
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,149 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,259,739 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,426 |
تحلیل موضوعی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه ارومیه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.67786.1282 | ||
نویسندگان | ||
حجت دهقان زاده* 1؛ فرشته قربانی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه،ارومیه، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل موضوعی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی در دانشگاه ارومیه انجام گرفته است. روش ها: روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، از نوع پژوهش های تحلیلی می باشد. با استفاده از روش تحلیل محتوای اسنادی، پایان نامه های تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی در دانشگاه ارومیه طی 13 سال اخیر مورد بررسی قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش را 421 تعداد پایان نامه دفاع شده در رشته مذکور از سال 1390 تا 1402 تشکیل می دهد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که موضوعات انجام شده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، حول محور عوامل سازمانی، شغلی، فردی، آموزشی و اجتماعی است. به لحاظ پراکندگی رشته ای، بیشترین موضوعات انجام شده در پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، در حوزه رشته مدیریت آموزشی می باشد. در زمینه مکان جغرافیایی پایان نامه های ارشد، بیشترین تمرکز بر روی شهر ارومیه و در مقطع دکتری، توجه عمده بر روی سایر شهرها و استان ها بوده است. در رابطه با ابزار گردآوری پایان نامه های انجام شده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، بیشترین سهم متعلق به پرسشنامه و در بین روش های تحقیق نیز، بالاترین میزان استفاده دانشجویان از روش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نتیجه گیری: پژوهشگران این رشته لازم است به کاربرد ابزار ها و روش های کیفی و ترکیبی در تحقیقات مدیریت آموزشی بیشتر توجه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل موضوعی؛ مدیریت آموزشی؛ پایان نامه؛ دانشگاه ارومیه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |