
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,404 |
تعداد مقالات | 17,204 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,534,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,773,673 |
تبیین مدل تعاملات آموزشی و پژوهشی اعضای هیاتعلمی و دانشجویان با کتابداران و تاثیر آن بر تولیدات علمی با رویکرد نظریه زمینهای | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.67273.1150 | ||
نویسنده | ||
صفیه طهماسبی لیمونی* | ||
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این مطالعه به منظور طراحی مدلی به بررسی چگونگی تعاملات آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان با کتابداران و تاثیر آن بر تولیدات علمی، با استفاده از رویکرد نظریه زمینهای پرداخته است. روششناسی: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه زمینهای بوده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه نیمهساختاریافتهای بوده که بین ۲۰ نفر از اعضای هیئت علمی و کتابداران توزیع شده است. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی بوده که در نهایت به مدل تدوین شده انجامید. یافتهها: این مطالعه مجموعهای از ۳۶۴ کد باز را شناسایی کرد که از بین آنها ۶۳ کد محوری استخراج شد و در نهایت ۱۶ کد گزینشی باقی ماندند. این کدها در یک مدل پارادایمی شامل: پدیده محوری؛ شرایط علّی؛ عوامل زمینهای؛ شرایط مداخلهگر؛ استراتژیها و پیامدها است. نتایج: عوامل شناسایی شده در تعاملات آموزشی و پژوهشی کمک شایانی به شناخت نیازهای اطلاعاتی آموزشی و پژوهشی و دسترسی به منابع اطلاعاتی تخصصی میکنند. این نوع تعاملات به همافزایی، به اشتراکگذاری دانش و تجارب بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کتابداران میانجامد و در راستای اهداف توسعهای دانشگاهها و انجام پژوهشهای ملی چالشبرانگیز کارا عمل میکند. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر، برای اولین بار، نقش تعاملات بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کتابداران دانشگاه مازندران را در تولیدات علمی بررسی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعاملات آموزشی و پژوهشی؛ اعضای هیئت علمی؛ کتابداران؛ تولیدات علمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |