
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,403 |
تعداد مقالات | 17,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,440,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,738,854 |
مطالعه ارتباط بین سرمایه اجتماعی و روان شناختی با جامعه پذیری دانشگاهی(مورد مطالعه: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان) | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 27، شهریور 1404، صفحه 81-92 اصل مقاله (694.25 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2025.65906.1853 | ||
نویسنده | ||
سهراب یزدانی* | ||
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر مطالعه ارتباط بین سرمایه اجتماعی و روانشناختی با جامعهپذیری دانشگاهی در بین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی میباشد. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است که با رویکرد کمی و به صورت پیمایشی انجام گرفته و برحسب نوع اجرا، در طبقه پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 3990 نفر و شیوه نمونهگیری، تصادفی طبقهای متناسب بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 360 نفر (147 نفر دانشجوی دختر و 213 نفر دانشجوی پسر) برآورد شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرمافزار Spss استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر این است که همبستگی مثبت و معنیداری بین سرمایه اجتماعی و جامعهپذیری دانشگاهی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان وجود دارد. یافتهها همچنین نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و جامعهپذیری دانشگاهی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتایج آزمونهای آماری حاکی از این است که بین سن و جامعهپذیری دانشگاهی همبستگی مستقیم وجود دارد ولی بین معدل و جامعهپذیری دانشگاهی رابطهای وجود ندارد. نتیجهگیری: مسئولان دانشگاه برای ارتقاء و بهبود جامعهپذیری دانشگاهی مطلوب، بایستی زیرساختهای لازم را برای مشارکت دانشجویان در فرآیندهای علمی و پژوهشی فراهم ساخته و ساز و کارهای تشویق و پاداشهای مادی و معنوی را در جهت ارتقاء و بهبود جامعهپذیری دانشگاهی عملیاتی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه پذیری دانشگاهی؛ سرمایه اجتماعی؛ سرمایه روان شناختی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
بون ویتز، پ. (2005). درسهایی از جامعهشناسی پیربوردیو، ترجمه جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر، تهران: انتشارات آگه.
خوشنام، م. (1401). تحلیل آسیب شناسانه از جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری، مطالعات جامعهشناختی، 30(1)؛7-25.
دعایی، ح؛ فرزانه حسنزاده، ژ. (1391). نقش تعدیلکنندگی سنوات کاری بر رابطه بین سرمایه روانشناختی و جامعهپذیری افراد، چشمانداز مدیریت دولتی، 3(2)؛ 55-72.
رشتیانی، س؛ رحیمیان، ح؛ عباسپور، ع. (1397). رابطه جامعهپذیری دانشگاهی و مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان جوان دانشگاه تهران، نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 17(39)؛ 101-120.
شائمی برزکی، ع؛ اصغری، ژ. (1389). رابطه جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان، پژوهشنامه مدیریت تحول؛ 2(3)؛ 109-129.
فاتحی، ا؛ اخلاصی، ا. (1391). عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 14؛ 148-185.
قانعیراد، م. ا؛ ابراهیم آبادی، ح. (1389). تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 2(4).
فرهادی، ع.؛ ساکی، ک.؛ قدمپور، ع.؛ خلیلی گشنیگانی، ز.، چهری، پ. (1395). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس مولفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان، دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)؛ 127-135.
عباسزاده، م.؛ بنیفاطمه، ح؛ علیزادهاقدم، م. ب.؛ بوداقی، ع. (1397). بررسی رابطه بین فرآیند جامعهپذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش، نشریه جامعهشناسی کاربردی، 29(1)؛ 63-86.
عباسزاده، م.، مقتدایی، ل. (1388). بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی بر دانش آفرینی، مجله جامعهشناسی ایران، 10(1)؛ 3-28.
عباسزاده، م.، میرزایی، م. (1394). مطالعه نقش مداخلهگرایانه سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در تاثیرگذاری فرآیند جامعهپذیری بر دینداری، دو فصلنامه دین و ارتباطات، 22(2)؛ 87-122.
مهدیه، ع.، همتی، ر.، ودادهیر، ا. (1395). فرآیند جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 22(1)؛ 45-73.
نظرمنصوری، ع.؛ یزدخواستی، ب.؛ همتی، ر. (1400). تحلیلی بر عوامل موثر بر جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راهبرد فرهنگ، 53؛ 113-154.
نیازی، م.؛ شفائیمقدم، ا. (1398). تبیین رابطه جامعهپذیری علمی و شکلگیری هویت دانشجویی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 25(4)؛ 53-72.
یوسفیاقدم، ر.؛ امینمظفری، ف. (1388). عوامل موثر بر جامعهپذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز)، فصلنامه سیاست علم، فناوری، 2(3)؛ 17- 32.
Austin, E. Ann (2002); “Preparing the Next Generation of Faculty: Graduate School as Socialization to the Academic Career”; The Journal of Higher Education, 33(1); 94-122. Al Murshidi, G (2014). Doctoral student's socialization in their academic disciplines. International Journal of business and social science. 5(6). Behar Horenstein, Linda S; Isaac Gcscored, Nadine, Southwell, Charisse, Hudson- Vassell, Michael E, Niu, Lian; Pratto Alachua, Melissa; Roberts, Kellie; Wingfield, Robert J; wolfgang, Jeff D. Zafar , Mueen A (2016). Promoting academic socialization through service learning experience, 28(2); 158-167. Gopaul, Bryan (2011); “Distinction in Doctoral Education: Using Bourdieu's Tools to Assess the Socialization of Doctoral Students”. Equity & Excellence in Education, 44(1); 10-21. Humpheres, S. E.(2005)."English and social capital in American university in the Republic of Panama", ph.D. Dissertation, Department of Middle and Secondary Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Spring Semester. Martín-Alcázar, Fernando, Ruiz-Martinez, Marta & Sánchez-Gardey Gonzalo (2019). Social Capital and Academic Research Performance: A Conceptual Model Proposal, International Journal of Business Administration, 10(2); 22-33. Seloni. Lisya (2012), Academic literacy socialization of first year doctoral students in US: A micro-ethnographic perspective, English for Specific Purposes, 31(1); 47-59. Strambler, Michael J, Like, Lance H, Ward, Nadia (2013), Academic identification as a mediator of the relationship between parental socialization and academic achievement, Contemporary Educational Psychology, 38(1); 99-106. Weidman, J.C., Twale, D.J., & Stein, E.L. (2001). Socialization of graduate and professional student in higher education. ASHE-ERIC Higher Education Report, 28(3), Jossey-bass Wiley Company San Francisco | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |