
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,403 |
تعداد مقالات | 17,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,440,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,738,854 |
بررسی رفتار اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.68351.1171 | ||
نویسندگان | ||
هاشم عطاپور* ؛ مریم رضایی؛ رسول زوارقی | ||
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش به بررسی رفتار اطلاعیابی و نیازهای اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز با توجه ویژه به کتابخانه دانشگاهی میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کابردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعه پژوهش، دانشجویان بینالمللی دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که تعداد آنها در زمان انجام پژوهش حدود 2100 نفر بود. از این جامعه، تعداد 325 نمونه به صورت تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. یافتهها: وبسایتها و پایگاههای اطلاعاتی، مهمترین منبع کسب اطلاعات برای بینالمللی دانشگاه تبریز بودند. دانشجویان بینالمللی از قالب اطلاعاتی مقاله مجله علمی و کتاب بیشتر از سایر استفاده میکنند. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین مقطع تحصیلی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز و مراجعه آنها به کتابخانه رابطهای وجود نداشته و نسبت مراجعه دانشجویان مقاطع مختلف تقریباً مشابه بوده است. همچنین نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین میزان آشنایی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز با زبان فارسی و نسبت مراجعه آنها به کتابخانه رابطة معناداری وجود داشت. مهمترین نیاز اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی به برنامه درسی مربوط بود. در نهایت، کمبود کتابهای خارجی مهمترین مانع در کتابخانههای دانشگاه تبریز برای دانشجویان بینالملل بود. نتایج: رفتار اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز از یک رویکرد هدفمحور، علمی و دیجیتالمحور برخوردار بود. کتابخانههای دانشگاهی برای دانشجویان بینالمللی بیشتر کارکردی آموزشی داشتند تا اجتماعی یا خدماتی. اصالت و ارزش: این مطالعه راهنمایی ارزشمند برای سیاستگذاران آموزشی و کتابداران دانشگاه تبریز است که قصد دارند تجربه استفاده از کتابخانه را برای همة کاربران، بهویژه دانشجویان بینالمللی، فراگیرتر و رضایتبخشتر کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان بینالمللی؛ دانشگاه تبریز؛ رفتار اطلاعیابی؛ نیاز اطلاعاتی؛ کتابخانه دانشگاهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |