چالشها و ملاحظات اخلاقی، پیشنهاد میگردد. اصالت و ارزش: سازمانها به بینش جدیدی درمورد رابطه بالقوه میان هوش مصنوعی و مدیریت دانش نیاز دارند و باید با بهرهگیریاز فناوریهای جدید، به تغییروتحول در مدیریت دانش سنتی مبتنیبر قواعد و مقررات مشخص، بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ مدیریت دانش؛ آموزش عالی؛ نگاشتشناختی فازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |