| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,589 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,172,134 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,013,571 |
نقش بازتاب های عصبی روانشناختی فعالیت های تبلیغی باشگاه ملوان بر تصمیم به خرید، قصد حضور و حمایت هواداران | ||
| دانش مدیریت ورزش | ||
| مقاله 8، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1404، صفحه 118-135 اصل مقاله (1.74 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.67212.1119 | ||
| نویسندگان | ||
| سینا عیسی زاده1؛ سعید امیرنژاد* 2؛ سیاوش خداپرست3؛ علی قائدی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شمال، آمل، ایران | ||
| 2استادیار، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
| 3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران | ||
| 4استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه افسری امام علی (ع) | ||
| چکیده | ||
| این تحقیق به بررسی تأثیر بازتابهای عصبی روانشناختی فعالیتهای تبلیغی باشگاه ملوان بر تصمیم به خرید، قصد حضور و حمایت هواداران میپردازد. این پژوهش به روش نیمهتجربی از طریق تحلیل واکنشهای عصبی و روانشناختی انجام شد. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر مدل "محرک-ارگانیسم-پاسخ" (S-O-R) طراحی شد که در آن تبلیغات باشگاه (محرک) منجر به تغییرات روانی و عصبی (ارگانیسم) و در نهایت رفتارهای حمایتی و تصمیمات خرید (پاسخ) میشود. ابزار جمعآوری داده شامل دستگاه EEG برای ثبت امواج مغزی و پرسشنامه استاندارد برای ارزیابی متغیرهای وابسته بود. جامعه آماری هواداران مرد باشگاه ملوان در بازه زمانی تیرماه تا دیماه 1402 بودند و نمونهگیری هدفمند 50 نفر از آنها با معیارهای مشخص انجام شد. دادههای EEG در حالت خط پایه و هنگام مشاهده سه کلیپ تبلیغاتی ثبت گردید و پس از هر کلیپ، آزمودنیها پرسشنامههایی را تکمیل کردند. دادهها با نرمافزار MATLAB و SPSS26 تحلیل شدند و از آزمونهای تی زوجی و رگرسیون لجستیک برای تحلیل آماری استفاده شد. یافتهها نشان داد نمایش کلیپها تأثیر مثبت و قابل توجهی بر افزایش امواج مغزی هواداران داشته است. بررسی ضرایب نشان میدهد که امواج آلفا در هر سه کلیپ تأثیر مثبت بر تصمیم خرید دارند. همچنین امواج آلفا در کلیپ دوم و سوم تأثیر مثبت بر قصد حضور و حمایت دارند، ولی در کلیپ اول این تأثیر معنادار نبود. بازاریابی عصبی میتواند ابزار مؤثری برای ارتقای ارتباط باشگاههای ورزشی با هواداران و افزایش تعاملات مثبت باشد. استفاده از این رویکرد در طراحی تبلیغات میتواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازاریابی عصبی؛ رفتار مصرفکننده؛ امواج مغزی؛ بازتابهای عصبی روانشناختی | ||
| مراجع | ||
|
Abd Rahman, F., Othman, M. F., & Shaharuddin, N. A. (2015). Analysis methods of EEG signals: a review in EEG application for brain disorder. Jurnal Teknologi, 72(2(
Afqahi, H., Makizadeh, V., Ghafournia, M. (2025). Presenting an Online Impulsive Buying Decision Model with a Neuromarketing Approach. Management Strategies and Engineering Sciences, 7(1), 56-64
Agarwal, S., & Dutta, T. (2015). Neuromarketing and consumer neuroscience: current understanding and the way forward. Decision, 42(4), 457–462.
Akbar, S., Akbar, N., & Yousaf, M. (2023). Neuromarketing: Its Significance in the Marketing World. Global Social Sciences Review, VIII, 376-386.
Al Fauzi, A., & Widyarini, L. A. (2023). Neuromarketing: The Physiological Tools for Understanding Consumer Behaviour. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(1), e002081-e002081
Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., & Baharun, R. (2021). Neuromarketing: The popularity of the brain-imaging and physiological tools. Neuroscience Research Notes, 3(5), 13-22.
Alvino, L., Constantinides, E., & Franco, M. (2018). Towards a better understanding of consumer behavior: marginal utility as a parameter in neuromarketing research. International Journal of Marketing Studies, 10(1), 90-106
Ariely, D., & Berns, G. S. (2010). Neuromarketing: the hope and hype of neuroimaging in business. Nature reviews neuroscience, 11(4), 284-292.
Arora, H., & Jain, P. (2020). Neuromarketing: a tool to understand consumer psychology. Psychology and Education, 57(9), 3754-3762.
Boinapalli, N. R. (2023). AI-Driven Predictive Analytics for Risk Management in Financial Markets. Silicon Valley Tech Review, 2(1), 41-53.
Casado-Aranda, L.-A., & Sanchez-Fernandez, J. (2022). Advances in neuroscience and marketing: analyzing tool possibilities and research opportunities. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 26(1), 3-22.
Chen, C-Y., Chou, Y-L., Lin, Y-H., & Lin, Y-K (2025) Sport fans’ curiosity and impulsive buying: mediation of social media use intensity. Front. Sports Act. Living 7:1519003.
Cheong, C., Pyun, D. Y., & Leng, H. K. (2019). Sponsorship and advertising in sport: a study of consumers’ attitude. European Sport Management Quarterly, 19(3), 287-311.
Cherchi, E., Vuong, Q. C., & Stergiou, A. (2020). Using EEG to understand how our brain elaborate information in stated choice experiments: Easy versus hard tasks in the choice of vehicles. bioRxiv, 2020.2001. 2029.926162.
Choi, C. (2022). Social Media Marketing for Professional Soccer Clubs: focusing on the quality of the Relationship between the club and fans. Physical Culture and Sport, 96(1), 12-20
Engel, A. K., & Fries, P. (2010). Beta-band oscillations—signalling the status quo? Current opinion in neurobiology, 20(2), 156-165.
Garczarek-Bąk, U., & Disterheft, A. (2018). EEG frontal asymmetry predicts product purchase differently for national brands and private labels. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 11(3(
Garczarek‑Bąk, U., Szymkowiak, A., Gaczek, P., & Disterheft, A. (2021). A comparative analysis of neuromarketing methods for brand purchasing predictions among young adults. Journal of Brand Management, 28, 171–185.
Halkiopoulos, C., Antonopoulou, H., Gkintoni, E., & Aroutzidis, A. S. (2022). Neuromarketing as an Indicator of Cognitive Consumer Behavior in Decision-Making Process of Tourism destination-An Overview. In Springer eBooks (pp. 679–697)
Harris, J. M., Ciorciari, J., & Gountas, J. (2018). Consumer neuroscience for marketing researchers. Journal of consumer behaviour, 17(3), 239-252.
Islam, M., Neogy,T., Reza, M. (2024)A Data-Driven Neuromarketing Approach to Understanding Consumer Buying Preferences. Original Contribution. Journal of Computing and Digital Technologies 2(1),65-80
Izadi, B., Ghaedi, A. and Ghasemian, M. (2022), "Neuropsychological responses of consumers to promotion strategies and the decision to buy sports products", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34(6),1203-1221.
Kim, Y. K., & Trail, G. (2010). Constraints and motivators: A new model to explain sport consumer behavior. Journal of sport management, 24(2), 190-210.
Knutson, B., Rick, S., Wimmer, G. E., Prelec, D., & Loewenstein, G. (2007). Neural predictors of purchases. Neuron, 53(1), 147-156.
Kommineni, H. P. (2020). Automating SAP GTS Compliance through AI-Powered Reciprocal Symmetry Models. International Journal of Reciprocal Symmetry and Theoretical Physics, 7, 44-56
Lee, S., & Heere, B. (2013). Which senses matter more? The impact of our senses on team identity and team loyalty. Sport Marketing Quarterly, 22(4(
Mariyappan, N., Maria Prathipa, S., Geetha, CJ., Gagana, V., Salathiyan, N. (2025)The Role of Neuromarketing in Shaping Purchase Decisions: A Brainwave Perspective. International Journal of Scientific Research in Engineering and Management (IJSREM).9(6),1-6
Mohammed, M. A., Allam, A. R., Sridharlakshmi, N. R. B., Boinapalli, N. R. (2023). Economic Modeling with Brain-Computer Interface Controlled Data Systems. American Digits: Journal of Computing and Digital Technologies, 1(1), 76-89.
Movahedi, Y. (2018). Comparing the Effect of Brand Advertising on Brain wave Patterns of Consumer and Non-branded Consumers. Neuropsychology, 3(11), 131-142.
Narsina, D. (2020). The Integration of Cybersecurity, IoT, and Fintech: Establishing a Secure Future for Digital Banking. NEXG AI Review of America, 1(1), 119-134.
Onobrakpeya, S. (2025) Exploring Consumer Buying Behaviour towards Electronic Brands in South-East Nigeria: A Neuromarketing Perspective. International Journal of Academic Information Systems Research (IJAISR).9(6),141-153
Oon, H. N., Saidatul, A., & Ibrahim, Z. (2018). Analysis on Non-linear features of electroencephalogram (EEG) signal for neuromarketing application. Paper presented at the 2018 International Conference on Computational Approach in Smart Systems Design and Applications (ICASSDA(
Ramsoy, T. Z., Skov, M., Christensen, M. K., & Stahlhut, C. (2018). Frontal brain asymmetry and willingness to pay. Frontiers in Neuroscience, 12, 138.
Shakeri, S., Norouzi Seyed Hosseini, R., & Farahani, H. (XXX). Investigating Types of Advertising Appeals and Cognitive and Emotional Processes of Sport Consumers in Neuromarketing: A Systematic Review. Journal of New Studies in Sport Management, 6(2), 75-107
Šidlauskė, A., & Ūsas, A. (2023). The Influence of Digital Marketing On the Communication of Football Clubs. Laisvalaikio tyrimai, 1(21), 16-24.
Singh, J. (2024). Maximizing Revenue: The Role of Fan Psychology in Sports Pricing, Marketing, and Engagement. International Journal of Research and Review.11(12),119-127
Siuly, S., Li, Y., & Zhang, Y. (2016). EEG signal analysis and classification. IEEE Trans Neural Syst Rehabilit Eng, 11, 141-144.
Sung, B., & Phau, I. (2018). Applying biometric methods to understand luxury CONSUMERS’EMOTIONAL responses. Paper presented at the 2018 Global Marketing Conference at Tokyo.
Sung, B., Wilson, N. J., Yun, J. H., & Lee, E. J. (2020). What can neuroscience offer marketing research? Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(5), 1089-1111.
Tiago-Costa, E., Quelhas-Costa, E., & Santos-Baptista, J. (2016). Changes in EEG amplitude (Alpha and Beta waves) with Thermal environment. Dyna, 83(197), 87-93.
Vecchiato, G., Toppi, J., Astolfi, L., De Vico Fallani, F., Cincotti, F., Mattia, D.,... Babiloni, F. (2011). Spectral EEG frontal asymmetries correlate with the experienced pleasantness of TV commercial advertisements. Medical & biological engineering & computing, 49, 579-583.
Wesselmann, E. D., Hesson-McInnis, M. S., Beck, J. S., Atkinson, C. D., & Arellanes, J. A. (2022). Discussing one’s fan interests with others can satisfy or threaten psychological needs. Journal of Fandom Studies, 10(2-3), 157-177.
Yadete, F. D., & Kant, S. (2023). Neuro-Marketing in Understanding Consumer Behavior: Systematic Literature Review. Partners Universal International Innovation Journal, 1(2), 105-116.
Yoshida, M., & James, J. D. (2010). Customer satisfaction with game and service experiences: Antecedents and consequences. Journal of sport management, 24(3), 338-361 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |
||