| تعداد نشریات | 45 | 
| تعداد شمارهها | 1,420 | 
| تعداد مقالات | 17,542 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 56,692,822 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,805,343 | 
اعتبارسنجی مدل نگهداشت سرمایههای انسانی دانشگاهی در مواجهه با مهاجرت نخبگان: یک مطالعه مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای استعداد برتر | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.68758.1174 | ||
| نویسندگان | ||
| هانیه دودمانی ملکی1؛ هوشنگ تقی زاده* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 2استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف:این پژوهش با هدف اعتبارسنجی مدل مفهومی نگهداشت سرمایههای انسانی دانشگاهی در مواجهه با مهاجرت نخبگان و بر اساس دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مستعد دانشگاه تبریز انجام شد. روششناسی:پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی–پیمایشی بود. جامعه شامل ۲۱۷ دانشجوی مستعد بود که بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه 65 گویهای بود و دادهها با نرمافزار SmartPLS 3 تحلیل شدند. یافتهها:مدل پیشنهادی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار بود و بیشتر روابط فرضیهشده تأیید شدند. در مدل نهایی، عوامل انگیزشی–روانشناختی (رضایت تحصیلی، احساس تعلق علمی، تعادل تحصیل–زندگی)، عوامل اجتماعی–حمایتی (احساس تعلق به جامعه علمی، تعاملات اجتماعی قوی)، و سیاستها و اقدامات نهادی (حمایت از اشتغال و فرهنگ سازمانی مثبت) نقش مؤثری در کاهش تمایل به مهاجرت داشتند. همچنین عوامل مدیریتی–اجرایی، ساختاری–اقتصادی و فرهنگی–اجتماعی–سیاسی از مهمترین عوامل دافعه بودند. در مقابل، کلیه گویههای مربوط به عوامل آموزشی و یادگیری اثربخش و بخشی از گویههای انگیزشی درونی، اجتماعی و زیرساختی حذف شدند. نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد که برخلاف ادبیات غرب، در بستر ایران عوامل آموزشی نقش تعیینکنندهای در ماندگاری نخبگان ندارند و تصمیم به مهاجرت بیشتر تحت تأثیر عوامل اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی–سیاسی قرار دارد. بنابراین راهبردهای سیاستی باید به جای تمرکز صرف بر اصلاح فرآیندهای آموزشی، بر بهبود شرایط معیشتی، شغلی و نهادی نخبگان متمرکز باشند. ارزش:این پژوهش نخستین تلاش نظاممند برای ترکیب فراترکیب و SEM در اعتبارسنجی یک مدل بومی نگهداشت نخبگان دانشگاهی در ایران است.  | ||
| کلیدواژهها | ||
| نگهداشت سرمایه انسانی دانشگاهی؛ مهاجرت نخبگان؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی مستعد؛ مدلسازی معادلات ساختاری (PLS-SEM)؛ عوامل انگیزشی و اجتماعی–حمایتی | ||
| مراجع | ||
| 
			 | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 			 | 
		||