
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,260,648 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,773 |
ظرفیت باربری گروه شمع حفاری شده پس تزریق در مجاورت شیروانی ماسه ای | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 شهریور 1404 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2025.65500.2413 | ||
نویسندگان | ||
رضا محمد علی نژاد* 1؛ میثم بیات2 | ||
1گروه مهندسی عمران ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز | ||
2مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف اباد | ||
چکیده | ||
از گروه شمع بهعنوان پی ساختمانها، پلها و برجهای انتقال استفاده میگردد. در محیطهای شهری به دلیل عدم امکان استفاده از شمع کوبشی معمولاً از شمعهای حفاریشده که دارای ظرفیت باربری کمتری نسبت به شمع کوبشی هستند، استفاده میگردد. یکی از روشهای متداول افزایش ظرفیت باربری شمعهای حفاریشده استفاده از روش تزریق پرفشار دوغاب سیمان در نوک شمع میباشد. در خصوص رفتار گروههای شمع پس تزریق شده در مجاورت شیروانی تاکنون تحقیقی صورت نگرفته است. در این تحقیق به کمک روش المان محدود و با استفاده از نرمافزار PLAXIS3D به بررسی اثر شیروانی ماسهای بر روی ظرفیت باربری، ضریب راندمان و میزان چرخش سرشمع گروههای شمع پس تزریقشده پرداخته میشود. در این تحقیق از گروه شمع پس تزریقشده 2×2، 1×2 و 1×3 و با قطر 1، 5/1و 2 متر و با نسبت طول مدفون به ارتفاع شیروانی 33/0، 67/0و 1 و فواصل شمع 3، 4 و 5 برابر قطر شمع، در مجاورت شیروانی ماسهای به ارتفاع 30 متر و شیب 30 درجه بهصورت سهبعدی مدل گردید و اثر عوامل مختلفی همانند قطر شمع، نسبت طول مدفون به ارتفاع شیروانی و فاصله شمعها از یکدیگر بر روی ظرفیت باربری گروه شمع پس تزریقشده در نوک شمع مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، پروسه پس تزریق باعث کاهش چرخش سرشمع گردید. با افزایش فاصله شمعها و افزایش قطر شمعها، ضریب BCR افزایش یافت. اثر پروسه پس تزریق بر روی افزایش ظرفیت باربری و کاهش چرخش سرشمع گروه شمع خطی موازی راس شیروانی بیشتر از گروه شمع عمود بر راس شیروانی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
گروه شمع؛ پس تزریق؛ شیروانی؛ المان محدود؛ ظرفیت باربری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |